Idag har jag spikat strö och bärläkt på den andra halvan av taket. Tyvärr tog virket slut så det återstår fem plankor. Dessa kommer upp imorgon och då är allt klart för att sätta upp plåttaket.

Jag har sett att jag missat att lägga upp bilder på garage porten så dessa kommer nu
 
  • 2010-02-20 060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 063.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har jag monterat Plannja plåttak på utbyggnaden. Det är bara en panel som ska sågas i lägnsled och nockpannorna kvar. Dessa skall upp imorgon.
 
  • 2010-02-20 062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har satt upp den sista plåt panelen. Nu är bara frågan skall nock plåten ligga ovanpå vindplåten eller tvärt om. Skulle hellst ha vindplåten ovanpå nockplåten. Är det någon som vet om det kan vara till någon nackdel? Nu är det bara lite trä panel på gavelen kvar och vindskivor. Sedan skall jag börja på innsidan.
 
Nock under vindplåt.
 
Ok finns det några för eller nackdelar med detta?
 
Idag har jag satt upp väv på väggarna och spikat glespanel, Nästan klar med detta sedan skall jag ge mig på taket.
 
Igår och idag har vi återfyllt runt garaget, gjort en stenkista för hängrännorna och dräneringen. Vi har även fyllt ut en del på tomten som det skall bli gräsmatta på. En ny väg upp till entren hans också med.
 
  • 2010-02-20 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt d^_^b

Hur rinner vattnet som kommer uppefrån ner emot garaget? Olika förutsättningar men jag kan tänka mig att det rinner runt garaget och sen ner framför porten? Vad fyller du det sista med emot garageväggen upp emot panelen så att säga? Såg att du hade sparat en bit nu.
 
Vattnet rinner ner längs väggen till dräneringsrören som löper runt hela garaget och sedan ut till stenkistan.
På den bakre väggen är det först en platon matta och sedan en 100mm tjock issodrän skiva. På sidoväggarna är det 100mm issodränskivor. Det skall fyllas med fyllnadsmassor hela vägen upp.
 
Idag har kag spikat panel, målat och satt in fönster. Nu är det bara ett fönster en alltandörr och en ytterdörr kvar. Imorgon ska jag montera in det sista fönstret och få dit nock plåten. Är dock fortfarande osäker på om nockplåten ska vara över eller under vindplåten? Kom gärna med ideér och motevering.
 
  • 2010-02-20 071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 074.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår monterades ett fönster, en alltandörr och en ytterdörr in. Nu finns det inga fler att montera. Har även gjort klart halva delen med glespanel i taket och takväv. Idag skall isolerings firman komma ut och kolla om man har gjort rätt. Det som är kvar innan jag kan isolera är att montera en tak genomföring till badrummetm, tre stycken friskluftsventiler till sovrummen och två ventiler till vinden. Sedan är det bara att spruta in ekofibern. Återkommer med bilder på dörrarna.
 
Det blir mycket snyggt! Rolig och inspirerande tråd att följa. :)
 
Har just haft ett möte med ABIS som är dom som sprutar i cellusafiber i väggar och tak. Dom tyckte att allt såg bra ut. Så nu har jag ca tre veckor på mig att göra färdigt.
 
Imponerande projekt - ska bli kul att följa.

En kanske dum fråga till #23. Du slammar insidan av väggen som ändå kommer att ligga bakom platonmattan och under jord. Är det något syfte med det eller gick det av bara farten?

Vad har du för budget på hela projektet?
 
Syftet är att den lilla fukt som tar sig förbi Platonmattan inte skall tränga in i Leca stenen,
Budgeten för projektet ligger på 700 K.
Tack för dom fina orden.
Det är kul när folk följer bygget.
Kom gärna med fler frågor, funderingar och påståenden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.