tronen skrev:
. Dom ser exakt likadana ut, det finns märkning vilket som är vad. I fönsterspecifikation så finns dom i olika sektioner, de med samma dimension.

Lite sent ute men vad är det TS menar?
 
D
seniorkonsult skrev:
DIY_freak
"Om konsumenten inte ens har nämnt att det finns fönster med samma dimensioner men med olika specifikationer"
Det är ju precis detta som konsumenten gjort, dvs talat om att det är olika fönster via spec.
Fast nu är väl hela historien o vad kunden skall säga till E överspelad på grund av tiden som gått....
Jag kan inte se någonstans att TS har nämnt att det finns fönster med samma dimensioner men med olika specifikationer. Det enda jag har sett är att TS påpekar att det på en "spec" står att det är olika fönster, men TS har ännu inte klargjort vad "spec" innebär. Om det är i arbetsbeskrivning till hantverkaren eller om det (som jag misstänker) bara är en följesedel som följde med fönsterleveransen (som är beställarens dokument och inte hantverkarens).
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Men om TS har köpt fönstren själv och sedan anlitat en lokal snickare så bör väl denna ses som kunnig? Och ska då meddela snickaren om de olika typerna, inte tro att denna själv ska lista ut detta.

Givetvis med en ritning eller gå runt huset och peka.
 
Mikael_L
sblixten skrev:
Är det självklart att snickaren skall ersätta detta även om denne gjort fel.
I mitt jobb så får inte jag avdrag på lönen om jag gör ett misstag och måste lägga extra tid.
Snarare blir det betald övertid.
Det är stooor skillnad på att vara anställd eller anlitad ... ;)
 
Mikael_L skrev:
Det är stooor skillnad på att vara anställd eller anlitad ... ;)
Jag har varit både anlitad och anställd. Har inte varit någon skillnad på avtalen gentemot kund.
Jag skulle vilja se det bolag som hyr ut en revisor/jurist/it-konsult och som inte fakturerar alla nerlagda timmar även vid mindre missar.
Men jag förstår nu att snickare har andra "branschregler" :surprised:
 
Min erfarenhet som IT-konsult, och numera konsultköpare, är att en misstag sker när människor är inblandade och att man därför alltid får ta höjd för det i tidsuppskattningarna då man kostnadsuppskattar ett jobb, och en kund får därför betala för en mindre mängd misstag som sker och korrigeras under arbetet. Handlar det däremot om backjobb där man måste komma tillbaks och göra om för att det har blivit så mycket fel att det inte duger så bör det normalt inte faktureras.

Jag föreslår att TS ringer upp firman och påpekar att de har monterat fönstren fel och att det tyvärr blir backjobb på det. Förhoppningsvis tar firman ansvar och kommer och fixar det kostnadsfritt. Om fakturan inte är betald så tycker jag att TS ska hålla på åtminstånde en del av betalningen tills problemet är åtgärdat, och om firman inte vill åtgärda kostnadsfritt bestrida fakturan. Även om man inte har lust att dra det till domstol så tvingar man in firman i en förhandlingssituation.
 
D
Håller inte alls med ovanstående. Av vad jag har läst än så länge i tråden, så har det inte framkommit något som säger att hantverkaren har gjort något fel utan det är beställaren som har missat att ge de korrekta förutsättningarna. Varför skall då hantverkaren lägga ner en massa gratistid på att flytta runt fönster?

Om jag kommer med 200 helt rena (=tomma) bärbara datorer till ditt IT-konsultföretag och säger att jag kommer att beställa 200 Windows (hahaha!) skivor till dem så de kommer till ditt företag och ber dig att installera dem på datorerna och så gör du det glatt. När du sedan har gjort det, så kommer kunden sedan och klagar för du missade att 100 av Windows-skivorna var US-engelsk variant medan 100 var UK-engelsk variant och jag ville inte ha just de Windows-installationerna på de datorerna som du hade lagt in dem på. Då hade du naturligtvis korrigerat detta och gjort om arbetet kostnadsfritt, trots att jag aldrig nämnt för dig att det skulle komma olika Windows-skivor till dig?
 
