Idag har jag spikat upp den sista panelen på garage gaveln. Jag har även fått upp vindskivorna och nockplåten på hus utbyggnaden. På lördagen monterade jag låset på entré dörren och jag monterade även i friskluftsventilerna i dom tre sovrummen. I bilder kommer imorgon det blir inte så bra bilder när det är bäcksvart ute.
 
jak skrev:
Syftet är att den lilla fukt som tar sig förbi Platonmattan inte skall tränga in i Leca stenen,
Budgeten för projektet ligger på 700 K.
Tack för dom fina orden.
Det är kul när folk följer bygget.
Kom gärna med fler frågor, funderingar och påståenden.
Som jag har förstått det från att prata med diverse lärda män med vitt skägg så är det bruket man skyddar. Stenen fryser inte sönder. Är det inte slammat så kommer fukt in och bruket fryser sönder, det är det man ska vara rädd för. Jag tog det säkra och slammade precis min grund till en liten stuga. Sen blir det platonmatta. Tar ju inte lång stund att fixa nu istället för att göra om jobbet om 10år.
 
Nu har det gått en stund sedan jag skrev här. Detta beror på att det inte har funnits så mycket att skriva om. Jag har mest fixat små prylar sedan sist. Men ikväll har jag haft isolerings killarna här. Nu är allt isolerat i utbyggnaden. Allt funkade kanon och jag fick till och med lite beröm på jobbet jag hade gjort. Det var lätt att komma åt och väven släppte ingenstans. Efter detta kan jag äntligen komma igång med arbetet igen. Det som skall göras nu är att tre innerväggar skall upp och efter det blir det eldragning. Håller även på att försöka bestämma ,mig vilken luft/vatten värme pump jag skall ha. Det jag vet är att det skall vara en Sanyo CO2 men frågan är om det skall vara 4,5 kw eller 9 kw.
 
  • 2010-02-20 082.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna helgen har jag hunnit med en heldel. Jag har målat det sista på fasaderna, byggt innerväggar, dragit el och spikat OSB skivor.
 
  • DSC_4235.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_4236.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygget fortsätter. Nu är elen till alla knappar och utag dragna i dom tre sovrummen. Nu skall det inhandlas isolering till ennerväggarna och mera OSB. Jag kommer att dra elen till badrummet efter det att alla sovrummen är klara. Det börjar kännas som att det finns ett slut inom räckhåll.
 
Nu har jag kommit in efter dagens arbete i tillbyggnaden. Jag är nu klar med isoleringen och all OSB skivor i sovrummen. Imorgon ska jag köpa och montera gips skivor
 
  • DSC_4246.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_4247.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_4248.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_4249.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_4250.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena tjena.
Hoppas att det jag kommer fråga nu inte hör hemma någon annanstans utan att jag frågar på rätt tråd.
Jag ska alldeles strax flytta till en bostadsrättslägenhet vilken måste renoveras ordentligt.
Ser det som en lite investering :).

Frågan är den. Jag är snickare sen 5 år tillbaka men har inte arbetat mycket med inredningssnickeri etc. Jag undrar bara hur jag ska lägga upp allt för att det ska flytta så bra som möjligt.
Det som ska göras är

- Nya väggar (tänkte sätta upp 6mm reparationsgips på alla väggar och måla om allt.
- Nya karmar samt dörrar på vissa ställen
- Nytt golv
- Sänka taket och fälla in spottar

Vad ska man egentligen börja med för att få det att löpa ihop så snyggt som möjligt?
Tänkte börja i ett rum (vardagsrummet) och göra det klart så man kan ha det som ett litet förvaringsrum så länge.

Annars tänkte jag mig att jag lägga upp det något sånt här:

- Riva och byta karmar samt dörrar
- Sätta upp nya skivor
- Sänka taket och fälla in spottar
- Lägga in golv

Ser det bra ut?
 
Mikael_L
Jag vet inte om TS samtycker eller misstycker, men tycker du inte själv att denna fråga hör hemma i en ny egen tråd?
Eller åtminstone en tråd inom byggteknik som behandlar dessa moment.
Detta är ju jak's projekt-tråd ...
 
I sådana fall ber jag om ursäkt.
Folk brukar alltid vara förbannade när man skapar nya trådar hela tiden så jag försökte hjälpa, att jag gjorde det på fel sätt ber jag om ursäkt för.
 
Mikael_L
Ingen fara.
Du var ju t.o.m rätt ödmjuk i början av ditt inlägg.
Jag är inte det minsta irriterad.
 
Idag har jag skruvat gips på väggarna. Jag skall få två stycken sovrum klara, efter det skall jag såga upp hålet in i den befintliga byggnaden. Det mesta av gipsen är uppe. När väggarna är klara skall jag skruva upp pottorna till spottarna för att sedan skruva upp takgipsen.
 
  • 2010-02-20 089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 090.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 092.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jättekul tråd att följa och väldigt inspererande good work :)
 
Nu var det ett tag sedan jag skrev här och det beror på att det har tagit lite tid att installera LV pumpen. Men nu när det är gjort har jag också öppnat upp mellan tillbyggnaden och den gammla delen
 
  • 2010-02-20 099.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har jag spikat upp badrumsväggarna. Imorgon ska jag sätta upp OSB och gips.
 
  • 2010-02-20 116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 117.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag monterat alla innedörrar och vägg gipsen i hallen och två sovrum. Jag är även klar med all el i dessa rum. Det som kommer härnäst är att montera takgipsen. Jag skall hyra en gipshiss på torsdag, Imorgon skall jag köpa gipsskruv och gips.
 
  • 2010-02-20 118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 121.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.