Hej!

Mitt första inlägg på forumet, har sökt på detta ämne här på forumet och har fått en del tips men ingen tråd som förklarar helheten (Har även läst http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-naetverksskola.html) Jag har jobbat med el i ca 20 år inom industrin men aldrig med nätverk och tele. Nu tänkte jag starta ett spännande hemmaprojekt och försöka dra ett stjärnnät i våran villa. Sönerna är 16 och 14 år och klagar ständigt på hur de önskar att vi har ett riktigt nätverk här hemma för spel och allt vad de nu gör.

Jag har tänkt avveckla det befintliga telefon/tv nätet i huset, detta torde ge mig tillräckligt med vp-rör för att dra nätverkskablarna (räknar med minst 2 st i varje vp-rör). Vi har i varje rum 1 telefonuttag och 1 koaxialuttag för tv/radio, dvs väl tilltaget men dock serie.

Såhär har jag tänkt mig det hela:

"Nätverkscentral" monteras i en garderob vi har på övervåningen. Jag har tänkt såga upp lämpligt hål i väggen mot kattviden och montera något infällt skåp från Garo eller liknande
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/...letteringar_ovrigt/garo_mediacentral/i236950/
Behöver ej någon normcentral för el, det räcker med stöd för nätverk och eventuellt plats för att sätta ett upl 2vägs uttag för routrar och vad som nu behövs.

Från detta skåp drar jag en cat5e kabel till antingen ett teleuttag eller ett tv-uttag genom befintliga vp-rör i huset, beroende på var det finns mest plats. I varje rum monterar jag ett eljo trend nätverksuttag. I det uttaget som "blir över" sätter jag en eljo täcklock med skruv. Vill köra med Eljo trend då detta är vad jag använde när jag renoverade elen i huset för 10 år sedan.

Som jag har förstått det behöver man någon sorts "patchpanel" i skåpet där jag ansluter de "inkommande" cat5e kablarna, samt märker upp uttagen i varje rum enligt någon standard, ex K1 för Köket uttag 1".

Jag tror mig ha en hyfsat bra bild över den generella installationen, det jag är tveksam över är vilken utrustning som behövs, exempelvis vilken sorts kabel, lämpligt skåp, vilken patchpanel eller switch som jag ska ha (bör ju passa i skåpet), vilket uttag som jag bör montera i rummen osv. Jag har stor vana av elinstallation men känner mig osäker på detta med tele/data. Tyvärr har vi ingen på jobbet jag kan fråga, utan det är en tjänst vi lejer ut.

I övrigt får vi internet via ADSL (8 Mbit) och vi kommer aldrig att bli anslutna till något stadsnät. Detta betyder antagligen att jag måste spara första telefonjacket i köket, montera adsl + telefon på detta uttag och koppla en nätverkskabel mellan adslroutern (LAN) till det nätverksuttag som jag monterar i köket på det befintliga tv-uttaget. Tv får vi via satellit, så det påverkas inte alls.

Vänner elektriker och installatörer, tror ni jag kan ro i hamn detta projekt? Skulle bli väldigt tacksam om någon med erfarenhet inom detta område kan ge mig svar på de frågor jag belyser. En lista på lämpligt materiel (skåp, routers, patchpanel, kabel, etc) samt vad jag bör tänka på initialt hade varit till stor hjälp. Småfrågor lär dyka upp under resans gång.

Vänligen
Steve
 
Redigerat:
Räkna inte med att få i mer än två kablar i ett 16 mm VP-rör. Det kan gå men så fort det finns en böj som är lite snäv så kommer det ofelbart att knyta sig.

Men eftersom det bara är fyra av de åtta trådarna som används i en nätverkskabel så kan man klara sig med en kabel till två uttag men då gäller det att hålla koll på vilka trådar som ska dras vart.
 
