Ja det går bra...lämna in ett sk ändringslov och be frugan betala de ca 600-700 kr det kostar ;)!
 
Jaha, de vill ha pröjs för det med..;(


Hmm, ja, vi får se om det är ett måste..
 
Fick besked idag att markarbetena börjar inom 3 veckor. Känns lite som att vänta på julafton nästan!!  ::)

Var ute på tomten igår och i princip all snö var borta.  ;) Snacka om att det har gått fort för snn att smälta med det varma vädret kombinerat med regn och södersluttning!!

På ventilationsfronten så har vi bytt IVT:s vent.system mot en Comfortzone CE50. Lustigt hur mycket man kan tjäna genom att kolla upp priser själv istället för att ta husleverantörens "paket".
 
Härligt Brodén!
Hemma hos mig är det fortfarande knähögt på sina ställen, men grävaren har myror i brallan och vill igång i alla fall.
Så på Måndag drar det igång!

Typiskt att man ska iväg hela nästa vecka...

 
Har inte hängt med riktigt. Hittade du någon bra grävare som inte tog överpris??

För 2 veckor sedan sjönk jag ned över knäna på min tomt så det går fort när det väl sätter igång. Blåsten gör ju sitt med nu! Första gången man är nöjd när det blåser och regnar!! ;D ;D ;D

Att köra bil i Övre Svärtinge (Gamla landsvägen, Utsiktsvägen) känns förövrigt som att köra bob eller rodell. Skapliga diken i isen!! Kanske ska skicka dit en isbrytare för att få bort isen?? ;)
 
Va finns det taskiga förhållanden i Övfre Svärtinge ;)?
 
Nja, det verkade som om alla grävare/murare tog ut överpriser, så det kanske var han som utvärderade priserna som inte var med i svängen..:)

Tog in 4 offerter och alla hamnade inom samma 10 tusing nästan, så jag tog en som svärfar kände till en del.

Utsiktsvägen har faktiskt blivit skaplig nu sista dagarna, det går nästan att köra på den nu..:)

(fast jag som bor där tycker det är bra att den är dålig, då blir hastigheten lite lägre på dem som ska åka och hämta/lämna barnen på dagis)



Calle, det var ju inte bra att just du skulle få något att anmärka på angående Ljuva Övfre Svärtinge.. ;)
 
Calle, bra att du ändra ordningen på bilderna på din hemsida!! Snart dags för inflyttningsöl??   :)

Våra markarbeten beräknas ta ca 6 veckor har jag fått reda på. Det innebär att huset inte kommer än på ett tag! :( Men, men den som väntar på något gott! I helgen ska vi slita av ryggarna med att släpa bort riset och stockarna på tomten så nu känns det som att det händer något iallafall.
 
Visst är det.....inte så många som kollar på vår trädfällning i somras längre kanske?
Har det löst sig med din väg och granne mm? Går det att köra in till er och tokglo sen eller? Måste ju se hur Vallsjöhus funkar in praktiken ;)

/Calle
 
Grannens väg löste sig inte så det blir en egen "hoppbacke" istället. Det funkar ju för Audin i reklamen att komma upp så vi får väl hoppas att vi kommer upp för våran infart. Ned kommer man ju alltid!! ;D ;D ;D

Det är bara att köra in på vägen ned till tomten men räkna med att det står folk bakom gardinerna och tittar. Det åker inga bilar osedda ned på den vägen. :)
 
Aj faan jag har bara bakhjulsdrift.....vilken kanske är bra när man skall upp för Holmenkollen....det blir bra smeknamn för öfvre Svärtinge! ;D
 
Såg att du tagit in priser på asfalt och marksten. Vad ligger det på per kvm??

Vår nedfart och uppställningplatsen för bilarna ska ju göras så det kan vara intressant att höra vad det kostar. Micke P och Co har väl gjort ett bra underarbete på din infart hoppas jag?? Tänk på att det tar drygt ett år för marken att sätta sig ordentligt. Är man för snabb med asfalt och marksten så kan det bli sättningar som blir svårare att åtgärda.  :p
 
Micke & Co undanber sig markjobb utöver grunder i dagsläget....har för mycket att göra. Jag träffade Åhs trädgårdsservice i går och de tar ca 140 kr+moms/kvm asfalt.....resten vet jag inte ännu. Skall få en offert.

I övrigt så gjorde väl Persson ett OK jobb med krosset och det....det har satt till sig ordentligt....dvs sjunkit där vi kört mycket men det skall på mer grus...mm

En sak du bör tänka på, eftersom du har nedförsbacke är att din dränering blir mycket välgjord....kolla upp det noga! Likaså att du funderar var du vill ha ev. dagvattenbrunnar för regnvatten som rinner på asfalten och ned.....asfalt gör ju att det bara rinner vidare.
 
Jo, dräneringen är ju A och O i det här fallet. Micke kommer att bygga en nedfart på tomten som de kan köra ned med bilarna på och sedan gjuta plattan. Efter det så murar de upp 2,60 m leca och sedan är det mellanbjälklaget som ska gjutas. Sedan skall framsidan fyllas ut och det är då det är viktigt att det blir rätt fyllnadsmaterial (dränerande). Micke har lagt till en hel del schakt i sin offert ca 40 000:- i extra schakt och gräv efter att ha varit ute och tittat på tomten. Han kommer även att göra grovplaneringen av huset samt slamningen av soutterrängplanet.

Var priset du fick på asfalt med underarbete och asfalt??
 
Nej priset avser bara själva läggningen och det är Skanska som brukar göra det....underarbetet tillkommer säkert med lika mycket.....en del är ju redan gjort hos mig så det blir någon/några bilar med kross och paddning....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.