Ok, vår lilla väg (avstickare från Gamla Landsvägen) ned till tomten ska asfalteras efter vi är klara med vårt bygge. Det blir väl att vi snackare med dom som gör det jobbet och hoppas på att de kan köra våran nedfart när de ändå är där. Har en kompis som bor i Öbonäs som gjorde sin infart när de asfalterade hela området där för en billig penning.

Asfalt kanske blir halt på vintern men det är ju smidigt att slippa och hålla på med grus fram och tillbaka i nedförsbacken. Får undersöka den saken senare. Det känns som att det är 1000 saker att hålla reda på just nu. Valde bort Vallsjös vent.system, alla vitvaror, fönsterbänkar och badrumsmöbler, så de inköpen måste jag ordna med själv. Vent.system är klart och landar på +20 000:- i kalkylen (dock med 5kW FLVP istället för standard 2kW från Vallsjöhus).

Funderar på carreramarmor eller ek som fönsterbänkar. Dina ser riktigt bra ut. Har du spacklat in fönstersmygarna??
 
Japp de är spacklade, vävade och målade med Nordsjö vit grundfärg.....enkelt att underhålla! :)
 
Calle:
Tänkte på att det blir nog dyrt för dig med gruset till infarten. Är det inte så att markförhållanden inte nedre Svärtinge till större del utgörs av gungfly/kvicksand??  ;) ;D
 
Nja de flesta grannar har asfalt och den verkar hålla trots kvicksanden!
 
Kunde inte låta bli att hugga lite! Skämt åsido. Har du sett om snickaren har fått upp takpannorna på det nya Vallsjöhuset som ligger på väg till din adress??

Ska du vara ute nått i helgen förresten?? Kanske svänger förbi en sväng under lördagen. Skulle vara kul att se ditt bygge "in-real-life"! ¨Har ju bara sett bilderna på hemsidan ännu!
 
Hej alla glada ;D

Asfalt, tror att jag kan få tag på detta för ca 100 SEK / kvm av en firma som ska
asfaltera under sommaren i Svärtinge.

Detta är pris för asfalt ingen bygnation av väg. Antar att det är ganska bra om
alla lastbilar mm har åkt färdigt in och ut på tomten. så att det inte korvar sönder >:( i
skarpa svängar. På min tomt är det många skarpa svängar som grusbilar mm har svårt att ta, men raka infarter borde fungera desto bättre

// Fredrik

 
Några stalltips vad firman heter?
 
Brodén....visste du vem som bygger Vallsjöhus på Bonäsvägen? Verkar vara ytterligare en barnfamilj....deras pannor kom på idag nämligen.
 
Hur var det Calle, hade du fått barnomsorg?

Grannens barn började nyss på "paviljongen" och han tycker det var riktigt bra därnere.

Själv har jag en rejäl lervälling på tomten. Allt är utgrävt, dränering är dragen och det är format för att gjuta sulor, vilket skall ske nästa vecka.... spännande, fast man kan ju undra om det någonsin ska bli gräs igen...:)

 
Mors!

Jag tror det faktiskt....fick ett samtal att det var planerat så. Det blir Tingsbröten nere vid skolan. Verkar OK trots barackerna. Bägge kidsen börjar i augusti! Hoppas de kommer trivas.....Oscar har nämligen ett kanondagis i dag så det känns trist att lämna men han får väl vänja sig vid nya kompisar...som oss alla :)

Min tomt ser ut som lervälling med....snacka om läge för regnbyxor på konstant första tiden innan det torkat upp! Har gröna stövlar med mig varje gång men glömmer alltid ta på dem....sen in i bilen och kleta....suck!

I dag har man beställt en ny brevlåda via www.gardenshop.se samt anmält adressändring....så det börjar närma sig..... :D :D

/Calle
 
Det är ju barackerna nere vid Tinga som heter "Paviljongen".

Fast jag tycker faktiskt att det torkar upp väldans fort i alla fall.. Mycket bättre idag än vad det var i tisdags..
 
Summering av veckan:

- Tomten är nu slutbetalad och äntligen våran på riktigt (hade bara betalat handpenning hittils)
- Beställt en Comfortzone CE50
- Är inne på AEG:s aluminiumvitvaror (någon som har erfarenhet av dessa??)
- Var ute pp tomten idag och röjde bort allt jäv..a ris och sly. Det tog lite drygt 5 timmar och imorgon kommer jag att vakna med polio i hela kroppen känns det som. Ska försöka kolla om det finns någon som kan komma ned på tomten med en maskin för att plocka bort riset som nu ligger i en välta längst ned på tomten när Micke är klar med sin väg. Annars blir det en sju jävla majbrasa som kommer att synas hela vägen till Linköping!! :D

Calle: Jag känner inte de som bygger Vallsjöhus på Bonäsvägen. Har bara träffat dem på öppna förskolan ett par gånger men jag såg att takpannorna var radade på taket i fredags. Vad kör du för vitvaror förresten??
 
Vi har idag Bosch vitvaror = inte ett problem på 7 år.....men det blir Siemens i nya huset (samma företag). Rostfritt, induktion, Side-by-Side mm...

Har ingen erfarenhet av AEG (electrolux). Har för mig att de saknade 80 häll och side-by-side.....tycker de amerikanska kylskåpen är kanon då frysen är liten och man glömmer lätt bort en älgstek i 2 år med stor frys. :) Sen är det bra med kallt vatten/is när man vill.

I dag skall vi städa vårt tomt....det ligger en massa skräp överallt.....har lånat 2 st gripklopinnar av svärfar, blir parkarbetare ett par timmar med andra ord.

Större majbrasor kräver tillstånd....så det får du nog fundera på....be micke ta skopan och släng skiten i en container etc.
 
Mina farhågor besannades inte som tur var. Lite träningsvärk i hela kroppen blev det men inte den totalpolio som jag trodde! Ska höra med Micke på måndag vad han kan göra åt riset. Det kanske inte kostar så mycket och då kan det ju vara skönt att slippa gnäll från grannar och röklukt! ;)

Var du uppe med tuppen i morse Calle??

Skulle vara roligt att höra lite mer om alla på forumet. Jag kan ju börja. Jag är 30 år och är gift med Tessan som snart fyller 29. Vi har två barn, Philip (snart 4 år) och Alva (1,5 år). Jag jobbar som kvalitetsgruppchef på Holmen Paper. Tessan är låg-mellanstadielärare.

Någon annan som vill berätta lite mer om sig själv???

 
Uppe med tuppen? 09.16 är rätt sent för småbarnsföräldrar eller hur?!

Nu har jag och Sara besökt din tomt....med långa avloppsröret.....det där riset tar Micke lätt bort åt dig. Däremot måste du och granne nog komma överens om hans avvattningsrör (över vägen) som verkar rinna nedåt mot din tomt?!

Får du någon utsikt från din altan är skymmer trädridån framför?

Själv har jag städat min tomt idag....hur mycket skit som helst....tror vi fick ihop 8 svarta plastsäckar med frigolit, skräp, snus, trä, armering mm.

Jag är annars 37, Sara 34, Oscar snart 4 och Alice 1,5. Jag är mellan arbeten f.n. (kanske en lösning klar nästa vecka) men har arbetat senast med reklam för ett engelskt bolag och innan dess inom dagligvaruhandeln. Sara jobbar som hårvårdstekniker.

Vi har fått plats på Tingsbrötens fsk - verkar bra. Flyttar till Svärtinge den 28/4....så det är snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.