banjoragge banjoragge skrev:
Skillnaden mellan krypgrund och platta i det avseendet stämmer som du säger. Men ledningar som ligger i plattan är PEX för golvvärmen med en livslängd på minst 100 år. Vattenledningar ligger rör-i-rör med PEX-rören löst inne i flexslangar. Om man punkterar en vattenledning (vanligaste orsaken till att det blir läck) så drar man i en ny PEX-slang. Avloppsrör är gjorda i PP och deras livslängd är 100-150 år. Vi har haft PP-rör i ca 50 år hittills och PVC ännu längre. De rördelar som ligger ingjutna är skyddade utifrån, så det är bara vattnet på insidan som påverkar plasten. PEX-rör för vatten och golvvärme skarvas aldrig i plattan (eller dolt) och för avloppen blir det packningarna som kan bli problem. Men skaderapporter från läckande skarvar i betongplattor känner jag inte till. Jag tror att sönderfrysta rör i krypgrunder är ett större problem än åldrade rör i en betongplatta ;)
Hur gör man om man vill ändra planlösningen eller sätta in en till WC?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
det är väl bara göra om då, betong är ju bilbart...men det bästa med allt är att man får göra som man vill :)
alltå , man får bygga vilken grund man nu anser vara bäst.
 
Redigerat:
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur gör man om man vill ändra planlösningen eller sätta in en till WC?
Bygger ett nytt hus . Jag gillar att bygga och i stället för att riva och skita ner i huset man bör i, så kan man prova alla nya ideer i ett nytt hus. Det ger bättre ekonomi efter hand, så lånebehovet minskar
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur långa är rören? Vilken dimension? Hur länge beräknas de hålla?och vad är plattan skruvad i? En gjuten plint?
Rören är 1500 mm långa. 42,4 mm diameter. De finns syrabeständiga rostfria system för fuktig mark/sjöbottnar, vilka "håller för evigt". De jag har beställt/monterat är varmförzinkade och beräknas hålla i +50 år i grusmorän/väldränerad mark. (Jag har värmt rören till 50 grader och doppat dem i varm bivax, vilket gör att de bör hålla mycket längre än så). Plattan läggs löst i de utgrävda hålen och låses fast av rören. Jag har monterat 4 genomgående M20 bultar för montage av grundstolparna. Plattorna är gjorda av 8 mm höghållfast stål och varje platta kan bära en vikt om drygt 11 ton.


https://surefootfootings.com.au/
 
  • Varmförzinkad stålplatta med fyra uppstående rör och genomgående bultar för grundstolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Med "väggelement", menar du väggreglar? Eller var det större moduler?

Hur breda var reglarna?

Om ni har byggt 40 m² så är det gissningsvis 5x8 m. Det borde ge 26 m vägg, nånstans 45 reglar. Och
takbjälkarna (det var alltså pulpettak?) borde vara 14 till antalet. Stämmer detta någorlunda?

Jag var intresserad av att bygga med Masonitebeams en gång i tiden. Jag var i kontakt med dem och skulle få en offert, men den kom aldrig. Jag misstänkte då att de tyckte att det var ett för litet projekt. Men ert projekt är trots alt mindre.
exakt väggreglar. Man kan ju bygga själv med lösvirke. Men masonite beams år ju så lätta, billiga samt går snabbt. Det vi byggda var till en mässa så det behövde gå fort att få upp och ner samt kunna användas om och om igen. Ring dem och ligg på om du är intresserad av att bygga med dem igen. Jag gjorde alla ritningar och färdigställde beställningen direkt med Masonite Beams sen gick ordern till min lokala bygghandel (Bygg Ole)
 
R Robert-san01 skrev:
Solcellsanläggning och passivhus funkar inte i samma mening som bygga superbilligt.

Billigast skulle jag säga blir att bygga med överskott. Tyvärr kan det medföra lång byggtid och svårt att lyfta från ett kreditiv då jag skulle misstänka att det blir många inköp utan kvitton/faktura från företag.

Du har även nackdelen med att behöva anpassa efter det materiel som råkar dyka upp. Även det kan orsaka lång byggtid. Lång byggtid kan medföra dubbla boenden lång tid med byggkreditiv osv som påverkar byggkostnaderna.

Hur ser förutsättningarna ut i övrigt?
Har läst igenom hela tråden, och håller med om att surplus-material är det billigaste. Kom på att mitt första hus, en suterräng sommarkåk på 6,4x10,3 m byggdes superbilligt. Köpte virket på rot av en skogsbonde som lämna till lokal såg, använde en del träd på tomten till panelbrädor m.m. och köpte kök m.m. begagnat. Lång tid innan det blev klart och man måste ha plats att lagra byggmaterial och inredningsgrejer under tak, i t.ex. en lada. Antalet byggtimmar påverkas inte och har man inte bråttom, så kan man samla material under något år innan man börjar. Pris för huset i dagens penningvärde var ca 500 000 med eget avlopp och anslutning av vatten till Samfällighet, men exklusive tomt. Isolering väggar 150, tak 300. Lecablock 250 i källaren, gjuten ram 500x100 och endast Lecakulor + betong till källargolv. All betong blandades på plats. Mycket slit och jag hade inte klarat det i dag :sweat:
Rödmålat suterränghus med svart tak beläget i skogsmiljö, omgivet av träd, med ett altandäck och vita grundmurar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
S
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Sätt ihop ett antal sådana här:


SEK 27,079.20 | prefab houses prefabricated modern shipping container homes 2 bedroom USA luxury villa
[länk]
En lyxig papplåda? Amerikaner bygger ju hus som raamlar ihop om du släpper en rejäl rökare.
 
