steve5432 skrev:
1) adsl-modemet
Jag ansluter inkommande två trådar till stift 4 och 5 på den modularkontakt som ska va första jacket.
På den modularkontakten kopplar jag sedan in adsl-modemet med den medföljande rj11kabeln. En fråga, jag har en stor vit kontakt med ett gristryne som är kopplat till adsl-modemet, denna innehåller inget av värde som behövs (splitter, filter etc?)
Jo, gristrynet kan mycket väl innehålla splitter. Jag skulle ha monterat ett helt vanligt telefonuttag (gristryne) som första jack och från detta dragit 2 trådar vidare till modularjacken för telefonifördelningen. i din telefonifördelning så sammankopplas alla uttagen parallellt (pin 4,5 till 4,5 nästa) eller seriellt (pin 3,6 till 4,5 nästa)

steve5432 skrev:
2) Telefonen
Nu kan jag ju låtsas att jag har en massa rj45uttag i huset och att jag vill "patcha" telefoni till ett av dem. Då behöver jag först ett parallellt telefoniuttag, det skapar jag enligt mats nätverksskola (kalla detta för teleut1). På den underliggande raden i patchpanelen knäpper jag dit en ny modularkontakt(kalla denna för dataut1) och drar en bit cat5e kabel till en annan modularkontakt som skall sumbolisera rj45uttaget i ett rum (datarum1). Nu tar jag en patchkabel och ansluter mellan dataut1 och teleut1 och pluggar in telefonens rj11kontakt i kontakten datarum1 och då skall det fungera?
Kanske missförstod din beskrivning, men det räcker med att patcha mellan telefonifördelningen och rj45-uttaget för önskat uttag i patchpanelen.

steve5432 skrev:
Om någon har orkat läsa igenom min förklaring, tänker jag rätt? telefon och adsl-modem får ligga på golvet utanför en kattvindslucka så länge medan jag experimenterar, känner mig inte så hemma på detta med telefoni och nätverk.
Det jag har mest problem med är patchpanelen och "telefon-raden" Den blir väl såhär för ett stjärnnät:

Från servis<-4,5->#FÖRSTA JACKET ADSL#<-4,5->#TELEUT1#<-4,5->#TELEUT2#<-4,5-> etc....

Och på alla "tomma" teleut" som inte har någon patchkabel sätter jag en vidarekopplingskontakt. Korrekt?
Du behöver bara vidarekopplingsplugg om du har kopplat panelen seriellt.

steve5432 skrev:
Vad skall man göra med de två kablar som man inte använder? Bara isolera dem? I huset har de nån slags miniubåtar på dem.
Isolera dem bara och låt dem ligga.
 
Hej!

Jo, gristrynet kan mycket väl innehålla splitter. Jag skulle ha monterat ett helt vanligt telefonuttag (gristryne) som första jack och från detta dragit 2 trådar vidare till modularjacken för telefonifördelningen. i din telefonifördelning så sammankopplas alla uttagen parallellt (pin 4,5 till 4,5 nästa) eller seriellt (pin 3,6 till 4,5 nästa)
Okej, då gör jag så att jag monterar ett gristryne i mediaskåpet, får väl be till gudarna att det finns plats, de bygger ju en hel del på höjden. Detta antagligen för att "splittern" innehåller ett gristryne. Trist att jag måste använda detta.

Kanske missförstod din beskrivning, men det räcker med att patcha mellan telefonifördelningen och rj45-uttaget för önskat uttag i patchpanelen.
Ja det är precis så jag menar.


Du behöver bara vidarekopplingsplugg om du har kopplat panelen seriellt.
Okej! Jag är som sagt ingen telemänniska och på de flesta instruktioner beskrivs båda sätten så jag har egentligen ingen aning om ifall jag ska koppla jag antar att det blir parallellt mellan varje modularkontakt för tele.


Som sista fråga, utifall att den medföljande splittern med gristryne är för stor, går det att köpa någon liten splitter utan gristryne för jag gissar att det är denna som bygger på mest.

tackar
Steve
 
it-snubben skrev:
Splitter: [länk]
Suveränt

Denna ska alltså sitta mellan ADSL-modem och inkommande tele.

