T
Jag är inom byggbranschen, jag hör allt oftare många kolleger som börjar använda konkurs för att exempelvis undvika extra kostnader, i samband med den så kallade 2 årsbesiktningen vid hus byggnation, olika garantier osv.. om kostnaderna överstiger 50000 kr så väljer dom konkurs i stället och på så sätt slipper garantier och besiktningsanmärkningar.

Dom flesta äger redan ett AB , men vid just dom aktuella jobben så startar dom ett till AB för just 50 tusen , (eller inventarier för motsvarande belopp) dom utför jobben, tar in betalningen , fel som sedan uppkommer iför just en 2 års besiktning , är beloppen förstora så väljs konkurs av det bolaget istället, pengar och intäkter är redan införda i det gamla bolaget ,säkrat och klart, tjänsterna bollas mellan dom olika AB, men det sistnämnda AB tar konkursen och kostnaderna.
Och grund företaget fortsätter som vanligt, nya jobb då startas ett nytt AB och hjulet börjar snurra igen som just ovan nämnda seminarium .

Är det här vår nya framtid? en ny undantags regel man enkelt kan använda för att slippa just ansvar för utfört arbete.(man kan fuska, bygga in så kallade dolda fel,) vissa har flertalet konkurser bakom sig , och ingen höjer ens ett finger, nu nya förslag från regeringen om att sänka priset till 25000 kr för nytecknande av AB.

http://www.iperspektiv.se/5.1975a09d1685942db6d1958.html
https://byggledarna.se/allt-fler-byggforetag-gar-i-konkurs/
https://www.unt.se/nyheter/fler-byggforetag-i-konkurs-5229858.aspx

Även här på byggahus skrivs det om dessa konkurser som drabbar köpare.

https://www.byggahus.se/forum/threads/2-ars-besiktning-naer-entreprenoeren-gatt-i-kk.251745/
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
jimih och 16 till
  • Laddar…
wildeside
Har du redan vaknat:surprised:
Det där har pågått sedan 80 talet om inte längre en så.
 
  • Gilla
  • Ledsen
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
T
wildeside wildeside skrev:
Har du redan vaknat:surprised:
Det där har pågått sedan 80 talet om inte längre en så.
Bara reflekterar att regeringen gör det lättare och lättare att göra så här, nu med nya förslaget på 25 tusen för ett AB .
Tog upp det här med UC , dom som skryter så mycket över att en bra UC koll är ett bra verktyg , berätta om mina kolleger och vad några byggvaruhussäljare berättar om det här, att detta kan inte UC se eller göra något åt, UC visste inte ens om att företag gjorde/kunde göra så här.
Lite mer en upplysning, även om ett känt företag använder sina loggor och kläder så är det org-numret som gäller juridiskt till vem som gjort jobbet, många vet inte om detta, hur man hyr ut sin egna personal till det nya bolaget, och kan utföra bedrägeri eller vad man nu ska kalla det, helt lagligt.
 
  • Gilla
  • Wow
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
T
Nu med vårt system kan man skita i 2 års besiktningen, skjuta upp den, kund måste då stämma företaget, som kollega blev utsatt för, dom svara inte på tingsrättsstämningen , fick efter 4 månader först en delgivning, ytligare månader tills det var första förhandling, därefter ytligare 4 månader för att redogöra sitt svar som han inte skicka in, innan rätten besluta att om han inte skickar in så får han inte tillföra bevis. skratt retande nog fick dom anstånd om längre tid för svar efter att dom ansökte om det, detta efter den sista påminnelsen) då skicka han bara in att besiktningen var han inte enig om, sedan innan själva tingsrätten tog det ytligare nästan 1 år, så han hade öppet sitt bluff företag i 2 år efter jobben utfördes, innan tingsrätt ,begärde han den i konkurs och målet las ner. total hade han öppet det andra företaget i 4 år, vilket han kunde utföra jobb som inte var rätt utförda.

