S
Okej, ska tänka på det.

Snackade med en gubbe som är murare/snickare och själv äger en gård i trakten. Han tyckte det lät bra men ville förstärka det något enligt bild.

lada gavel2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lada sida2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta en bra och stabil lösning? Är det säkert och står det emot stormar?
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Tycker det där ser vettigt ut, det är en inte helt ovanlig konstruktion.

Kanske man skulle flytta ner övre punkten på de rosa lite, ungefär där den gula möter taket.
Sen kan man ännu sätta en till från nocken till punkten där de rosa korsar varandra, i den blir det bara drag så det funkar bra med rundjärn om man vill.
 
Ditt senaste förslag är bra men tillför inte så mycket mer än det tidigare, däremot tappar du i enkelhet att utföra det på ett smidigt bra sätt nu när du jobbar med befintliga delar. Man vill få enkla linjer utan korsningar och med inte för grova dimensioner då passar den typen du ritat tidigare bra och kommer bli mer än tillräckligt. Bara att lägga omsorg i utförandet och framför allt se upp med det mycke_nu nämner med infästningen, anpassningen till ramen ovanpå muren.
 
Nästa viktiga sak är att se till att taket inte flyger iväg.

Förankra takstolarna och hammarbandet rejält i murarna. Det räcker inte att enbart fästa i de översta blocken.

En annan sak att tänka på är stabiliteten i de murade väggarna. Sätt en tvärvägg, eller två, någonstans mitt i byggnaden och armera ihop med ytterväggen. Risken är annars att Lecaväggen kalvar innåt eller utåt vid höga vindlaster.

Tvärväggen behöver inte gå tvärs igenom hela byggnaden, men minst någon meter in för att ge ytterväggen tillräcklig stabilitet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Åtminstone i dina nya väggar kan du få det så bra som mycke_nu beskriver och det är verkligen viktigt att se till att detta blir korrekt gjort.
 
S
Okej nu har jag filat på konstruktionen länge nog, blir det här bra?
Nu är där både stödmurar på båda långsidor.

lada ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lada gavel2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lada sida2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Lecaväggen för stabilitet i på motsatt sida om boxar är en skaderisk vid hantering av hästar. Ett alternativ är utvändig vindpelare av t ex HEA-balk.
Många gånger monterar man en snedsträva från t ex hanbjälke ner till vägg/betonggolv/boxvägg av t ex skalblock. Därefter kapar man bort bjälklaget.

Snedsträvan blir dock i vägen i stallgång.

Diskutera dimensionering, infästning etc med konstruktör om du ska göra det själv. Anlitar du byggfirma ska du välja firma som har erfarenhet av liknande arbeten.

För "varmt" stall krävs isolering av yttertaket och tillskottsvärme för att klara värmebalans under delar av året. Bättre låta stallklimatet följa utomhusklimatet och ev frostskydda vatteninstallationer.
 
S
Okej, menar du så här? Se bilder...
Jag har rejält med grovt virke efter att den andra ladan är riven. Så dyrare kommer det inte bli, men bara det blir bra. Är detta bättre?

lada gavel3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lada ritning3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick inspiration från följande bild:
IMG_1032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I #12 var du ju hemma vad gäller takstolar och sen har du ju gjort vid stabilitet på väggar mm. Hur tänker du dig att vettigt kunna göra som i #21 och än mindre med den senaste spindelväven. För egen del förstår jag inte vad du försöker uppnå med dessa.
 
S
GK100 skrev:
För egen del förstår jag inte vad du försöker uppnå med dessa.
Trodde jag hade koll på det sen kom inlägg #22 och då började jag bli orolig för om min konstruktion skulle hålla.

Som sagt, har aldrig gjort detta för så jag blir bara nöjd om balkarna försvinner så vi kan få ett stall och att det håller mot stormar, eventuell snö och hästsparkar.
 
Nej, jag förstår din försiktighet, det är bra men trots allt gäller det att hitta rena enkla grepp med det befintliga man har att utgå från. Så får du råd och hjälp av några lokala snickare eller allmänt händiga på såna här byggen blir det säkert bra.
 
Nu vet jag inte hur lågt taket var innan men har du riktigt lågt så kan det hända att de rosa och röda bjälkarna som du har på första bilden i inlägg #23 inte kommer högt nog. Får du dit en nitisk kontrollant kan denne ha synpunkter om det är för lågt mellan de sneda och golvet längst in mot väggen. Jag vet en som blev tvungen att plocka ner en taklist (en bräda satt på snedden) då takhöjden pga den blev för låg med 2cm längst in mot väggen.

Jag anser inte att det spelar någon roll men du kan ha otur. Kanske är det inte alls ett problem här.
 
Nästan som i #23. Skippa rosa och röd snedsträva.
Bär av vid hanbjälke som fotot visar och centrera snedsträvor över boxvägg av tex skalblock. som fotot visar.
Lägsta takhöjd för stall är 1,5 gånger mankhöjd. sedan finnsäven ett minsta mått om man har ponny. Kommer inte ihåg det men kolla på SJVs hemsida.
 
pellemania skrev:
Nästan som i #23. Skippa rosa och röd snedsträva.
Bär av vid hanbjälke som fotot visar och centrera snedsträvor över boxvägg av tex skalblock. som fotot visar.
Lägsta takhöjd för stall är 1,5 gånger mankhöjd. sedan finnsäven ett minsta mått om man har ponny. Kommer inte ihåg det men kolla på SJVs hemsida.
+1 på denna lösning
 
S
Okej, vilket alternativ blir bäst tro?

Alt 1
lada gavel2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lada ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 2
lada gavel3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lada ritning3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.