Glöm inte att registrera maskinen.
 
Thomas59
Värdetransport? Damen bakom mig i postutlämningen på ICA studerar beundrande min LBoxx och känner att hon måste fråga. Med all rätt. Boxxen är fullt i klass med värdetransportväskorna som säkerhetsföretagen använder. Att den inte är emballerad vittnar också om en viss tillit till Boxxens kvalitet eller så var ni bara lata då ni skickade den.

Väl hemma pillades alla postens klisteretiketter bort och Boxxen öppnades under överinseende av min nyfikna dotter. Liten, var första tanken. Ingen vattenpistol konstaterade dottern, lätt missnöjt, efter att ha studerat bilden på boxxens gavel i bilen på vägen hem.

För att vara en borrhammare är Bosch sladdlösa en kompakt, lite bekant, upplevelse. Påminner mer om en vanlig slagborrmaskin med lite annorlunda design än en borrhammare. Gör den vad reklamen lovar, trots storleken, är det väldigt positivt.

Bruksanvisningar, disktrasor (jo, en sån medföljde) och annat löst lades pliktskyldigast åt sidan för att tas fram endast i yttersta nödfall. Helt enligt invanda rutiner.

Vägde maskinen i handen och konstaterade att den inte helt oväntat var lite framtung, ganska lätt och i övrigt såg ut som en blå Bosch. Ett tryck på knappen och jo, den snurrar, men bäst att ladda i alla fall.

Fram med laddaren då. Plastig sladd. En sån som kräver en hand på sladden för att den inte ska veckla ut sig själv och komma i kläm när man stänger Boxxen.
Batteriet var i alla fall lätt att ta av. Inte helt oviktigt. Min Bosch häcksax kräver två man och ca 20 adjektiv innan den släpper greppet om batteriet.

Nåväl, satte batteriet i laddaren där lampan blinkar grönt. Grönt betyder i allmänhet ”klart” medan blinkningar brukar betyda aktivitet (=laddning). Bestämde mig för att det betydde ”laddar”.

Varför inte två laddplatser förresten? En plats funkar ju fint då andra batteriet kan laddas medan man jobbar men när man är klar skulle man ju vilja ladda båda batterierna. Eller när man tar rast eller om man har fler Boschmaskiner eller…

Vred och vände lite på maskinen. Ser som sagts lite liten ut för att vara en borrhammare men det är ju bara positivt om den gör jobbet. Konstaterar att omställningsvredet, borr/borrhammare, sitter på ”fel” sida. Undra om maskinen finns för vänsterhänta också? Varför inte mitt uppe på maskinen. Nu ser man inte heller inställningen så lätt. Kan vara förödande om hammarfunktionen är aktiv när man ska genom kaklet.

Fram-/backknappen kändes lite plastig och glappade betänkligt jämfört med mina andra blå Boschskapelser. Kom på att min känsla av att maskinen var bekant kom från att den påminner starkt om min Bosch varmluftspistol. Hårtorkslook således.

Det ser ut att finns ett fäste för bälteskrok längst ner på handtaget men ingen krok medföljde. Maskinen är helt klart möjlig att hänga i bältet i motsats till den borrhammare från BestTools jag senast brottades med.

Noterar också att den inte kan ”stå” av sig själv pga framtungheten. En petitess möjligen men ändå.

Till skillnad från BestToolsmaskinen levererades Bosch:en utan SDS-->Vanlig chuckadapter. Snålt av Bosch och skulle ge maskinen ett betydligt bredare användningsområde.

Inte heller fanns några borrar/mejslar i Boxxen. Det vill jag minnas att BestTools hade vänligheten att skicka med för den facila summan av några hundralappar, och då ingick borrhammaren också. Visserligen med sladd.

Extra handtag då? Nope! Inget sånt. Känns som det skulle kunna behövas men vi får väl se. En nackdel med att handtag saknas är att den inte går att fästa i mitt Wolfcraft borrstativ som är designat för att fästa maskinen där handtaget normalt sitter. Synd då min sladdbestyckade blå Boschborrmaskin från slutet av 70-talet nu är på väg att avsluta sin karriär i borrstativet med en glapp på-/avknapp. Hade sett fram emot att kunna ersätta den med borrhammaren i borrläget.