Då borde det fuungera om jag monterar denna i skåpet, kopplar en rj11 patchkabel från första telemodularkonakten in till denna låda och sedan kopplar adsl-modemet på den andra poten. De andra modulartelejacken parallellkopplar jag.

MVH
Steve
 
Japp, det skall den. Om du inte har IP-telefoni, då kan man strunta i den och (typiskt) få några kbps till i bandbredd. Men med ångtelefon+ADSL så måste du ha ett delningsfilter (dvs splitter).
 
steve5432 skrev:
Då borde det fuungera om jag monterar denna i skåpet, kopplar en rj11 patchkabel från första telemodularkonakten in till denna låda och sedan kopplar adsl-modemet på den andra poten. De andra modulartelejacken parallellkopplar jag.
Och från första telemodularjacket seriekopplar du de andra modulartelejacken.

Dvs i första jacket ansluter du inkommande teletrådar på pins 4,5 och ansluter sedan pins 3,6 vidare till pins 4,5 på dina parallellkopplade uttag. Annars får du inte vidare någon telesignal till telefonerna.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Japp, det skall den. Om du inte har IP-telefoni, då kan man strunta i den och (typiskt) få några kbps till i bandbredd. Men med ångtelefon+ADSL så måste du ha ett delningsfilter (dvs splitter).
Hmmm, jag förstår inte varför hastigheten skulle bli högre utan splitter.
En bra splitter borde inte påverka bandbredden man får via ADSL. Huvudsyftet är ju att filtrera signalen som går till/från telefonerna.

/Hasse
 
it-snubben skrev:
Och från första telemodularjacket seriekopplar du de andra modulartelejacken.

Dvs i första jacket ansluter du inkommande teletrådar på pins 4,5 och ansluter sedan pins 3,6 vidare till pins 4,5 på dina parallellkopplade uttag. Annars får du inte vidare någon telesignal till telefonerna.
Hej!

Ja det har du rätt i, det är ju jobbigare att tillverka sådana vidarekopplings-pluggar som nämns i mats nätverksskola.

Lite trist bara att jag måste köpa ett kroneverktyg för detta, det borde finnas modularkontakter med snabbanslutningar. Vet att lexcom har, men de är ganska dyra...

Har varit bortrest i helgen, men har i alla fall kopplat bort den stora tv-antennen och ersatt med en mindre bordsantenn så jag kan koppla bort lite av den befintliga koaxialkabeln. Det är också bra att kartlägga vilka rör som är enklare att dra än andra, då kan man skicka upp en extra kabel i de lättaste... så slipper man svära när de fastnar.

Har också avvecklat lite telefonkabel på ovanvåningen och ersatt med fk-kabel som dragtråd, jag tycker det är enklast att ha en dragtråd fördragen sen när man ska dra nätverkskablaget. Det har även blivit ett antal besök på kattvinden, inte kul med isolering, måste nog skaffa ett bättre munskydd eller lägga ut några plankor där. Fy! Trångt är det också.

Det går sakta men säkert framåt, känner att jag har koll på hur jag ska koppla det hela i skåpet, nu är det de roligare praktiska bitarna som återstår. Hoppas bara frugan tillåter att telefonen försvinner lite till och från medans jag härjar.

Fortsättning följer.

/Steve
 
Hej igen!

En "dum" nätverksfråga: Var/hur kan man blanda cat5e och cat6? Jag tänker på modularkontakter, patchkablar, switchar, nätverkskabel etc. Jag vill ju ha ett gigabit nätverk rakt igenom....

Till exempel, kollar jag på kjell på patchkabel är de för cat5e endast för 10/100 medans för installationskabel är cat5e för 10/100/1000. Modularkontakter för nätverksuttagen hittar jag endast för cat5e (lexcom).

Kan man råka ut för trubbel med modularkontakter som itne passar etc om man blandar?

/Steve
 
b_hasse skrev:
Hmmm, jag förstår inte varför hastigheten skulle bli högre utan splitter.
En bra splitter borde inte påverka bandbredden man får via ADSL. Huvudsyftet är ju att filtrera signalen som går till/från telefonerna.

/Hasse
Just, och filtret tallar typiskt bandbredd från ADSL-spektrumet (man har ju ganska enkla och billiga analoga filter, de är inte superbranta och klipper därför inte precis vid gränsfrekvensen). Så de bärare som ligger nära filterkanten kan drabbas och de tappar alltså i bandbredd (bps), alldeles osett spärrbandet mellan POTS och ADSL.

