cat6 är cat6 :)
Ibland är det trevligt med standard
 
mats_o skrev:
cat6 är cat6 :)
Ibland är det trevligt med standard
Jag har provat Cat5e från Kjell samt cat5e från expressel, och den från kjelle var bra mycket enklare att dra i rör, båda var UTP, men den kabeln från expressel var mycket skrybkligare och korvade sig lättare, medans den från kjell var slät som en barnrumpa.

Båda kablarna slår dock knut på sig själv precis lika ofta :)

Så det kan skilja sig på kablar rent fysiskt även om de är samma standard.

/Steve
 
O ja, hanteringsmässigt så kan det vara grym skillnad men frågan var ju relaterad till signalhastighet och inte farten på kabeldragaren ;)

ECS hadde väldigt trvlig cat5E kabel men det var länge sen jag drog lite seriösare mängder kabel.
nuförtiden får jag bara säga hur många uttag jag behöver och vart så kommer det sen ett mail om att det är klart.
Inte riktigt lika kul
 
Har gjort lite framsteg, nu är all kabel uppdragen till samlingspunkten på övervåningen. Lyckades dessutom att dra 2 cat5, 1 koax (macab 3,7 m) samt 1 telefonkabel i en och samma vp-rör. Segt gick det och man fick ta i allt vad man orkade men med lite god vilja och potatismjöl så gick det till sist.

Dock blev jag orolig när telefonen inte fungerade efter jag kopplat in den där uppe. Det visade sig att de där snabbanslutningarna som sitter på eljos rikstelefonuttag är lite opålitliga. Hade tryckt ner dem i skåran så långt det gick, fick ingen signal, sen drog jag lite i dem, och då funkade det till sist. Synd det inte finns skruvanslutningar, men då står man väl inför problemet att skala den supertunna telefonkabeln...

Nu väntar jag på leverans av nätverksuttag, mediaskåp och lite annat smått och gott.

/Steve
 
Hej!

Nu behöver jag lite akut hjälp från någon som kan nätverk. Idag kom leveransen från elot, och det verkar som om något har blivit fel.

Jag fick följande vinklade centrumplattor:

http://ecatalogue.schneider-electri...=10931&groupid=117078&navid=26233&navoption=2#

Och det märkliga med de är att de har rektangulära hål.

Mina uttag är cat5e lexcom som är kvadratiska och verkar var av standarden "keystone".

Frågan är, vad är det för mystiska centrumplattor som jag har fått med rektangulära hål? benämningen är ju

8-pol 110 Connect Keystone

Och jag har googlat och kollat och de ska vara kvadratiska inte rektangulära.

Hjälp!!!!


/Steve
 
Hej

Nu blir jag snart depserat. Ingenting av det jag har beställt passar ihop.

Jag har beställt vägguttag enligt ovan, men de passar inte alls med lexcom-modularuttagen. Jag lånade därför ett gäng keystone-modularkontakter av en bekant men de passar inte heller. DÅ undrar jag vad fanken är det för modularkontakter som är tänkta att passa till 5102537 ??? Kan någon vänlig själ svara på detta för jag börjar bli snurrig i huvudet.

Vad är det för skillnad på 110 connect keystone och keystone? Någon skillnad måste det vara för nu har jag provat både lexcom (helt kvadratiska) och keystone (något rektangulära 1mm större än lexcom och med annan snäppanslutning) men inget utav detta verkar passa till den ramen med ovanstående e-nummer. Kollar jag under tillbehör på elot så listar man vanliga lexcomkontakter som tillbehör. Vad fan...?

Snälla, hjälp mig att reda ut detta.

/Steve
 
Redigerat:
Hej!

Har pratat med elot och det är okej att returnera de felaktiga centrumplattorna för att byta ut dem mot lexcom-varianten. Hade dock varit intressant att veta vad det var som jag fick. Har googlat lite på 110 connect keystone och som jag förstår det så är det vanliga keystone-kontakter. Men varför passar då inte de modularkontakter keystone som jag köpte från kjell?

Det måste finnas någon här med bättre kunskaper om nätverk än vad jag har...

