1 m in från fastighetsgräns känns som det minsta att yrka på, och gärna att muren närmast er endast blir max 1 m hög (räcker det för att slippa krav på fallskydd?).
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
1 m in från fastighetsgräns känns som det minsta att yrka på, och gärna att muren närmast er endast blir max 1 m hög (räcker det för att slippa krav på fallskydd?).
Burkar behövas över en halvmeter om jag minns rätt.
 
F
Abbe W Abbe W skrev:
Jag är ochså förvånad att man tillåter detta att gå till yttrande. Men jag är inte bekant med reglerna eller hur terrassering av en tomt normalt går till. Mitt eget hus ligger ju i samma lutning med grund på 20cm i framkant och 70cm i bakkant. De är de 0.5m i höjd jag menar borde räcka. Men byggtekniken tvingas ju från gjuten platta till "torpargrund" antar jag. Ohyggligt fult blir det nog iaf...
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här men det är inget som hindrar att gjuta platta bara för att omgivande mark lutar lite.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här men det är inget som hindrar att gjuta platta bara för att omgivande mark lutar lite.
Som sagt, vet inte hur sånt görs, bara att det är gjort på andra sätt på husen runtomkring. Tack för klargörande insikt.
 
Matte001 Matte001 skrev:
Burkar behövas över en halvmeter om jag minns rätt.
Det blir ju ännu värre, först 2m mur sen 1m staket/fallskydd...
 
Gammelnörden
Matte001 Matte001 skrev:
Punkta gärna upp dina argument sakligt med lite förtydligande text runt.
Jag skulle komplettera det med foton från platsen samt måttsatta skisser på hur slutresultatet kommer se ut med befintligt hus i förhållande till muren och nybygget.
 
  • Gilla
Erik Ekengard och 1 till
  • Laddar…
Lägger in en bild från bygglovet för säkerhets skull. Borde bli runt 75kubik att fylla? Dyrt?
 
  • Situationsplan och sektioner från bygglov som visar områden som ska fyllas med texten "ska fylla upp".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maalox
Var dom onyktra när dom kom upp med den där idéen? Vill dom genomföra en sådant total förändring av förhållandena på platsen så kan dom väl göra tvärt om, dvs schakta bort 2m. Då får dom en plan och fin tomt!

I ditt yttrande, tryck på de betydande olägenheter som uppstår både av muren samt markhöjningen (många av vilka har nämnts tidigare i tråden), samt även anpassningskravet: det där ser inte ut att vara väl anpassat till den rådande topografin, en åtgärd som dessutom tillskapat omfattande olägenheter för dig.

Kan ha fel men då detta är utanför DP och något du ej har att förvänta dig, så skall toleransnivån för vilka olägenheter som är accepterade vara lägre.

Nu är detta bara ett yttrande och ej en överklagan, så återstår ju att se om det faktiskt går igenom. Men var tydlig med i hur det skulle påverka dig.
 
  • Haha
Abbe W
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Lägger in en bild från bygglovet för säkerhets skull. Borde bli runt 75kubik att fylla? Dyrt?
Detta ser rätt konstigt ut det håller jag med om. Är detta en erfaren byggherre?

Det känns spontant som om de kommer gräva utanför sin tomt för att kunna grundlägga muren. Är du okej med att de gräver på din mark? Underhålla muren är bara att glömma. Kolla med handläggaren om de lämnat konstruktionsritningar på muren, dränering och dagvattenhantering så du inte får ett jordskred på halsen vid ett hundraårs regn. Det är nästan som en stor bassäng…

75m3 är nog inte rätt. Snarare någonstans runt 40*2*0,5*28=1120m3
Har byggherren ett åkeri? Ser snarare ut som någon som maximerar fyllnadsmassor då hen kanske får betalt för dessa.
Det måste vara något sådant för vem kör dit så mycket massor i onödan när de bara kan flytta massor från ena sidan till andra och komma undan med det.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Var dom onyktra när dom kom upp med den där idéen? Vill dom genomföra en sådant total förändring av förhållandena på platsen så kan dom väl göra tvärt om, dvs schakta bort 2m. Då får dom en plan och fin tomt!