Dessutom så har man ett filter i vägen, som också kan påverka signalen; men jag kan inte kvantifiera den typiska effekten det har. Eftersom ADSL ju är det fulhack det är så är det mycket som kan påverka, kanske inte månens faser, men det är inte utan att vi undrade på Ericsson ibland. :)

Summa summarum man kan få så mycket som 500kbs extra utan filter-har jag själv upplevt-men oftast mindre (eller mycket mindre, eller inget alls).
 
Du kan blanda friskt. Du kan alltså välja ett cat6-uttag och en cat5e-kabel om du tycker att de passar dig bättre.

Att uttagen på Kjell är specade till 100 anser jag är felaktigt. Är de specade till 5e så ska det betyda att de uppfyller hela 5e-standarden.
 
steve5432 skrev:
Hej igen!

En "dum" nätverksfråga: Var/hur kan man blanda cat5e och cat6? Jag tänker på modularkontakter, patchkablar, switchar, nätverkskabel etc. Jag vill ju ha ett gigabit nätverk rakt igenom....

Till exempel, kollar jag på kjell på patchkabel är de för cat5e endast för 10/100 medans för installationskabel är cat5e för 10/100/1000. Modularkontakter för nätverksuttagen hittar jag endast för cat5e (lexcom).

Kan man råka ut för trubbel med modularkontakter som itne passar etc om man blandar?

/Steve
Kort svar. Nej. Eftersom cat5e (du hittar nog inte någon utrustning för "gamla" cat5, alltså utan "e" idag) är specat för 1Gpbs, och du typiskt ändå inte ligger i närheten av maxlängden (90m från uttag till patch-panel) så är det ingen fara (och det hade det antagligen inte varit ändå). Men du får inget cat6 nätverk, så 10Gpbs om/när/hur/varför det kommer är uteslutet. Det är så mycket som är uppe i luften vad det gäller det idag ändå, så jag skulle inte lägga mer tid att tänka på 10 Gbps i hemmet idag.

Det hade du antagligen inte fått ändå utan mätutrustning, eller rättare utan mätutrustning så hade du inte säkert vetat. Viktigare att inte dra sönder kabeln (max 150N fick jag lära mig en gång), inte vecka kabeln, inte tvinna upp paren mer än alldeles nödvändigt (max 12mm för cat6?), inte skarva kabeln (går med 100Mbps men 1Gbps är mer tveksamt) samt *koppla rätt*, dvs respektera parens integritet, följa 568B (eller A) konsekvent i bägge ändar.
 
it-snubben skrev:
Du kan blanda friskt. Du kan alltså välja ett cat6-uttag och en cat5e-kabel om du tycker att de passar dig bättre.

Att uttagen på Kjell är specade till 100 anser jag är felaktigt. Är de specade till 5e så ska det betyda att de uppfyller hela 5e-standarden.
Du slog mig. Jag kan i alla fall bekräfta att Kjell uppfyller 5e standarden. Köpte allt från Kjell för mitt eget nätverk (kabel, uttag, patchkablar, patchpanel och ram) och det uppfyller 1Gpbs alldeles utmärkt. Jag kör dessutom 1Gbps så datorerna håller med mina (iofs inte fullständiga) mätningar. :)
 
Följer denna tråd med stort intresse, då jag är på väg att börja dra nätverk i huset.

En liten fundering bara: Jag har Kjells plastverktyg för att montera kablarna i nätverksuttagen, men tycker det går lika bra med en liten skruvmejsel att trycka ner kablarna i springorna. Får inte plats med Kjells verktyg när det är dubbla uttag. Gör jag något fel kanske?
 
Tja, jag har aldrig använt ett plastverktyg (just för att det går lika bra med en liten skruvmejsel om det bara är något enstaka uttag och jag inte har ett riktigt verktyg till hands). Vänder du det på rätt håll?

Annars så rekommenderar jag varmt att du köper ett "riktigt" verktyg; nr 40272 för 200:- på Kjell är faktiskt inte alls så dumt för att vara "billig skit". Då får du bra feedback på att du tryckt i den rätt samt tråden klippt i ett moment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.