H Hallerudsbo skrev:
Jag gick till kommunen och fråga om byte av fönster, och måla om från bruna detaljer till gråa.
Han på kommunen sa jag det är inga problem gör det du för du gör en ändring till det finare.
Så gjorde han även en notering i datorn om datum när jag var in och han hade godkänt det.
Kosta noll kronor.

Samma när jag byggde garaget så ändra jag takvinkel och typ av tak mitt under bygget.
Laila kommunen och fråga om lov.
Inga problem sänd in uppdaterade ritningar så är det ok.

Så det kan va en bra början att bara fråga kommunen med.
Ja, det ska jag göra. Samt måla om ändå om de säger nej. Som jag läst mig till så är det nog knappast ngn som märker det.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
engs engs skrev:
Det visste jag inte, tack för informationen!
FYI: Det är dock ett engångsbeslut så man kan inte ändra sig i framtiden. Google avblurrar inte i framtiden ens om man ber om det.
 
Här hade jag inte gjort det utan att kollat upp ordentligt.
Vår kommun la i växlarna och sätter dit alla svartbyggen/fusk som inte följer planen.

Vissa ansåg jag befogade och någon inte. Det var en hel del färgändringar, varav vissa inte var så extrema medans andra ändrade drastiskt. Även murar och sånt.

Så allt som syns hade jag sett till att fixa lov för.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Finns det ljusgrå solpaneler
R Rkarlsson skrev:
Här hade jag inte gjort det utan att kollat upp ordentligt.
Vår kommun la i växlarna och sätter dit alla svartbyggen/fusk som inte följer planen.

Vissa ansåg jag befogade och någon inte. Det var en hel del färgändringar, varav vissa inte var så extrema medans andra ändrade drastiskt. Även murar och sånt.

Så allt som syns hade jag sett till att fixa lov för.
Hur är det med solpaneler. T.ex svarta solpaneler på tegelrött tak ger ju, i jämförelse med en dörr, en ENORM visuell förändring.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Finns det ljusgrå solpaneler

Hur är det med solpaneler. T.ex svarta solpaneler på tegelrött tak ger ju, i jämförelse med en dörr, en ENORM visuell förändring.
Jag vet inte här då jag inte har det i de närmsta åren på kartan då jag måste byta tak först =) För mig lär det nog inte va problem då jag har svart tak.
Men med tanke på att man ser massor av röda tak med svarta paneler så tror jag nog inte vi har problem med det.
 
"Vi har en hel samhällsklass av personer som håller på med nonsens - Akademisk byråkratiadel"
Ungefär så beskriver David Eberhard situationen.

Och det sammanfattar läget i samhället ganska bra om man inte ens får byta kulör på en dörr.
Inte så konstigt att skatter och tjänstetaxor är så j-la dyra när dom som håller på med sånt trams ska födas.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 7 till
  • Laddar…
E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Det är naturligtvis inte lagstiftarens avsikt att det skulle krävas bygglov för att ändra kulör på en dörr. Det är ju just därför som man använder begreppet väsentlig ändring, till skillnad från de lägre kriterierna ringa eller avsevärd påverkan. En väsentlig ändring innebär att resultatet av åtgärden skall vara väsensskilt från det tidigare utförandet, vilket inte är fallet om man målar om en dörr. Det kan inte vara annat än en ringa ändring, vilken således inte kräver bygglov. Det är till och med tveksamt om det skulle vara lovpliktigt att måla om hela fasaden från vitt till grått, förutsatt att byggnaden inte har något antikvariskt skydd i detaljplanen. Som jag uppfattar det så skulle kommunen vara chanslös vid en överprövning i högre instans ifall du skulle överklaga ett beslut där de kräver bygglov för att ändra dörren från vit till grå.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Samma lag som gäller i alla kommuner, men sen olika detaljplaner och framförallt olika detaljplaner. Vi bytte mörkbruna träfönster till aluminiumbeklädda mörkgrå, serviestelefonen i våran kommun hjälpte oss inte.

Var tvungna skicka in fullständiga bygglovshandlingar.
Bedömdes dock som inte bygglovspliktig och vi kunde dra tillbaka ansökan och slapp den kostnaden. De påpekade dock att hade vi bytt till vita hade det varit bygglovspliktigt.


