Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det elsäkerhetsverket skriver där är korrekt 😮

Du uppfyller första punkten genom att anlita en elfirma. Hur det juridiska ser ut om elfirman anlitas via byggfirman är en annan fråga som jag inte sett svar på i tråden.

Den enda dokumentation du i efterhand kan kräva är en gruppförteckning. Elfirman bör dock även ha gjort en kontroll som är dokumenterad, men troligen ganska värdelös om det inte är en visuell kontroll med avbockade kontrollpunkter. "Elsäkerhetsintyg" är ett fjantpapper helt utan värde, glöm det.

Det "behövs" inget kvitto på att elinstallationen är korrekt utförd eftersom en elfirma är skyldig att utföra den korrekt! Felaktigt utfört arbete av en elfirma "finns inte" 🙄

Så det bottnar i att du anlitar en elfirma som du litar på.

Är du osäker så låt kontrollera installationen, av en elfirma som du litar på.

Jag antar att du egentligen inte vill veta vad som händer om huset brinner ned, utan att du vill känna dig trygg med att det inte brinner ned? Om huset trots allt brinner och orsaken kan härledas till elinstallationen så bör brandutredaren titta på hur elinstallationen är utförd, inte vem som utfört den. Om den är felaktigt utförd så vill nog försäkringsbolaget söka någon att lägga anspråk på, och då är fakturan från elfirman bra att ha.
Hej
Tack för ditt svar.
Hur det juridiska ser ut om elfirman anlitas via byggfirman är en annan fråga som jag inte sett svar på i tråden.
Nej det stämmer, den frågan har jag inte sett något svar på, och det är något jag är känner är viktigt att få klarhet i.

”Den enda dokumentation du i efterhand kan kräva är en gruppförteckning. Elfirman bör dock även ha gjort en kontroll som är dokumenterad, men troligen ganska värdelös om det inte är en visuell kontroll med avbockade kontrollpunkter. "Elsäkerhetsintyg" är ett fjantpapper helt utan värde, glöm det.”

Här tänker vi att vi vill ha en ”besiktning” med punkter dom går igenom för att se att allt är i sin ordning. Vi skulle vilja att dom testar och kontrollerar allt, om någon sådan kontroll finns?

”Det "behövs" inget kvitto på att elinstallationen är korrekt utförd eftersom en elfirma är skyldig att utföra den korrekt! Felaktigt utfört arbete av en elfirma "finns inte" 🙄
Så det bottnar i att du anlitar en elfirma som du litar på.”

Det är detta som är det svåra. Byggaren har ju börjat göra eljobbet själv har det visat sig. Dom anser att eftersom dom har utbildning i elarbete i Albanien som är deras hemland, så har dom ju kunskapen och gör de här jobben själva. Detta trots att dom lagligt sett inte får göra jobbet. Vi blev lovade att dom skulle ta in folk där behörighet inte fanns. Men det har inte gjorts. Så nu har dom sagt att en släktings elfirma kommer att göra jobbet klart. (Den firman är registrerade). Men vi vet ärligt talat inte om den firman faktiskt kommer göra jobbet eller om vår byggare kommer fortsätta göra klart resten av elarbetet och använda släktingen som en fasad för att det kostar massor för byggaren om elfirman ska göra jobbet. Därav lite anledning till mitt inlägg.

Precis. Det viktiga för oss är att jobbet är korrekt utfört så att det inte händer något.
Men skulle det trots allt hända något så vill vi kunna vara säkra på att vi gjort allt enligt regelboken, både för ansvarets skulle mot andra människor, men också ur försäkringssynpunkt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Du litar alltså inte på byggfirman, det är förståeligt. Som jag ser det bör du då förbjuda dem helt från att göra elinstallationsarbeten och själv anlita en elfirma. Det finns inga moment som är behörighetsfria här.

Men det har kanske redan gått för långt? Då behöver du i vilket fall ta in en elfirma som inspekterar vad de har gjort. Eller så fotar du en massa och postar här. De kanske vet vad de gör, dvs hur vi gör i Sverige, det vet vi ingenting om.

Det är utförandet som du blir är ansvarig för när det lämnas över. Om det är gjort obehörigt är sekundärt, bara det är rätt utfört.

Tyvärr saknas domar i dylika mål i sådan omfattning att det går att säga hur rätten resonerar. Det finns grader av allting. Men som sagt, punkt A är att känna sig trygg med att anläggningen inte kommer att orsaka några försäkringsärenden eller brottmål.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
T ToT15 skrev:
Tack för tydligt svar. Vi har påtalat det för firman och dom ska nu ta in elektriker med rätt behörighet. Frågan är ju hur man hanterar det jobb som redan gjorts olovligt, dvs dra ny el?
Måste det göras om eller kan elfirman dom tar in nu, ta vid där han är i arbetet och göra det klart?
Om de tar in en behörig elektriker, så räcker det om han godkänner tidigare gjort arbete.
 