/steve
 
jag har i princip bara kört med ECS grejor och då är det ju liksom rätt färdigt
 
Hmm okej, blev inte så mycket klokare precis, men om vi lämnar lexcom som ingen verkar kunna och går över till keystone, är det korrekt uppfattat av mig att en RJ45 keystone modularkontakt passar rakt av i en patchpanel av typ keystone? För lexcom behöver man ju en plastram som man sätter på utsidan och sen trycker fast modularkontakten på insidan...

Det är dessa keystone rj45 modularuttag jag har införskaffat

http://www.kjell.com/content/media/images/items/68240.jpg

Som jag fattar det ska de bara snäppas fast i patchpanelen

http://www.garo.se/fileadmin/garo/BILDER/MEDIA/2270881.jpg


Vänligen
Steve
 
Redigerat:
Hej!

Får väl svara på min egen fråga. Det har visat sig, efter mycket krångel att de uttagen jag fick tag i är för 110 keystone, alltså inte alls detsamma som keystone. På webbsidan fanns det en liten dropdown där man skulle välja keystone, lexcom, 100 connect keystone etc. Extremt otydligt då dropdownlistan var trunkerad så endast halva texten syntes. Har returnerat uttagen och ska få lexcom-uttag hem. Nu såhär i backspegeln hade det varit enklare att köpa alla modularkontakter från kjell, och sen göra keystone även i vägguttagen. Dock såg de där lexcomuttagen så smidiga ut när man inte behöver använda kroneverktyget,,,

/Steve
 
Ja, det du fick är antagligen för http://en.wikipedia.org/wiki/110_block , Krone_LSA är den "Europeiska" varianten, 110 är inte vanligt här. (Båda typerna av paneler är främst framtagna på ångtelefonitiden ändå.) Jag blandade mig inte i innan för jag har aldrig krånglat med modularkontakter/uttag (särskilt vilka som passar med vilka), det är ju mycket mindre krångel att bara "puncha" dit med Kroneverktyget på ett integrerat. :)
 
Hej!

En liten uppdatering. Har nu börjat koppla in vägguttagen. Tyvärr har jag bara haft strul med lexcom modularkontakterna, Det står att de ska passa cat5e kabel, jag har följt instruktionerna för hur man kopplar dem, men det blir bara skit, ibland får jag ingen uppkoppling, vickar man lite på kabeln får jag kanske 10 mbps, ibland 100.

Tog väck några lexcom-uttag och satte en vanlig rj45 keystone och får då stabila 1 Gbps utan problem.

Så jag ska returnera de dyra lexcomkontakterna och centrumplattorna, köpa vanliga keystone från kjelle samt keystone centrumplattor. Suck, men som man säger, tredje gången gillt. Och jag har lärt mig massor på vägen.

Kommer lägga upp några bilder när skåpet är på plats, ska koppla in elen nu. Limmade fast 4 st vägguttag i skåpet med montagelim, enklare än att borra och skruva.

Fortsättning följer
/Steve
 
Hej!

Nu verkar det mesta funka. Har en fråga om telefonin. Innan har ni sagt att man skall koppla modularjacken för telefon seriellt

dvs

IN->4-5
3-6 UT->
IN -> 4-5

Är ovanstående korrekt om jag vill ha 2 st rj45 uttag i mediaskåpet, den första skall gå till adsl-modemet, den andra för patchning till valfritt telefonuttag (där jag kopplar in våran dect-telefon, ex i sovrummet.

Vänligen
Steve
 
Japp.
Så ska det vara :)
Glöm inte splittern på adsl bara annars kommer det att låta minst sagt "lustigt " i telefonen plus att du kan få lite strul med DSL ocskå
 
mats_o skrev:
Japp.
Så ska det vara :)
Glöm inte splittern på adsl bara annars kommer det att låta minst sagt "lustigt " i telefonen plus att du kan få lite strul med DSL ocskå
Tack för svaret Mats.

har tänkt lite och då jag har en adsl-splitter i skåpet med en line in och en telefon ut och en adsl ut, då borde det räcka att koppla en rj11-kabel mellan telefon ut och det rj45-uttag som jag vill ha telefonen på. Förstår inte varför jag inte har tänkt på detta innan... :/

/Steve
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.