Kompis i en närliggande kommun med liknande hus ringde in och fick det registrerat i deras system att de gett muntligt ok till vita fönster.
 
E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Det är lättare att förlåta än tillåta! Byt färg bara 😃
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan Tjäder skrev:
Det är naturligtvis inte lagstiftarens avsikt att det skulle krävas bygglov för att ändra kulör på en dörr. Det är ju just därför som man använder begreppet väsentlig ändring, till skillnad från de lägre kriterierna ringa eller avsevärd påverkan. En väsentlig ändring innebär att resultatet av åtgärden skall vara väsensskilt från det tidigare utförandet, vilket inte är fallet om man målar om en dörr. Det kan inte vara annat än en ringa ändring, vilken således inte kräver bygglov. Det är till och med tveksamt om det skulle vara lovpliktigt att måla om hela fasaden från vitt till grått, förutsatt att byggnaden inte har något antikvariskt skydd i detaljplanen. Som jag uppfattar det så skulle kommunen vara chanslös vid en överprövning i högre instans ifall du skulle överklaga ett beslut där de kräver bygglov för att ändra dörren från vit till grå.
Jag tror du har rätt men samtidigt så vet man aldrig var en medarbetare hos byggnadsnämnden och domstolsapparaten hamnar när de ska bedöma sådana här enskilda fall.

Vi har en lång tradition i Sverige att lämna bedömningsfrågor av denna typ till myndigheten att hantera. Utgångspunkten med denna lagstiftning är att de personer som utövar myndigheten har rimliga värderingar som delar kommunmedlemmarnas bedömningar. D v s de ska i grund och botten ha värderingar som du och ditt grannskap i din kommun.

Men tyvärr är det nog inte riktigt så alla gånger, utan det är ibland udda fåglar med udda värderingar som dras till dessa tjänster eller blir politiker i byggnadsnämnden. Och i alla fall erfarenhet från min kommun är att byggnadsnämndens politiker styrs till stor del av bekvämlighet och feghet. Man vill inte stöta sig med de fast anställda medarbetarna på bygglovsavdelningen och bankar igenom deras förslag till beslut även om de är orimliga eller t o m olagliga.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Jag tror det var på 70-talet som det var skriverier om en fastighetsägare ( villa) som målade om sitt hus i en annan kulör. Alla (?) utom byggnadsnämnden gillade den nya kulören . Det drogs i långbänk och slutade med att fastighetsägaren tvingades måla över till den förutvarande kulören. Men.. fastighetsägaren 'tvingade' repr från byggnadsnämnden att på plats fastslå att byggnaden återfått den ursprungliga kulören, och fått 'kvitto' på att allt var i sin ordning. När byggnadsnämndens repr avlägsnat sig så spolade fastighetsägaren bort den nyligen påmålade färgen, varvid den önskade färgen 'blänkte fint' i solskenet. Nu hade ju fastighetsägaren svart på vitt att han / hon efterkommit byggnadsnämndens krav och att det hela var avskrivet. Det röda (?) huset var rött, men vitt.. motsv
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det jag stör mig på är att kommunen ska detaljstyra det. Om du vill bygga ett område där man i detalj styr exakt hur allt ser ut så kör hårt. Lyckas du sälja husen till likasinnade så är det bara att gratulera. Hoppas ni får roligt i er strikt kontrollerade miljö.

Kommunen däremot tycker jag ska skita i sånt.
Så du är en sådan där anti-etablissemangsextremist som SÄPO varnar för?
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Så du är en sådan där anti-etablissemangsextremist som SÄPO varnar för?
Jag tror säkert SÄPO hade varnat dig för mig om du frågade men det har inte så mycket med ytterdörrar att göra 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Göran Gustafsson och 6 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
S soundfox skrev:
Det är lättare att förlåta än tillåta! Byt färg bara 😃
Kloka ord😉
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
M mnils skrev:
Så du är en sådan där anti-etablissemangsextremist som SÄPO varnar för?
Vad har hennes åsikt om att själv få bestämma över kulören på sin dörr och sitt hus med att vara en anti-etablissemangs extremist att göra?
Jag kan inte se någon sådan koppling…
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.