R Rejäl skrev:
Jag var tvungen att lämna in elsäkerhetsintyg vid nybyggnation till kommunen för slutintyget, men det var över tio år sedan..
Detta intyg är ju för att du ska få ut slutintyg på bygglovet och har inget med elsäkerhetsverket att göra.
Som på samma sätt som jag förklarade att många företag tvingas av sina försäkringsbolag att göra vissa el besiktningar. Termofotografering mm.
 
  • Gilla
ToT15 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad har dom gjort när det gäller elen?
Dom har dragit ny el i hela huset och jordat, samt bytt ut elcentral till en ny
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du utför ju inga jobb så du kan inte begå något fel.
Nä men händer det något efter att dom är klara så är det jag som är ansvarig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
Fungerar allt som det ska? Det låter otroligt att en vanlig byggare skulle ge sig på att byta elcentral och jordning av ett helt hus utan att ta hjälp av elbehörigt företag..
 
  • Gilla
ToT15 och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
TS är alltid ansvarig för sin anläggning. Spelar ingen roll vem som har utfört jobbet.
Och har man som anläggningsägare på papper att utförare ska ta in firma med rätt behörighet sp har man helt klart gjort det man kan.
Byggfirman har gjort 2 fel. De har inte följt avtalet med TS då de har sagt att de ska ta in behörig firma. De har även utfört olovligt elarbete,
Men inget av detta gör att anläggningen är olaglig men kanske inte säker men kan lika gärna vara helt OK.
Tack för tydligt svar. Vi har påtalat det för firman och dom ska nu ta in elektriker med rätt behörighet. Frågan är ju hur man hanterar det jobb som redan gjorts olovligt, dvs dra ny el?
Måste det göras om eller kan elfirman dom tar in nu, ta vid där han är i arbetet och göra det klart?
 
R Rejäl skrev:
Men TS har ett ansvar att säga till, och ska kunna få ett intyg om godkänd el..

Vad föreslår du att TS gör?
Ja sätter man in ny elcentral och drar ny el bör man ju få något slags papper på det?
På alla elcentraler brukar det ju stå vilken firma som utfört jobbet.
Jag vill ju ha en garanti från en godkänd firma som är behörig att utföra jobbet, ifall något skulle vara fel eller skulle hända
 
  • Gilla
Torpamia och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt något intyg får man inte.

Men om firman inte har följt avtalet, så har de inte levererat, och skall heller inte ha betalt.
Men vi fick ju veta nu att det är byggfirman som gjort elarbetet hittills, vilket vi inte visste. De jobben dom inte har behörighet att göra skulle dom ta in folk för. Så det vara bara en slump att vi fick veta att dom gör det själva.
Så utan intyg, hur ska vi då veta att det blir gjort av en registrerad firma med rätt behörigheter?
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har det tagits bort i och med dom nya elinstallatörs behörigheterna?
För förut krävdes det av kommunen tex. Vid nybyggnation..
Det jag läst mig till som amatör, är att man ska få något typ intyg.
Det är inte nybyggnation, utan det här är ett gammalt hus från 60 talet som renoveras.
 
  • Gilla
Stoffehus
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Visst kan du hitta på en massa intyg från div firmor men du har alltid ansvar för din anläggning.
En anläggning är inte olaglig bara för att någon som utfört den inte har rätt utbildning eller jobbar på rätt firma. Utförandet kan mycket väl ha varit olagligt och kan anmälas till elsäkerhetsverket. Men anläggningen i sej är inte olaglig.
En besiktning med någon typ av intyg kan dock vara bra OM det i framtiden skulle hända nått med anläggningen.
Många företag gör div besiktningar på sina anläggningar för att försäkringsbolagen kräver det. Men ingen som finns några lagar på.
Vi har tänkt göra besiktning av allt arbete när det är klart. Då borde ju den besiktningen vara tillräckligt.
Skulle det i framtiden hända något och en utredning skulle tex visa att det beror på att elarbetet är fel gjort så borde ju inte vi stå till svars för det då?
Självklart förstår jag att vi är ansvariga för vårat hus, men om en skada i framtiden inte beror på oss att vi tex använt el på ett osäkert sätt eller liknande så bör det ju då falla på den som installerat elen felaktigt? Annars kan man ju i princip göra ett elarbete och tjäna massa pengar och sen använda sig av sin kompis som arbetar på ett elföretag som då skriver sitt och sin firmas namn på arbetet. (Det kom fram att det var tanken i det här fallet).
 