  • Gilla
Herrmalin och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om de tar in en behörig elektriker, så räcker det om han godkänner tidigare gjort arbete.
Fast det är nog tveksamt om om du hittar en elektriker accepterar att godkänna något som en annan gjort. Det är omöjligt att veta hur det ser ut inne i väggen där rören går. I den mån det går att besiktiga, kontropllmäta osv. Så kan man troligen få kontroller gjorda och dokumenterade. Men det är inte en garanti för att det ärt rätt utfört.

Tag som exempel en tråd vi hade här på forumet för en del år sedan. Myresjöhus hade anlitat en elfirma som systematiskt hade dragit Fk trådar helt oskyddade under parkettgolven, alltså i kläm mellan golvet och betongplattan. Det uppdagades när en tråd dessutom blivit klämd mellan ett uppstickande armeringsjärn och parketten. Elfirman och Myresjöhus hävdade att allt var korrekt, inget behövde åtgärdas, mer än att putta bort tråden från armeringsjärnet. Medlemmen höll på att bli tvångsevakuerad efter anmälan till elsäkerhetsverket. Att sedan samma elfirma gjorde liknande katastrofinstallationer i andra Myresjöhus ett par år senare (en annan tråd), blir ju lite spännande.

Det felet skulle aldrig ha upptäckts av en ny elfirma (innan järnet skavde igenom isoleringen).
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Det glömde jag skriva. Ingen elfirman kan formellt godkänna någon annans arbete och ta ansvar för det, det "finns inte", och ingen kommer ens att gå med på att göra det. Utan vad en sådan besiktning ger är en någorlunda trygghet i att huset inte kommer att brinna ned. Det är det viktiga, och kommer då aldrig väcka frågan vem som gjort installationen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det glömde jag skriva. Ingen elfirman kan formellt godkänna någon annans arbete och ta ansvar för det, det "finns inte", och ingen kommer ens att gå med på att göra det. Utan vad en sådan besiktning ger är en någorlunda trygghet i att huset inte kommer att brinna ned. Det är det viktiga, och kommer då aldrig väcka frågan vem som gjort installationen.
Det som SKULLE kunna ske däremot är att personal som utför elinstallationsarbete gör det under en behörig elfirmas egenkontrollprogram. Man behöver ju idag inte ha någon slags utbildning för att utföra elinstallationsarbete, så länge du gör det under en behörig firmas egenkontrollprogram. Man kan ju tänka sig att på en firma anmäld för aktuella elinstallationsarbete så har man även ett gäng snickare som enbart får dra VP-rör och sätta dosor men gör detta under egenkontrollprogrammet.

Däremot om Firma A med behörighet får ha personal från firma B tll att utföra arbete under Firma As egenkontrollprogram har jag inte koll på :)
 
  • Gilla
ToT15 och 2 till
  • Laddar…
M
T ToT15 skrev:
Såhär står det på elsäkerhetsverket:
  • Du är ansvarig för att allt arbete som utförs på eller i anslutning till din elanläggning görs av personer som har tillräckliga kunskaper eller färdigheter för att kunna se till att säkerhet ges mot personskada eller sakskada
  • Elinstallationsföretaget är ansvarigt för att utföra de elinstallationsarbeten som ska göras och säkerställa att allt arbete som utförs uppfyller gällande krav.
  • Elinstallationsföretaget är ansvarigt för att dokumentera och märka upp elanläggningen i de delar där arbetet utförts och överlämna dokumentationen till dig.
Sen så hittade jag den här texten som du ser på bilden.
Så märkning och dokumentation eller typ intyg måste ju fås då?
Dokumentation är gruppförteckning..
 
  • Gilla
ToT15 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det är nog tveksamt om om du hittar en elektriker accepterar att godkänna något som en annan gjort. Det är omöjligt att veta hur det ser ut inne i väggen där rören går. I den mån det går att besiktiga, kontropllmäta osv. Så kan man troligen få kontroller gjorda och dokumenterade. Men det är inte en garanti för att det ärt rätt utfört.

Tag som exempel en tråd vi hade här på forumet för en del år sedan. Myresjöhus hade anlitat en elfirma som systematiskt hade dragit Fk trådar helt oskyddade under parkettgolven, alltså i kläm mellan golvet och betongplattan. Det uppdagades när en tråd dessutom blivit klämd mellan ett uppstickande armeringsjärn och parketten. Elfirman och Myresjöhus hävdade att allt var korrekt, inget behövde åtgärdas, mer än att putta bort tråden från armeringsjärnet. Medlemmen höll på att bli tvångsevakuerad efter anmälan till elsäkerhetsverket. Att sedan samma elfirma gjorde liknande katastrofinstallationer i andra Myresjöhus ett par år senare (en annan tråd), blir ju lite spännande.

Det felet skulle aldrig ha upptäckts av en ny elfirma (innan järnet skavde igenom isoleringen).
Nej, det är nog inte lätt att hitta en sådan elektriker. Men, i det här fallet är ju det byggföretagets problem. Det jag menar är dock att TS går fri om företaget hittar en sådan elektriker.
 