Boxxen då. Måste nog erkänna att det tog ett tag som hobbyfixare att inse den eventuella nyttan av en stor plastlåda till varje maskin. Är faktiskt inte helt övertygad ännu även om lådraden i hyllan i ”verkstaden” är lite imponerande. I början av min hobbyfixarkarriär slängdes lådorna reflexmässigt och dessa maskiner ligger nu i en stor plastback från IKEA. Funkar bra det också och tar liten plats.

LBoxxen till borrhammaren blir ju också onödigt stor med tanke på borrhammarens storlek och avsaknaden av tillbehör. Hittar inte heller nån ficka i Boxxen för bruksanvisningarna som man aldrig läser. Däremot noterar jag en märklig disktrasa. Bosch har uppenbarligen sneglat lite på Linas Matkasse som brukar skicka med lite reklamgrejor i matpåsen. Gav således disktrasan till frugan som tackade för omtanken.

Åker man runt som hantverkare så visst, alltid imponerar det på någon, men som hemmafixare utan ambition att visa garaget och maskinparken för alla besökare och middagsgäster är LBoxxen mest i vägen. Klisterlappen som talar om vilken maskin det är i lådan är liten och sitter på gaveln vilket gör att man kommer att få leta lite efter rätt maskin varje gång. I alla fall om man har flera LBoxx.

Inga inplanerade arbeten under julhelgen så ni får vänta på ytterligare omdömen till efter helgerna.

Satte i det andra batteriet i laddaren och tog en promenad med hunden. Väl hemma igen var såväl laddaren som maskin och lådan borta. Frugan tyckte uppenbarligen inte att prylarna försvarade en plats bland julmaten på köksbänken. Märkligt!
 
Redigerat:
Thomas59
PS: Såg Nimajneb’s kommentar om registreringen. Glömmer man att registrera får man kortare garantitid. Helt idiotiskt och påtalat för Bosch kundservice som glatt meddelade att det är för att man ska kunna kommunicera med sina kunder=reklam.

Vad en missad registrering innebär fick jag smärtsamt veta efter att ha kört sönder planetväxeln i en svindyr blå Boschskruvdragare som fick tjänstgöra som omrörare till flytspackel.

KRauta som sålde maskinen påpekade SÄRSKILT att maskinen hade tre års garanti men glömde lägligt nog bort att berätta att detta gällde endast om man registrerade maskinen.

Befann mig på motorvägen i jämnhöjd med Tensta då jag fick beskedet av Bosch kundtjänst, i mobilen. Blev så förbannad på Bosch märkliga system så jag langade ut borrmaskinen genom bilfönstret, ner i diket. Där ligger den väl fortfarande och sonar sina synder. Rätt åt den. DS.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
.. undrar var lantbrevbäraren håller hus..
 
Mikael_L
Han hade väl några hål att borra hemma. :D
 
Mikael_L skrev:
Han hade väl några hål att borra hemma. :D
Säg INTE så.. :(:(
 
Med lantbrevbäring tar det väl en dag extra, sedan så kanske den missade båten.
Vill man bo fint och mysigt så kostar det på något sätt.

Protte
 
Klämde på maskinen igen i morse och konstaterar vidare.

Jag gillar skarpt gummitoppen på chucken, mina andra slående maskiner saknar detta vilket ofta resulterar i att man slagit i med chucken i det man borrat med fula märken som resultat.

Jag tycker att borr/Hammar reglaget sitter bra på vänster sida då jag är högerhänt, förstår inte riktigt hur den kan upplevas att sitta på fel sida, visst ovansidan hade nog varit bättre.
Vad jag däremot blir fundersam över är att reglaget känns steglöst, jag hade förväntat mig tydliga snäpp för borr resp hammarläge.

Normalt sett brukar jag gasa boschmaskiner med långfingret men denna så är det pekfingret som gäller.

Noterar att greppet i handtaget medför att handens tryck ligger helt i linje med borret och jag inbillar mig att det inte kan vara någon nackdel snarare tvärt om...
 