S Stego1 skrev:
En lyxig papplåda? Amerikaner bygger ju hus som raamlar ihop om du släpper en rejäl rökare.
Kinesiska ombyggda bostadscontainrar. Kan nog hålla en livstid eller två. Finns även ett företag i Skellefteå som bygger sådana och ett engelskt som bygger sådana som hotell t ex vid motorsport i Dubai.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Kinesiska ombyggda bostadscontainrar. Kan nog hålla en livstid eller två. Finns även ett företag i Skellefteå som bygger sådana och ett engelskt som bygger sådana som hotell t ex vid motorsport i Dubai.
Surfar man in på "Chinese kit houses" så rasslar det till. Jag såg hur det funkade på nära håll, eftersom några bekanta provade att beställa därifrån. Stommen var jättebillig, men det krävdes lite för att få upp den till vår byggstandard. Om man vill lägga många timmar och köpa billigt material är det en väg. Det krävs en del för att få hit satsen och de vill ha betalt i förväg.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Surfar man in på "Chinese kit houses" så rasslar det till. Jag såg hur det funkade på nära håll, eftersom några bekanta provade att beställa därifrån. Stommen var jättebillig, men det krävdes lite för att få upp den till vår byggstandard. Om man vill lägga många timmar och köpa billigt material är det en väg. Det krävs en del för att få hit satsen och de vill ha betalt i förväg.

Betalning FOB är standard och man kan göra alla möjliga tillägg om man vill. Kika på Alibaba.com. Finns massor med varianter på hus och kombinationer beroende på vad man önskar.
 
L
banjoragge banjoragge skrev:
“Planning is all”. Jag har nu byggt 5 hus, varav 1 trähus med källare. Jag har XL-ark du kan få. Fyller man i dem så ser man var pengarna ligger. Menar du själva husets pris eller ”all inclusive”, dvs tomt och anslutningar? Senaste 3, byggda 2004 och framåt låg på 17000kr/kvm med allt. Dessa är murade även invändigt. Men tomt och inkopplngar kan sluka första miljonen. Riktlinje är att om du kan komma ner i produktionstid, säg 1500 timmar, så är det bara att kolla materialkostnaderna. Jag lägger in min egen tid som kostnad, eftersom den ersätter inhyrd personal.
Intressant! Har du murat alla väggar? Hur håller du nere K-värdet?
Ja skicka gärna din exelfil (som meddelande i forumet)
 
  • Gilla
Kreativt kaos
  • Laddar…
F falkn skrev:
Ca 150’ med slang. Krypgrund förmodligen knappt hälften beroende på markförhållanden. Dvs en spottstyver i skillnad på ett nybygge varför jag inte kan förstå att någon bygger krypgrund idag.
150000 för en platta? Vad ingår i det priset. Om man har en helt plan perfekt tomt och bygger i Stockholm får man nog räkna med över 200000 för 100 m2. Fast kanske mer troligt 250000
 
  • Gilla
Bbglind
  • Laddar…
S surfarn skrev:
150000 för en platta? Vad ingår i det priset. Om man har en helt plan perfekt tomt och bygger i Stockholm får man nog räkna med över 200000 för 100 m2. Fast kanske mer troligt 250000
Nu vet inte jag hur tjock en platta till ett bostadshus behöver vara men vi gjöt just 230 kvm isolerad platta 10 cm tjock (isolerat stall/garage) för ca 70.000. Endast materialkostnad då. Markarbete och arbete gjorde vi själva (i princip)
 
Här är ett exempel på modulära hus från Kina. När dom kör F1 i UAE t ex så smäller dom upp riktigt sjyssta hotell vid racerbanorna på någon vecka. Finns många olika leverantörer av husen. Kan anpassas hursomhelst i princip.

Check out this product on Alibaba App China prefabricated modular hotel room prefab modular hotels container hotel
https://m.alibaba.com/product/60216...terKey":"7.8.2_share","cacheTime":"1800000"}}
 
catherineb catherineb skrev:
Nu vet inte jag hur tjock en platta till ett bostadshus behöver vara men vi gjöt just 230 kvm isolerad platta 10 cm tjock (isolerat stall/garage) för ca 70.000. Endast materialkostnad då. Markarbete och arbete gjorde vi själva (i princip)
Ja då är det bara att gratulera. Säg att betongen kostar 1900 per m3 (hittade det prisexempel på nätet) och det går åt 23 m3 betong. Bara betongen kostar då 43700. Lägg till en massa kantelement, isolering, armering mm. Och för en villa avloppsrör och vattenrör, golvvärme mm. Sen grävning och grus och paddning. Man kanske kan komma ner nånstans dit om man äger en grävare och känner en gruskille. Men är man vanlig självbyggare som måste ta in folk som gräver och paddar och gjuter så får man nog ta det gånger 2 eller 3 beroende på tomten
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.