Claes Sörmland
P pmd skrev:
Som Claes Sörmland skrev i inlägg #113 så kan det sluta med en ganska hög kostnad även om man har följt gratisrådet.
Samtidigt ska vi inte överdriva risken att medarbetaren på kommunen ger så dåliga råd att byggnadsnämnden i ett senare skede vänder sig emot medarbetarens råd i samband med tillsynen. Men det kan hända (och har hänt bekanta till mig). Och eftersom det nästa finns en naiv föreställning i vårt land att man kan lita på varje ord som myndighetsmedarbetare bubblar ur sig och att det helt fråntar en själv från ansvar så vill jag ändå nämna riskerna med detta förhållningssätt. Och att det egna ansvaret inte kan trollas bort av att en myndighetsmedarbetare säger eller skriver något.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Jag har haft stor nytta av att kunna "muta" utomlands, i Tanzania.
I (stora) delar av världen behöver man ha en mutbudget för att få nånting gjort.

I forntiden gjorde jag ett litet jobb på två veckor i "the aid trade" i Tanzania. Vi hade problem med fallerande utrustning (fukt och fin sand kan ställa till det) men vår uppdragsgivare (FN) hade skeppat ny utrustning som vi skulle hämta ut från tullen.

Trots att vi hade fått besked från FN att tullklareringen var avklarad gick det dåligt så vi gjorde ett besök på den lokale FN-representantens kontor. Han hade ingen aning om vilka vi var och antydde att det nog skulle kosta lite pengar att få ut utrustningen från tullen. Vi hade dock ingen mutbudget så grejerna stod kvar i tullförrådet när jag åkte hem.

På flygplatsen i Dar es Salaam när jag skulle flyga hem stod alla röntgenmaskinerna avstängda och upptryckta mot en vägg. I stället hade man ställt ut bås med förhängen i vilken en säkerhetskontrollant titta igenom ens handbagage. Jag tror inte att jag blev kroppsvisiterad, dock. För varje skoj grej han hittade i mitt handbagage frågade han "for me?".

Dilato,
Är det bättre i Tanzania numera? På den tiden var elen avstängd kortare eller längre perioder varje dag eftersom alla inte kunde få el samtidigt. Antagligen var det därför som röntgenmaskinerna var avstängda.

Så där illa är det förstås inte i Sverige. Än.
 
P pmd skrev:
Är det bättre i Tanzania numera? På den tiden var elen avstängd kortare eller längre perioder varje dag eftersom alla inte kunde få el samtidigt. Antagligen var det därför som röntgenmaskinerna var avstängda.
Mycket bättre, stora investeringar har gjorts i elproduktion och dricksvatten, men det är långt ifrån bra överallt.
Strömavbrott har gått från timmar varje dag till några minuter nån gång i veckan.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jag ringde min kommun anonymt och frågade om jag behövde bygglov för att ändra fasadfärg från rött till gult. Fick information att jag inte behövde det om det inte var en utstickande färg. Dom föreslog att jag skulle Maila dem vad jag skulle göra så jag kunde påvisa kommunikationen med kommunen om ngn granne skulle klaga.
Sagt och gjort, sen drog cirkusen igång. Bygglov krävdes, färgkoderna var dåliga (Beckers herrgårdsgul std). Efter mycket om och men godkändes det i protest då dom inte hade tillräckliga grunder att hindra oss. Fick iaf bygglovet ihopslaget med ett bygglov för plank, så blev inte så många kronor extra.

Efter det har jag struntat i kommunen och kört mitt eget race, ingen har märkt ngt…..
Kontentan är således, inte väcka en björn som sover.

Plank å andra sidan är en annan sak.
 
P
Ett plank bygger man med vridbara plankor som kan fjärrstyras (eller styras med ett snöre). Om man får klagomål från kommunen vrider man bara plankorna 90 grader och ber att någon från bygglovsavdelningen kommer och tittar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.