  • Gilla
larsalbin och 1 till
  • Laddar…
Som alla andra skriver, ej godkänt är icke godkänt. Hade det varit mitt hus hade jag konfronterat dem mitt i akten. Om de fortfarande håller på med sitt jobb bör du nypa tag i nacken precis när galningarna höjer hammaren och fråga var deras licenser är. Om det inte kan presenteras på plats ska du ogiltigförklara jobbet och riva ner varje jävla installation. Ring personen som håller i jobbet och begär att en elektriker med behörighet ska vara på plats senast om 10 minuter annars åker en stämning in på tre röda samt facebookinlägg med negativa recensioner. Tolerera inte dessa skithögar. Det dom gör är ett medvetet val. Dom skiter helt i dig, dina försäkringar, din säkerhet och framförallt respekterar dom inte dina önskemål. Ser inga omständigheter som skulle ge dem rätt att göra detta mot dig. En ren illvilja.
 
  • Haha
  • Gilla
ToT15 och 4 till
  • Laddar…
Min elektriker hade inte godkänt någon annans jobb. Det är knappt att jag får dra rören.

För han sätter en stolthet i att hela jobbet blir korrekt utfört. Tyvärr går han i pension om två månader…

Det är bara så tråkigt att om något har gått för långt så blir det för dyrt att korrigera det på ett korrekt sätt. Därför får man nöja sig med en kompromiss.

Visst man KANSKE hittar en elektriker som kan se så att det det facto är rätt gjort (vilket är det viktigaste) för att kunna sova gott. Men det är ju en enorm uppförsbacke för TS och alla andra i liknande situationer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P
T ToT15 skrev:
Rejäl jag tror mer på att du har rätt i att ett sånt intyg ska skrivas efter vad jag läst på idag. Men jag kan ha missuppfattat.
Jag var inne på elsäkerhetsverket och läste bland annat
Brukar de intygen inte vara en del av kontrollplanen som din KA och slutligen kommunen vill ha för sina godkännande?
Jag har byggt ut vårt hus och skrev på alla intygen, förutom elen som en släkting skrev på.
Ingen klagade på det.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
T ToT15 skrev:
Hej
Jag behöver lite juridisk hjälp här.
Jag som villaägare tar in en byggfirma för totalrenovering där dom ska göra allt arbete, en helentreprenad, inklusive ny eldragning och byte av elcentral.
Om det under resans gång kommer fram att byggfirman själva utför elarbetet och inte har rätt behörighet att få göra de här elarbetena, är det då jag som har gjort fel eller är det byggfirman?
Vi litar ju på att dom tar in rätt kompetens för de jobb där vissa behörigheter krävs när dom tagit på sig att göra en totalrenovering.
(Dom har dessutom sagt att dom har folk att ta in för de jobben dom inte själva får göra).
Men vi har kollat upp det, och kan inte se att byggfirman har sitt företag registrerat för att få gör elarbetena.
Det är ju olagligt att göra elarbeten utan rätt behörigheter.

Så vem är det som gjort fel här rent juridiskt, vi eller byggfirman?

Det löser byggfirman som säkerligen samarbetar med en elfirma,

Du håller såklart inne en del av betalningen tills du får slutbesked,
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
T ToT15 skrev:
Dom har dragit ny el i hela huset och jordat, samt bytt ut elcentral till en ny
Så mycket gillgissningar jag fått läsa i inläggen.
 
  • Gilla
IngetÄrOmöjligt och 3 till
  • Laddar…
P
D Dr Benz skrev:
Min elektriker hade inte godkänt någon annans jobb. Det är knappt att jag får dra rören.

För han sätter en stolthet i att hela jobbet blir korrekt utfört. Tyvärr går han i pension om två månader…

Det är bara så tråkigt att om något har gått för långt så blir det för dyrt att korrigera det på ett korrekt sätt. Därför får man nöja sig med en kompromiss.

Visst man KANSKE hittar en elektriker som kan se så att det det facto är rätt gjort (vilket är det viktigaste) för att kunna sova gott. Men det är ju en enorm uppförsbacke för TS och alla andra i liknande situationer.
TS ska kanske fotodokumentera installationen nu, så en ny 'riktig' elektriker kanske lättare kan godkänna installationen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Som alla andra skriver, ej godkänt är icke godkänt. Hade det varit mitt hus hade jag konfronterat dem mitt i akten. Om de fortfarande håller på med sitt jobb bör du nypa tag i nacken precis när galningarna höjer hammaren och fråga var deras licenser är. Om det inte kan presenteras på plats ska du ogiltigförklara jobbet och riva ner varje jävla installation. Ring personen som håller i jobbet och begär att en elektriker med behörighet ska vara på plats senast om 10 minuter annars åker en stämning in på tre röda samt facebookinlägg med negativa recensioner. Tolerera inte dessa skithögar. Det dom gör är ett medvetet val. Dom skiter helt i dig, dina försäkringar, din säkerhet och framförallt respekterar dom inte dina önskemål. Ser inga omständigheter som skulle ge dem rätt att göra detta mot dig. En ren illvilja.
Såja såja, lugn nu, andas.
Vi vet ingenting om utförandet av dessa hantverkare. Det kan vara gräsligt eller helt enligt regler och praxis. Det är vad TS behöver veta just nu, en bedömning av en oberoende part. Först då vet vi läget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.