Jag tror inte att det nedre alternativet står emot vindkrafterna på när det pressar på tak och vägg från höger i bild.

De stående gula balkarna kommer att knäckas på mitten av tryckkrafterna från de blå.

Möjligen kan det funka om takstolen sitter mycket ordentligt fast i tegelväggen så att GUL-TEGELVÄGG-TAKSTOL bildar en styv triangel, men det blir fortfarande väldigt stora tryckkrafter tvärs den gula.

Tilltalande lösning för övrigt.
 
mycke_nu. En majoritet av landets logbyggnader är konstruerade på liknande sätt. Vill man vara helt säker på hur krafter i konstruktionerna fördelar sig och hur stora dessa blir får man sätta sig ner och räkna på ramen (penna och papper eller tex pcframe). Mitt råd att anlita en konstruktör för att dimensionera står därför fast.
 
Helt klart, det var därför jag skrev tror. :)
 
S
Okej, har kommit en bit på vägen. Vad tror ni?
Återstår att bygga nya väggar och kapa balkarna.

DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan är om träet håller för hålkanttrycket från bultarna, speciellt i ändarna mot takstolarna. Risken är att träet splittras och bultarna glider ur. Dock inte mitt område, så någon annan kanske kan komma med synpunkter.

Rent spontant känns det dock som om det borde vara fler bultar eller metallförstärkning runt dessa.
 
Förutom det mycke_nu nämner om antal och utförande av fästpunkter undrar jag varför du inte dragit ihop nedre horisontala med benen i saxen?
 
S
GK100 skrev:
Förutom det mycke_nu nämner om antal och utförande av fästpunkter undrar jag varför du inte dragit ihop nedre horisontala med benen i saxen?
Okej, har köpt lite bultar till att fästa nedre hanbjälken med saxstolarna.

Ska se över om jag ska utöka antalet fästpunkter, det som sitter där idag är:
16mm gängstång
Brickor 50mm x 5mm
Muttrar

Reglarna är 220x45
 
Jag tycker det ser bra ut, blir riktigt stadigt, bättre att ta till lite när du ändå håller på. Precis som mycke_nu skrev skulle jag nog satt dubbelt ute vid ändarna mot takstolarna men det är mest på känn. Viktigare kanske hur du får till infästningarna i nedre punkterna.
 
S
Okej, nu har jag lekt Tarzan mellan takstolarna och satt bultar mellan nedre hanbjälken och saxen.
DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Specialtillverkade en drös med stål för att förankra saxen med väggen. En på varje sida och två gängstänger som binder dem samman.
DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det godkänt nu tro? :)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Nog inte mycket att orda om nu skulle jag tro. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.