Mina föräldrar hade chansen att köpa en marksnutt på Silom road för ca 20 år sedan för bra pengar, hade de gjort det hade vi haft en rätt fet privat förmögenhet nu, oh well, inte vara bitter :D


edit: Jag tvivlar dock på att kvadratmeterpriset för mark skulle vara 10 000 ggr högre än här, men kan ha fel :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Googlade lite.
Hittade inget aktuellt men 2011 lär en rai (1600kvm) i centrala Bangkok legat på 560 milj THB.
 
Är det verkligen alu eller rostfritt, är det inte bara så att dom är målade med grå rostskyddsfärg?
Upp och skrapa :)
 
Eller kolla med magnet. RF är det med all säkerhet inte.
 
För de som inte har tidigare läst mina utsvävningar inom området materialvetenskap, kan jag meddela att jag har full koll på att det finns magnetiska rostfria stål. Anledningen till att jag utesluter rostfritt är att det är vansinnigt dyrt. Aluminium är inte orimligt. Alltså aluminium eller stål som inte är austenitiskt. Lätt att avgöra med en magnet.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Eller helt enkelt öppna ögonen och kolla, aluminium skulle man aldrig måla när det gäller takstolar.
Däremot vanligt järn målar man först en gång innan man sätter upp det och sedan en gång till
när det är svetsat och klart.
 
Mysteriet med takstolarna är löst:).
Det var inget av det jag nämnde tidigare, det är galvat stål. Förmodligen därför det såg så alu/RF aktivt ut.
Inte för att jag är expert på området men visst måste det vara bättre än målat järn och starkare än aluminium?


@AndersMalmgren Jag drog till med en extrem överdrift just för att överdriften i sig skulle vara tydlig men får skylla mig själv när jag slarvar med smilisar;). Poängen var bara att understryka att allt här nere inte är billigt.
 
Då är alla frågetecknen utdragna till utropstecken :-D
Ingen expert, men galvat verkar bra.
Undrar vad som händer med markvärdet när Bkk sjunkit ännu mer, grundvattnet är slut och Chao Prayas vattennivå har stigit ett par meter :) Är som mycket annat bara en tidsfråga.
Vadå, jag pessimist, tror jag inte :)
 
AndersMalmgren skrev:
Jag har aldrig sett en thailändsk hantverkare som inte gillar Mekhong på arbetstid :p
Mekhong verkar lyxigt.
Här på landet är det Lao Kao som gäller.
Men inte på arbetstid, både när grannens stora hus byggdes och när vi byggde till drack man gärna Lao Kao men då på kvällen om vi bjöd på mat. Vilket hände 1-2 ggr i veckan. 20151222_175952.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Du dricker väl inte det Det är ju värre än orenat hemgjord sprit
 
Fakathong skrev:
Du dricker väl inte det Det är ju värre än orenat hemgjord sprit
Så illa är det inte, man skall inte vara högfärdig, duger det till dom så duger det till mej :D
Finns det som smakar värre, Slivovitz t.ex.
 
  • Gilla
Mido11
  • Laddar…
Aldrig blivit så bakis som när morsan blanda en rom och cola modell större till mig med mestadels Mekhong, kan inte vara bra grejer, så den där vågar jag mig inte på :D
 
Lao kao är helt odrickbart... Tog med en flaska hem, hällde upp på en glasburk och tog med den till några killar som bränner själva för ett smakprov. Jag kan inte skriva här vad dom sa pga ordvalen;) men dom ville ha namn och adress på den som levererar detta rävgift:D
 
GOD JUL TILL ER ALLA!

Men här jobbar vi vidare;) Dax för aktuella bilder. Det börjar likna ngt nu:)

Säkerhet framför allt. Arbetsställningen när man lägger takpannor
Säkerhet.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här används manuell laser:) Funkar lika bra det
Laser.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaha, dom har gått på lunch nu...
Lunch.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset
23 dec 1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt att få en helhetsbild för det finns massa grönt i vägen
23 dec 2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grannen får putsa sin sida av muren själv om han vill:) Något som hade skapat grannosämja hemma?
23 dec 3.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innerväggarna börjar komma på plats i övre sovrummen. Finns gipsskivor här också men men vem vågar chansa, måste väl vara bättre att mura upp innerväggarna. Är lite nyfiken på varför man använder så mycket gipsskivor hemma.
Fördelar, nackdelar, någon?
Dörrkarmarna är av ngt hårt trä som termiter inte rår på. Svindyrt:confused:
23 dec 4.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och som avrundning så en bild på en thailändsk snögubbe:D. Förvisso så är det så man får göra i Skåne också:)
Snögubbe.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.