Kul projekt! En gammal buss om du vill ha något körbart annars kanske en lastbilstrailer då har du ingen begränsning av vikt.
http://www.blocket.se/jonkoping/Trailer_47856069.htm?ca=22&w=3 http://www.blocket.se/goteborg/Container_trailer_47883737.htm?ca=22&w=3 http://www.blocket.se/stockholm/Scania_124__6x2__01_och_Container_trailer_48367007.htm?ca=22&w=3

Jag undrar om en arkitekt är rätt för att rita ett sånt där konstverk. Kanske du kan hitta nån på nåt steampunkforum?
Vad har du för någon budget?
 
dennistennis skrev:
Hmm, problemet är att kunna ha vagnshjulen både gummifria och samtidigt användbara
Det första jag tänker på är traktor med stålhjul.
[länk]
Nu går det säkert att göra någon snygg kompromiss, men trafikpolisen blir nog sur om du drar vagnen på vägen med stålhjul.
Trähjul kan kanske funka, hur stor ska den bli?
Vagnen kommer allra troligast att ha gummidäck. (På bilden i mitt första inlägg kan man skymta dem bakom dem "dekorativa" stora stålhjulen.)
Nån storlek är inte bestämt ännu...blir nåt hopkok av design, funktion, tillgängligt material.
 
big mike skrev:
Kul projekt! En gammal buss om du vill ha något körbart annars kanske en lastbilstrailer då har du ingen begränsning av vikt.
[länk] [länk] [länk]

Jag undrar om en arkitekt är rätt för att rita ett sånt där konstverk. Kanske du kan hitta nån på nåt steampunkforum?
Vad har du för någon budget?
Den kommer (förhoppningsvis) bli dragbar, men inget som kommer rulla för egen maskin.
I skrivande stund så ligger det trådar ute på steampunkforum och jag håller på att jaga en steampunk illustratör jag fått nys om.
Vad gäller budgeten så är inga belopp spikade ännu. Gröngöling som jag är inom byggandet så har jag inte direkt några summor att gå efter just nu vad det hela kan landa på....
 
Om du verkligen vill bygga en vagn, alltså nåt som går att dra på egna hjul med en traktor eller en lastbil i krypfart, så ska du se upp med höjden på bygget. Normalt har viadukter 4,5 meter fri höjd men det finns lägre också. Du kanske kan nöja dej med 1 1/2 plans?
En av poängerna med den du visar på bilden är ju att det är mer än en våning, det är därför jag varnar...
Lasse
 
Här kommer en sån där sur kommentar som alla hatar :p

Detta måste vara världens mest obekväma och opraktiska boende.

Varför? varför? varför?
 
Tja vad sa Kennedy när han ville starta apollo programmet. We choose this because its not easy. We choose it because its hard. Sen så har Obama sagt "because we can" det är väl därför man bygger en sån sak.
 
Gör skisser osv. själv. Planeringen är nog största nöjet på ett sådant här projekt. Att bygga den kommer kräva en ängels tålamod och mycket kunskap och tid. Kanske läge att lära sig svetsa etc. om man ska bygga själv.
 
LasseMorin skrev:
Om du verkligen vill bygga en vagn, alltså nåt som går att dra på egna hjul med en traktor eller en lastbil i krypfart, så ska du se upp med höjden på bygget. Normalt har viadukter 4,5 meter fri höjd men det finns lägre också. Du kanske kan nöja dej med 1 1/2 plans?
En av poängerna med den du visar på bilden är ju att det är mer än en våning, det är därför jag varnar...
Lasse
Tack Lasse, det har jag också lyckats läsa mig till. :)
Fast där är jag nog villig att ta risken att bygga högre och då på köpet få ta lite...hm...intressantare resvägar den dag bygget ev måste flyttas. ;)
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Här kommer en sån där sur kommentar som alla hatar :p

Detta måste vara världens mest obekväma och opraktiska boende.

Varför? varför? varför?
Haha, tycker den inte var spec sur, mer nyfiken.
Jaa, varför?
Just nu är jag allt för yrvaken för att skriva ner alla anledningar, men om ni nyfikna har en stund över, kan jag varmt rekommendera att se denna dokumentär: We the Tiny House People
http://www.youtube.com/watch?v=lDcVrVA4bSQ
Mycket nöje!
 
Totem skrev:
Tja vad sa Kennedy när han ville starta apollo programmet. We choose this because its not easy. We choose it because its hard. Sen så har Obama sagt "because we can" det är väl därför man bygger en sån sak.
(y)(y)(y)
 
il_duce skrev:
Gör skisser osv. själv. Planeringen är nog största nöjet på ett sådant här projekt. Att bygga den kommer kräva en ängels tålamod och mycket kunskap och tid. Kanske läge att lära sig svetsa etc. om man ska bygga själv.
Tack för råden!
Jag skulle behöva nån som kan hjälpa till at få ned idéerna på papper, nån att bolla idéer med, en realist som kan tygla min kreativitet.
Attans tur att jag har ett par bygg-glada människor i kretsarna som gärna hugger i, bara de får lite guidning hur det hela ska bli i slutändan...
 
Redigerat:
Staffan_V skrev:
1. Köp begagnad husvagn
2. Klistra fast några kugghjul
3. Klart

Annars kan du få lite inspiration av [länk]
Staffan, ang 1.-3. låt mig citera sir Reginald Pikedevant:
"So use the word Steampunk correctly old chap, don´t use it to refresh crap!"
http://www.youtube.com/watch?v=TFCuE5rHbPA

Nu ska jag spana in bloggen...
 
Lappri skrev:
Tack för råden!
Jag skulle behöva nån som kan hjälpa till at få ned idéerna på papper, nån att bolla idéer med, en realist som kan tygla min kreativitet.
Attans tur att jag har ett par bygg-glada människor i kretsarna som gärna hugger i, bara de får lite guidning hur det hela ska bli i slutändan...
Varför inte bygga en modell i balsa eller furulister från en modellaffär, eller i kartong?

Det är ett utmärkt sätt just för att visualisera sina tankar om man inte är så slängd i att rita och skissa med perspektiv och sånt.

Min salig far gjorde en pappmodell av sommarstugan innan den skulle byggas och han hade nog både glädje och nytta av den. Storlek ca 20x35 cm.

Och när jag beställde min Wasa 30 segelbåt var det efter att konstruktören Leif Ängermark visade en modell i skala 1:10 av båten på flytande båtmässan i Långedrag. Någon riktig båt hade då ännu ej byggts.
Jag köpte en idé helt enkelt :)
 
Lite inspiration :) untitledvehicle_sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.