Alla åtta trådar i nätverkskabeln används om man vill utnyttja gigabit-hastigheter. Att installera ett nytt nätverk idag och satsa på endast 100mbit tycker jag är tämligen värdelöst.

"Första telefonjacket" kan du flytta om det passar dåligt där det finns nu.
 
Varför inte köra trådlöst? WLAN
 
Jag tycker det verkar som du har bra koll på vad som krävs.

För mig verkar det som att en sån där "färdig" mediacentral är overkill om du ändå kommer att placera den i en garderob. En enkel patchpanel på monteringsram borde räcka. Ex: http://www.kjell.com/content/templa...0&path=97000000,208000000,209500000,225000000

Välj en patchpanel som har fler portar än vad du initialt kommer att montera. Utökning kommer alltid senare.
 
Hej!

De grundkrav som finns är:

* nätverksspel
* strömma film över nätverket (sönerna har någon dator vid tv-n där de kollar på film från sin egen dator i rummet. Fråga mig inte hur men de klagar på att det hackar/går långsamt.
* internet surf

Utifrån dessa krav och lite sökningar på detta eminenta forum antar jag att jag behöver cat5e som använder alla paren av kablar. Det räcker med enkeluttag i varje rum, det blir tillräckligt ändå och hanske höjer detta även värdet på huset (hehe).

Ja två kablar är vad jag räknar med att få igenom, annars är detta projekt dödsdömt från början. Därför behöver jag lite hjälp med valet av kabel så jag inte väljer något som är svårare att dra igenom än något annat.

Skåpet (om det är infällt) kan jag egentligen placera var som helst på övervåningen (inte m, jag kommer att placera det så nära som möjligt de platser där vprören kommer upp från undervåningen för att minimera längden på kabeldragningen.

Ett skåp jag hittat som verkar passa utmärkt är
http://www.dataconnect.se/pdf/IT-Sk%C3%A5p%20ICS-G%203.42%20IP.pdf

Då kan jag även dra upp en telefonledning till skåpet och sätta adsl-modemet där istället för att ha det på en hylla i köket. Helt enkelt skarva telefonkabeln i första jacket och låta den fortsätta upp till mediaskåpet.

vad tror ni om det?
MVH
Steve
 
Tycker att det låter bra på det stora hela.
Ev kan man gå på en tunn cat6 istället på en gång.
Lite bättre kabel som det ser ut kommer att fixa 10 gbit också på lite kortare avstånd.
 
Ang, kabel... köp sån där tvilling kabel, dvs att två Cat5e kablar som sitter ihop (och lätta att dra isär). Dessa är mycket enkla att dra igenom 16mm rören. Själv drog jag denna kabel genom 20-25m rör med mycket böjar utan nämnvärt mycket problem.
 
gadu^ skrev:
Ang, kabel... köp sån där tvilling kabel, dvs att två Cat5e kablar som sitter ihop (och lätta att dra isär). Dessa är mycket enkla att dra igenom 16mm rören. Själv drog jag denna kabel genom 20-25m rör med mycket böjar utan nämnvärt mycket problem.
Tack för tipset men var köper jag en sådan, kollade på www.kabelbutiken.se och där hittade jag inget, och google gav inte mycket.

Går det månne att få igenom 2 st s.k. tvillingkablar i ett rör eller är det för mycket begärt?

Vänligen
Steve
 
Jag köpte kabeln på Hornbach. Tveksam till att du får igenom två tvillingkablar i en 16mm VP...
 
Hej!

Det får räcka med två kablar i varje rör/slang. Dock behöver jag dra upp telefonkabeln också för att kunna koppla in den till ADSL-modemet i mediaskåpet. Det känns dumt att ha den kvar på nedervåningen om allting skall samlas i ett skåp där uppe. Telefonkabeln är så pass smal att den bör få plats ändå.