DIY_freak skrev:
Håller inte alls med ovanstående. Av vad jag har läst än så länge i tråden, så har det inte framkommit något som säger att hantverkaren har gjort något fel utan det är beställaren som har missat att ge de korrekta förutsättningarna. Varför skall då hantverkaren lägga ner en massa gratistid på att flytta runt fönster?

Om jag kommer med 200 helt rena (=tomma) bärbara datorer till ditt IT-konsultföretag och säger att jag kommer att beställa 200 Windows (hahaha!) skivor till dem så de kommer till ditt företag och ber dig att installera dem på datorerna och så gör du det glatt. När du sedan har gjort det, så kommer kunden sedan och klagar för du missade att 100 av Windows-skivorna var US-engelsk variant medan 100 var UK-engelsk variant och jag ville inte ha just de Windows-installationerna på de datorerna som du hade lagt in dem på. Då hade du naturligtvis korrigerat detta och gjort om arbetet kostnadsfritt, trots att jag aldrig nämnt för dig att det skulle komma olika Windows-skivor till dig?
Om jag hade fått ovanstående (har jobbat som IT-konsult tidigare) så hade jag läst på följesedeln, konstaterat att det var två olika versioner av windows. Därefter ringt kunden och frågat om det stämmer att det skall vara 100 av var och sedan kört igång installationen. Hade jag missat det hela (jepp det har skett IRL) så får jag göra om installationerna kostnadsfritt för kunden.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
D
Och det i sin tur betyder att du som konsultköpare anser dig ha rätt att slarva så totalt med inköpsunderlaget. Hoppas verkligen att man aldrig råkar ut för en sådan inköpare...

Är så trött på mentaliteten att man inte skall ha något som helst eget ansvar...

För övrigt: IT-konsulter är inte speciellt välkända för att ta ansvar för sina misstag (vet själv, har själv arbetat som IT-konsult). Inte sjutton sitter du som konsult och kodar system åt en kund på löpande räkning och sedan när det är dags för driftsättning av systemet så upptäcker man mer eller mindre allvarliga buggar (som alltid). Inte sätter man sig och betar av fellistan på odebiterad tid inte, när man har arbetat på löpande räkning som konsult. Nix, man tar betalt både för att skriva buggarna och för att ta bort dem.

Kommer du ihåg hela 2000-säkringen och alla tusentals konsuttimmar som lades ned på det? Inte sjutton gick man omkring och kontrollerade/rättade alla system gratis, trots att det i "förutsättningarna" när systemen byggdes kunde tas ganska för givet att år 2000 skulle infalla förr eller senare...

Så det där om att du som IT-konsult skulle ta ansvar för fel som du gjort, det tillåter jag mig att tvivla på, speciellt om arbetsunderlaget är bristfälligt. Nejdu, jag tror att det som vanligt är hantverkarna som skall få förmånen att arbeta gratis när de gjort misstag... (och i det här fallet är det ju högst tveksamt om hantverkaren ens gjort något fel).
 
Redigerat av moderator:
Det är många nu som skriver och har spridda divergerande synpunkter men om man läser tronens första inlägg som påbörjade hela denna tråden så tycker jag, som jag påpekat i flera inlägg, att det är entreprenörens ansvar att ta reda på hur och vad som gäller. Enl första inlägget har uppgifter levererats och saknar E uppgifter så får denna ställa frågan. Det kallas egenkontroll vilket saknas i många entreprenader främst på grund av okunskap. Så funkar det på ett bygge! Entreprenören skall åtgärda felet. Helt i överensstämmelse med det utdrag jag kopierat in tidigare som den läskunnige bör läsa genom.
 
D
seniorkonsult skrev:
Det är många nu som skriver och har spridda divergerande synpunkter men om man läser tronens första inlägg som påbörjade hela denna tråden så tycker jag, som jag påpekat i flera inlägg, att det är entreprenörens ansvar att ta reda på hur och vad som gäller. Enl första inlägget har uppgifter levererats och saknar E uppgifter så får denna ställa frågan.
Ja och det får stå för din UPPFATTNING... som är värd precis lika mycket som andras uppfattning, oavsett hur mycket man upprepar den. MIN uppfattning är att det inte alls är klargjort att beställaren har informerat hantverkaren om att det är två olika fönstertyper (och av #4 framgår det ju helt klart att TS inte informerat om vilka fönster som skall sitta var, viket är ytterligare en indikation på att TS överhuvudtaget inte informerat om att det är två fönstertyper, eftersom det naturliga hade varit att informera om placering om man ändå diskuterar om två olika typer), utan av TS första inlägg får man snarast intrycket av att TS själv har glömt att tänka på detta faktum och att informera hantverkaren om detta och sedan tar till nödhjälpen att hantverkaren borde ha förstått och frågat eftersom det stod så på fönsterspecifikationen (viket jag tolkar som följesedeln som följde med fönstren som TS hade beställt).
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Seniorkonsulten jag delar inte din uppfattning.