Thomas59
Nimajneb skrev:
Klämde på maskinen igen i morse och konstaterar vidare.

Jag gillar skarpt gummitoppen på chucken, mina andra slående maskiner saknar detta vilket ofta resulterar i att man slagit i med chucken i det man borrat med fula märken som resultat.

Jag tycker att borr/Hammar reglaget sitter bra på vänster sida då jag är högerhänt, förstår inte riktigt hur den kan upplevas att sitta på fel sida, visst ovansidan hade nog varit bättre.
Vad jag däremot blir fundersam över är att reglaget känns steglöst, jag hade förväntat mig tydliga snäpp för borr resp hammarläge.

Normalt sett brukar jag gasa boschmaskiner med långfingret men denna så är det pekfingret som gäller.

Noterar att greppet i handtaget medför att handens tryck ligger helt i linje med borret och jag inbillar mig att det inte kan vara någon nackdel snarare tvärt om...
Är man vänsterhänt (Språkbegåvad och intelligent sa mamma) så sitter reglaget på fel sida plus att det inte sitter "in line of sight" så det är lätt att missa om man tex borrar i kakel på betong då man ju måste stänga av "hammaren" tills man är igenom kaklet. Är det då flera hål så kan det gå snett om man missar att ställa om.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Säg INTE så.. :(:(
Jag säger jättegärna just så ... :p

Däremot tror jag er lantbrevbärare är något mer professionell än att han använder kundernas prylar. :)

Var det inte du mycke_nu som hade en del gamla betongbunkrar som var byggda av kustförsvaret ute på dina ägor, måste ju vara perfekt med en hygglig batterimaskin för dig?
 
Thomas59
Mikael_L skrev:
Jag säger jättegärna just så ... :p

Däremot tror jag er lantbrevbärare är något mer professionell än att han använder kundernas prylar. :)

Var det inte du mycke_nu som hade en del gamla betongbunkrar som var byggda av kustförsvaret ute på dina ägor, måste ju vara perfekt med en hygglig batterimaskin för dig?
Känns lite OT med inlägg om lantbrevbärarens ev förehavanden i denna tråd. Låt oss nu avgränsa oss till att diskutera borrhammaren och svara på frågor om densamma, så blir det lättare för den som är intresserad av testerna. Tycker jag!
 
Thomas59 skrev:
Är man vänsterhänt (Språkbegåvad och intelligent sa mamma) så sitter reglaget på fel sida plus att det inte sitter "in line of sight" så det är lätt att missa om man tex borrar i kakel på betong då man ju måste stänga av "hammaren" tills man är igenom kaklet. Är det då flera hål så kan det gå snett om man missar att ställa om.
Läste nog ditt inlägg lite slarvigt och med en av sönerna som är vänsterhänt så har jag lärt mig att se på saker lite bakvänt ibland och en sak är säker och det är att många elhandverktyg idag är inte optimalt konstruerade för vänsterhänta och denna maskin är inget undantag.
 
Thomas59 skrev:
Känns lite OT med inlägg om lantbrevbärarens ev förehavanden i denna tråd. Låt oss nu avgränsa oss till att diskutera borrhammaren och svara på frågor om densamma, så blir det lättare för den som är intresserad av testerna. Tycker jag!
Helt rätt, men... Hur långt tänker ni ta testandet innan det ens kommer en endaste liten bild?! ;)
 
Thomas Lundquist
Men kan ni trycka i en 12mm borr och börja proppa? Det är väl ett test?

Var knappar sitter är en ren vanesak.

Testet har börjat som ett kafferep där ett gäng fruntimmer sitter och tittar på hur kakorna ser ut och var pärlsockret sitter ;).

Vad väntar ni på, samtidigt borröppnande?
 
Thomas59
FredrikR skrev:
Helt rätt, men... Hur långt tänker ni ta testandet innan det ens kommer en endaste liten bild?! ;)
Okey! Tyckte ju att borrhammaren kändes bekant och kom på att den nog liknade min varmluftspistol från tidigt 2000-tal. En Bosch påstod jag men vid närmare titt var det en Black&Decker - ve och fasa. En BLÅ B&D.

Slående lika (?):
 
  • IMG_0749.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.