Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Det finns ett enda avgörande i MMD Växjö som gått tvärtom som du vet Ditt inlägg. 😇

Att Boverkets utredning RAPPORT 2015:33 "Kommunens möjlighet att lämna medgivande till bygglovsbefriade åtgärder" inte blev något av är inte bra.
Tack det hade jag helt glömt bort! Men jag tror inte det räddar situationen med tanke på hur tydliga MÖDs domar är.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Kul att du nämner det, sitter i den båten, 50mm för stor fasad pga mitt egna mätfel = rivning eller ändring. Total idioti.
Aj shit…! Jag har också typ 5cm för stort (mitt fel). Var kommunen ute och mätte detta alltså och nu måste du ändra eller riva ? Jag har dock inmätning från mätbolag att det är enligt ritning.
Trodde inte dom orkade ut och mäta osv… Bara att man skickar in dokument från mätbolag…
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
S Sallader skrev:
Aj shit…! Jag har också typ 5cm för stort (mitt fel). Var kommunen ute och mätte detta alltså och nu måste du ändra eller riva ? Jag har dock inmätning från mätbolag att det är enligt ritning.
Trodde inte dom orkade ut och mäta osv… Bara att man skickar in dokument från mätbolag…
Yepp, 2 Tanter på kommun som bara jobbar med efterlevande av bygglov, dem var där och mätte.
 
P
E Eld skrev:
Man måste faktiskt hålla koll på så viktiga saker som var man har tomtgräns och placering av hus själv om man tänker bygga. Det går inte att skylla på andra.
Om byggfirman hade funnits kvar hade det äldre paret kunna stämma skiten ur det. Åtminstone i länder där personligt ansvar fortfarande gäller.
 
E erikjakan skrev:
Yepp, 2 Tanter på kommun som bara jobbar med efterlevande av bygglov, dem var där och mätte.
Ok, fy fasen va värdelöst! Aja kan inte göra så mycket, jag får hålla tummarna att det är annat i min kommun :)
 
P
D Daniel 109 skrev:
Skulle man regelmässigt acceptera dessa avvikelser så skulle det ju kvitta om man följde dem eller inte. En sådan liten stuga är absolut flyttbar.
Flyttbar till ett rimligt pris?
 
P
Skymag Skymag skrev:
Kan förstå att lagar måste följas men tycker det endå är intressant att många andra svenska lagar gällande andra områden kan tolkas på olika sätt av olika instanser och inte är "fasta" lagar.
Det är lite symptomatiskt för byråkratin kring den nya plan-och bygglagen.

Propositionen som ledde fram till nya PBL hade titeln "En enklare plan- och bygglag", så den gamla måste ju helt enkelt ha varit krångligare …
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Sen tycker jag dom får skylla sig själv lite, att inte ha koll på tomtgränsen OCH ha byggt staket 34 cm utanför egna tomten är ingen annans fel.
Vem byggde staketet?
 
P
D Dilato skrev:
Jag håller i princip med dig, jag brukar leva efter devisen "sköt dig själv och skit i andra", och att man ska få bygga på egen mark hur nära gräns som helst (om det inte finns någon annan vettig orsak).
Speciellt när tomten gränsar mot en allmänning. Det finns ingen granne som kan bli störd. Allmänheten som spatserar förbi kan knappast få för sig att tomtgränsen går innanför staketet.
D Dilato skrev:
Dessutom kan kommunen inte tänja på lagen, då kommer flera att hänvisa till att dom också vill bygga närmare eftersom "fick dom så ska vi också få".
Det behöver dock inte kommunen brys sig om. Ett sånt här fall kan knappast bli prejudicerande för avsiktligt brytande mot PBL-bestämmelser.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Del av bild från artikeln ovan som visar att det står på plintar
Det står i Byggahusartikeln att tillgängligheten är dåligt och att skador på markan skulle bli stora. Det är väl därför det också står att det skulle kosta 300 000 kr att flytta på huset.
 
P
E erikjakan skrev:
Dem måste göra ny bygganmälan om dem flyttar det.
Är det inte en flyttanmälan som måste göras …?
🙂
 
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Var ska gränsen gå då? Är det en gräns på 450cm så är det.
Gränsen är givetvis 450 cm. Det står i nån lag (förmodligen PBL). Normala människor är dock inte så rigida och anala som bygglovschefen i Haninge. Vårt samhälle skulle bli mycket bättre om alla var lite mer toleranta för små misstag.

Avsiktliga fel är en helt annan sak. Då kan man gärna ta till storsläggan. Nej, samhället skulle inte kollapsa för att alla skulle skylla på misstag.
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att man blundar för den här typen av missar ganska ofta. Men om de säger att det är okej så kan de knappast säga något annat nästa gång. Då är inte gränsen 450cm längre. När det handlar om regler som ska bedömas lika för alla måste man vara något fyrkantig.

Efter som huset står på plintar är det dessutom ganska lätt att flytta.
 
  • Gilla
Stellan Svealand och 1 till
  • Laddar…
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Been there, done that! 🙃

[länk]
Klockrent! Du borde höra av sig till ägarna och visa hur du gjorde alternativt erbjuda din tjänst, för säg 50,000;-.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
P
OlssonX OlssonX skrev:
Om man tittar på bättre bilder av detta bygge ser man att situationen faktiskt är väldigt enkel att lösa. Allt står ju på stolpar. Huset står på ett trädäck, som i sin tur står en bit upp på stolpar.
På bild #3 ser man att hela huset inte står på ett trädäck. Förmodligen står ingen del på trädäcket. Se trappräcket på bild #2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.