Du talar om egenkontroller. Hur anser du att entreprenören skulle utfört sin egenkontroll i detta fall? Han skulle max kunna kontrollera att de fönster som levererats till bygget i storlek och antal stämmer med det som anges på följesedeln, s.k. Mottagningskontroll. I det här fallet är det inte helt säkert att det ens ingår i Entreprenörens uppdrag då fönstren tillhandahålls och det då vore mer passande att beställaren av fönster gör mottagningskontroll, då Entreprenören inte kan veta om det ens är rätt fönster som anges på följesedeln då det inte är Entreprenören som beställt.

Vidare: vad har entreprenören för kontrollunderlag för placering av fönster om fönsterlittera ej är angivet på planritning? Vilka dokument ska han hänvisa till i egenkontrollerna?

Missförst mig rätt: visst hade det varit härligt om entreprenören nogsamt räknat igenom fönsterpallarna, jämfört med följesedeln, uppmärksammat att samma fönsterstorlekar fått olika beteckningar, googlat lite grann och upptäckt att en tilläggsbeteckning innebär solskyddsglas, ringt beställaren och ställt frågor och slutligen fått till rätt placering. Men det är ta mig tusan inte något man kan förutsätta ska fungera.

Konsumentköpslagen ställer stora krav på entreprenörens informationsplikt. Men i det här fallet anser jag att det är den omvända informationen som brustit, och att det rent av är fräckt att försöka hävda att entreprenören gjort fel.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
rsjerry skrev:
Man kan ju inte jämföra med att vara anställd för då får man betalt i lön men man drar ju inte in något till företaget för extra arbetet!
Jag är anställd...
 
Hej...Jc1972. Både du och DIY_freak talar om uppgifter som aldrig har nämnts så egtentligen vet vi ju inte nästan någonting om vad som är felet. Det står t ex ingenstans något om någon ritning. Vi vet ju inte heller vad som sagts el om det finns avtal eftersom tronen har tystnat. TS som många hänvisar till vet jag inte vem det är. E behöver inte göra mottagningskontroll (står inget nånstans heller om vem som beställt fönstren). Men, om han skall montera så bör han ju göra egenkontroll vilket t ex innebär att kolla vad som finns och var olika fönster skall monteras (eftersom de är specade och märkta samt redovisade olika), hängning, ventilationsbeslag, storlekar mm. Eller menar ni att det bara är att sätta in i ett hål som passar? E behöver inte googla. Förhoppningsvis kan han prata och läsa.
Entreprenörens informationsplikt handlar inte om dessa saker utan t ex om problem vid kostnadsändringar och fel. Vad betr det jag skrivit om konsumenters ansvar så vet jag en hel del om vad som krävs av konsumenters ickeansvar, entreprenör/säljares ansvar efter cirka 1000-talet överlåtelsebesiktningar med diverse problem.
 
D
seniorkonsult skrev:
Hej...Jc1972. Både du och DIY_freak talar om uppgifter som aldrig har nämnts
Hur menar du nu egentligen? Förstår inte vad du vill ha sagt med ovanstående citat. Om du menar att jag har påpekat att det aldrig har nämnts vad den där "specen" egentligen är, så stämmer det. Om du menar att jag har antagit några fakta/uppgifter som det inte finns underlag, så får du lov att precisera dig.

"TS" är för övrigt "tronen" som du själv hänvisar till (TS=TrådSkaparen). Men det är klart att om du inte hänger med i detta, så blir det svårt för dig att hänga med i vad vi menar...

Hur menar du att fönstren är specade och märkta och redovisade olika? Tala om att tala om uppgifter som aldrig har nämnts... Det enda som framkommit är att det finns någon mystisk "spec" där det framgår att det finns fönster av olika typ.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.