I ditt yttrande, tryck på de betydande olägenheter som uppstår både av muren samt markhöjningen (många av vilka har nämnts tidigare i tråden), samt även anpassningskravet: det där ser inte ut att vara väl anpassat till den rådande topografin, en åtgärd som dessutom tillskapat omfattande olägenheter för dig.

Kan ha fel men då detta är utanför DP och något du ej har att förvänta dig, så skall toleransnivån för vilka olägenheter som är accepterade vara lägre.

Nu är detta bara ett yttrande och ej en överklagan, så återstår ju att se om det faktiskt går igenom. Men var tydlig med i hur det skulle påverka dig.
Du skall inte stå ut med mer olägenheter utan för DP!
Den enda skillnaden är vissa saker prövas i samband med skapandet av DP och dessa är redan avklarade när det är dags för bygglov innanför plan. Detta för att det bättre med ett samlat grepp på vissa saker.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Var dom onyktra när dom kom upp med den där idéen? Vill dom genomföra en sådant total förändring av förhållandena på platsen så kan dom väl göra tvärt om, dvs schakta bort 2m. Då får dom en plan och fin tomt!

I ditt yttrande, tryck på de betydande olägenheter som uppstår både av muren samt markhöjningen (många av vilka har nämnts tidigare i tråden), samt även anpassningskravet: det där ser inte ut att vara väl anpassat till den rådande topografin, en åtgärd som dessutom tillskapat omfattande olägenheter för dig.

Kan ha fel men då detta är utanför DP och något du ej har att förvänta dig, så skall toleransnivån för vilka olägenheter som är accepterade vara lägre.

Nu är detta bara ett yttrande och ej en överklagan, så återstår ju att se om det faktiskt går igenom. Men var tydlig med i hur det skulle påverka dig.
Nej, uppenbarligen inte erfarna. Och de är araber som bygger så de var nog inte fulla ;)
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
O
Matte001 Matte001 skrev:
Detta ser rätt konstigt ut det håller jag med om. Är detta en erfaren byggherre?

Det känns spontant som om de kommer gräva utanför sin tomt för att kunna grundlägga muren. Är du okej med att de gräver på din mark? Underhålla muren är bara att glömma. Kolla med handläggaren om de lämnat konstruktionsritningar på muren, dränering och dagvattenhantering så du inte får ett jordskred på halsen vid ett hundraårs regn. Det är nästan som en stor bassäng…

75m3 är nog inte rätt. Snarare någonstans runt 40*2*0,5*28=1120m3
Har byggherren ett åkeri? Ser snarare ut som någon som maximerar fyllnadsmassor då hen kanske får betalt för dessa.
Det måste vara något sådant för vem kör dit så mycket massor i onödan när de bara kan flytta massor från ena sidan till andra och komma undan med det.
Instämmer. Måste ju kosta otroligt mycket att fylla upp dessa mängder och anlägga stödmuren. Helt i onödan också, enligt den ritning TS lagt upp. Finns en dom som är relativt ny där MÖD upphävde nämndens beslut då byggnationen inte var anpassad till platsens förutsättningar, ska leta redan på den och återkommer med målnummer.
 
  • Gilla
  • Älska
Snailman och 3 till
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Instämmer. Måste ju kosta otroligt mycket att fylla upp dessa mängder och anlägga stödmuren. Helt i onödan också, enligt den ritning TS lagt upp. Finns en dom som är relativt ny där MÖD upphävde nämndens beslut då byggnationen inte var anpassad till platsens förutsättningar, ska leta redan på den och återkommer med målnummer.
Ja tack, hemskt gärna.
 
Maalox Maalox skrev:
Vet ej om denna är ett prejudikat men MÖD likväl: [länk]
Helt otroligt bra info. Många tack!
 
  • Gilla
Jugge80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.