Vilka Eljo uttag rekommenderar ni för nätverk? När jag ändå håller på att dra telefonkabeln kanske det är dumt att inte använda den, så ett kombinerat data/tele uttag är nog det bästa. Om man i framtiden skulle få för sig att ansluta en fast telefon. Finns det? Jag har sett hos bekanta att det finns ett som pekar ned mot golvet i ca 45 graders vinkel, men har inte hittat det på schneider electrics webbsida.

Sen är det väl så att man får vara lite försiktig med telefonkablarna, har för mig att de ligger på 50 V likström eller nåt sånt...?

Vänligen
Steve
 
Siames heter tvillingkabeln. Cat5e räcker för överskådlig framtid i hemmet. Dessutom är den smalare än Cat6 siames och går galant i ett VP16. Tänk på att du inte skall skarva denna kabel, det skall gå obruten från "centrum" till "ändstationen", dvs vägguttaget.
Trådlöst är ett naturligt komplement, men det använder man till det som är bärbart och verkligen behöver vara fritt från fysisk kabel. Med din kravspec på video blir kabel den enda lösningen som blir stabil.
 
Hej!

Tror jag kör med vanlig cat5e, det borde gå bra. Jag har två funderingar som jag fick igår efter att ha kollat igenom hur rören är dragna på nedervåningen.

1) Första telefonjacket är i köket. På den dosan sitter det fyra trådar, två från IN och två från UT. resten är ihopkopplade i nån sorts miniubåt (2 st). Min tanke är ju att dra upp denna telefonkabel till övervåningen så jag kan styra vilket rum som kan ha telefoni, det bårde inte vara så svårt eller? Har ingen aning om hur man gör dock :)

2) Det skåp jag hänvisade till, hur köper man det egentligen? http://www.dataconnect.se/pdf/IT-Sk%...03.42%20IP.pdf Det går inte att köpa på deras webbsida, det finns ingen länk för återförsäljare och mailar man dem får man inget svar. Verkar bli knepigt. Jag ska höra med inköparen på jobbet om han kan vara behjälplig.

Jag har även funderat på det som många rekommenderar med dubbeluttag, ett för data och ett för tele, men är rädd att det blir lite trångt med 2 st cat5e och en telefonkabel upp till övervåningen. Skadar dock inte att prova. Måste hitta någon skrift som förklarar detta med telefon också, sikken många små trådar...:)

Vänligen
Steve
 
Våra telefontrådar i huset är lösa tunna enkel ledare som sitter var för sig (dvs sitter inte ihop). Borde inte vara några problem att få plats med två Cat5e kablar tillsammans med dem.
 
Hej!

En annan elkille på jobbet rekommenderade telias dokument för hur man kopplar ett telefonnätverk, har läst igenom det och det var ju inte så svårt :)

Telefonkabln där hemma är ungefär lika tjock som en 2.5 FK. 4 små ledare med vit isolering runt hela paketet.

Får se lite hur jag gör, telefonen bör ju sitta i serie, och bygger jag ett stjärnnät blir ju lite knivigt. Jag kan inte heller låta telefonledningen sitta kvar då jag måste utnyttja både telefon och tvuttagen för att lyckas få plats med alla cat-kablarna. Det går två rör upp från undervåningen, ett för telefon och ett för tv. Och jag har 4 datauttag på undervåningen + telefon. Hur kan jag göra på bästa sätt?

Kan någon vänlig själ rekommedera funktionella "garoliknande" skåp som vi vanliga dödliga kan köpa in? Kan montera ihop det själv, detta pysslar jag med dagligen på jobbet så det ska inte vara så svårt, bara alla delar följer med även patchpaneler och allt som nu behövs. Ett plastskåp liknande en vanlig normcentral duger utmärkt bara man får med de där begåvade hållarna för modem och annat. El fixar jag själv. Det skall vara för infälld montering. Jag var hemma hos en bekant som byggt ett hus från smålandsvillan, och där hade de ett trevligt skåp, men dessa verkar inte säljas till privatpersoner.

Vänligen
Steve
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.