H hempularen skrev:
Är det inte bara protokollet från egenkontrollen som alla hantverkare förväntas fylla i?
Firman måste ha en egenkontrollprogram, det stämmer, men ens firma måste också vara registrerat hos elsäkerhetsverket och ha rätt behörighet för att lagligt få utföra elarbeten läste jag idag på elsäkerhetsverkets hemsida.
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Inte det jag syftade på. Det var ett intyg ifrån elfirman som utförde installationen..
Men det har väl försvunnit med dom nya reglerna..
Rejäl jag tror mer på att du har rätt i att ett sånt intyg ska skrivas efter vad jag läst på idag. Men jag kan ha missuppfattat.
Jag var inne på elsäkerhetsverket och läste bland annat
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det är byggfirman som gjort fel, inte du. Om anläggningen är utförd enligt standard och praxis, så har du inget att klaga på eller oroa dig för.
Ok tack.
Då ska det väll också skrivas ett intyg på vem som utfört arbetet?
 
  • Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Hur fungerar det med elinstallationer om det varit en vattenskada i ett stort utrymme och det runnit vatten även på installationerna ? Kan dessa återmonteras eller behöver de bytas ut? Ska man funktionstesta först. Vad anser ni
 
T ToT15 skrev:
Hej
Jag behöver lite juridisk hjälp här.
Jag som villaägare tar in en byggfirma för totalrenovering där dom ska göra allt arbete, en helentreprenad, inklusive ny eldragning och byte av elcentral.
Om det under resans gång kommer fram att byggfirman själva utför elarbetet och inte har rätt behörighet att få göra de här elarbetena, är det då jag som har gjort fel eller är det byggfirman?
Vi litar ju på att dom tar in rätt kompetens för de jobb där vissa behörigheter krävs när dom tagit på sig att göra en totalrenovering.
(Dom har dessutom sagt att dom har folk att ta in för de jobben dom inte själva får göra).
Men vi har kollat upp det, och kan inte se att byggfirman har sitt företag registrerat för att få gör elarbetena.
Det är ju olagligt att göra elarbeten utan rätt behörigheter.

Så vem är det som gjort fel här rent juridiskt, vi eller byggfirman?
Såhär står det på elsäkerhetsverket:
  • Du är ansvarig för att allt arbete som utförs på eller i anslutning till din elanläggning görs av personer som har tillräckliga kunskaper eller färdigheter för att kunna se till att säkerhet ges mot personskada eller sakskada
  • Elinstallationsföretaget är ansvarigt för att utföra de elinstallationsarbeten som ska göras och säkerställa att allt arbete som utförs uppfyller gällande krav.
  • Elinstallationsföretaget är ansvarigt för att dokumentera och märka upp elanläggningen i de delar där arbetet utförts och överlämna dokumentationen till dig.
Sen så hittade jag den här texten som du ser på bilden.
Så märkning och dokumentation eller typ intyg måste ju fås då?
 
  • Svensk text om elinstallation, dokumentation, märkning och varselmärkning enligt ELSÄK-FS 2008. Regelverk.
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det elsäkerhetsverket skriver där är korrekt 😮

Du uppfyller första punkten genom att anlita en elfirma. Hur det juridiska ser ut om elfirman anlitas via byggfirman är en annan fråga som jag inte sett svar på i tråden.

Den enda dokumentation du i efterhand kan kräva är en gruppförteckning. Elfirman bör dock även ha gjort en kontroll som är dokumenterad, men troligen ganska värdelös om det inte är en visuell kontroll med avbockade kontrollpunkter. "Elsäkerhetsintyg" är ett fjantpapper helt utan värde, glöm det.

Det "behövs" inget kvitto på att elinstallationen är korrekt utförd eftersom en elfirma är skyldig att utföra den korrekt! Felaktigt utfört arbete av en elfirma "finns inte" 🙄

Så det bottnar i att du anlitar en elfirma som du litar på.

Är du osäker så låt kontrollera installationen, av en elfirma som du litar på.

Jag antar att du egentligen inte vill veta vad som händer om huset brinner ned, utan att du vill känna dig trygg med att det inte brinner ned? Om huset trots allt brinner och orsaken kan härledas till elinstallationen så bör brandutredaren titta på hur elinstallationen är utförd, inte vem som utfört den. Om den är felaktigt utförd så vill nog försäkringsbolaget söka någon att lägga anspråk på, och då är fakturan från elfirman bra att ha.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.