Att dom är så införstådda i regelverket och den tid det tar att komma till domstol att dom även utnyttjar den tiden maximalt , som att man behöver inte svara på tingsrättens utskick om delgivning,(den som kommer i brevform) man behöver bara svara när man har blivit personligt delgiven(delgivningsman). Att få ett ärende till själva tingsrätt tar just nu ca 1,5-2 år. helt sjukt lång tid, detta visste inte ens jag om.
 
  • Arg
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
A
Det går utmärkt att använda tjänster som exempelvis Allabolag (finns fler) för att se hur många AB en person har.

För tjänster: Jag anlitar inte nystartade bolag som säger sig ha 10 års erfarenhet, anlitar inte heller bolag som driver flera AB inom samma verksamhetsområde. Klart misstänkt att något är fuffens helt enkelt.
 
  • Gilla
youngdale och 17 till
  • Laddar…
Det är inte bara byggfirmor som gör detta utan även hantverkare. Du kan även starta ett nytt bolag och sätta det i konkurs för att behålla ett inarbetat namn. Så se om de har mer än ett bolag aktivt är inte tillräcklig kontroll.
 
Hur är det, kan en försäkring täcka detta?
Att den gäller även efter konkursen.
 
Detta är dock inte helt riskfritt, har (hade) en bekant i en annan bransch som gjorde samma sak, slutade med att han blev illa misshandlad och fick bilen uppbränd, levde under hot i flera år och under tiden gick det bara utför. Hela cirkusen påverkade familjen till den grad att dom skilde sig, han flyttade och nu har jag ingen kontakt med honom längre.

Allt för att ha lurat fel person på en hundring.
 
  • Gilla
youngdale och 21 till
  • Laddar…
Ja, man får skylla sig själv när man gör så.

Eftersom pengarna finns kvar i ett annat bolag kan man få hjälp med indrivning från vissa organisationer ... men då har man själv gått över gränsen.
 
  • Gilla
Papperspappan och 4 till
  • Laddar…
Lite som det talesättet jag lärde mig som liten. Går man in i leken, så får man leken tåla.
 
  • Gilla
Adam F och 5 till
  • Laddar…
Förstår mig inte på människor som gör såhär, för mig är det så långt bort från min moral. Jag hade lika gärna kunnat bli kriminell.
 
  • Gilla
jimih och 6 till
  • Laddar…
De tjänar lätta pengar och det drabbar inte dem.
Ett bolag som gått i konkurs är Värmehjälpen.
 
Jag håller med om att det här är extremt omoraliskt. Men det är inte okej misshandla eller bränna upp bilar för folk som saknar moral heller. Kommentarer typen ”han får skylla sig själv” är definitivt inte okej.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 7 till
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Detta är dock inte helt riskfritt, har (hade) en bekant i en annan bransch som gjorde samma sak, slutade med att han blev illa misshandlad och fick bilen uppbränd, levde under hot i flera år och under tiden gick det bara utför. Hela cirkusen påverkade familjen till den grad att dom skilde sig, han flyttade och nu har jag ingen kontakt med honom längre.

Allt för att ha lurat fel person på en hundring.
Kände personligen en polack som blivit lurat av en annan polack på lönen. Ca 15000 för en 5-7 år sen.
Det visade sig att han lurat fler!
Det slutade med att 3 män förvarnade honom. Att dom ska förstöra hans bil om han inte betalar. Skulle han inte betala skulle dom ge honom stryk. Om det skulle inte hjälpa kommer dom resa till Polen och ge sig på hans familj. Fru och barn.
Allt detta sa dom i telefon under samma samtal.

Han betalade inte. Dom förstörde habs bil.
Han betalade inte. Fått bilen fixat av försäkringsbolag och skrattade.

Då har dom precis som dom lovade gett honom stryk! Och sa att nästa vecka tar dom en resa till hans fru.
Och att detta inte blir roligt...

Han fixade pengar och betalade.

Om dom skulle skada frun vet jag inte. Det var dock inga typer jag skulle jävlas med... Jag bröt kontakt med killen...
 
Har man medvetet orsakat grundorsaken är det svårt att skylla på någon annan ...

Att någon sedan följer Bibeln och Koranen bokstavligen är inte förenligt med svensk lag men är en följd av att man tagit bort det personliga ansvaret.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.