S
Tänkte bygga om en del av en gammal lada till ett stall som klarar dagens regler för höjd och sådant. Problemet är att takhöjden är bara 2,1m eftersom det finns balkar i innertaket.

Först måste vi riva en lada för att sedan riva 2 ytterväggar på stallet och en innervägg. De nya väggarna blir i lecablock 300mm. Problemet är att jag måste höja takhöjden där inne i stallet. Gräva ut är ganska uteslutet.

ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna del av ladan ska bli stall och detta är en av ytterväggarna som ska rivas. Ladan till vänster har vi börjat riva.
lada2_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den bakre långsidan på stallet är av nyare sort och är murad liksom andra delen av ladan som inte ska vara stall.
lada_2_3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Långsidan av de ytterväggar som ska rivas och återuppbyggas.
lada2_2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolarna idag... de vilar på bärlinor som är låsta med bjälkarna som idag ligger för lågt för att man ska kunna ha stall så som det ser ut nu.
DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stalldelen av ladan med tänkt omkonstruktion. Höger sida är kommande gavel i leca och till vänster så fortsätter ladan även om det inte är med på ritningen.
lada ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå balk är den jag vill kapa och som är kapad på bilden. Tanken är att jag med röd, lila och rosa konstruktion ska kunna göra detta.
lada gavel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stallet sett från sidan, hoppas ni förstår mina fina ritningar :)
lada sida.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag göra detta utan att det rasar samman? Finns det en bättre lösning tro? Behöver all hjälp på vägen här för jag känner att det är lite vatten över huvudet just nu...
 
Som jag ser det så kommer du med din lösning att ha en betydligt starkare konstruktion om du gör så, jag är osäker på om pelarna behövs överhuvudtaget. Men det skulle jag nog be nån räkna på.
Jag hade flyttat upp hanbjälken till önskad höjd och sen förstärkt överarmen genom att skruva och limma fast en 1tums plack av lämplig bredd på vardera sida.
 
De kapade blå balkarna har även till uppgift att hålla i hop byggnaden så att krafter från takstolarna inte trycker ut väggarna.

När balkarna är kapade blir det i stället pelarnas uppgift att ta upp de utåtriktade dragkrafterna. Eftersom de även är belastade uppifrån kommer det således att ställas ganska stora krav på att de motstår knäckning. Därmed måste pelarna framförallt vara styva i den ledden (utåt).

Fäst den lila balken ordentligt i takstolarna. Med denna extra hanbjälke kommer de utåtriktade krafterna på väggarna att minska avsevärt.

Man skulle även kunna tänka sig att låta de rosa snedstävorna fortsätta snett ned till de blå balkarna för att styva upp konstruktionen ytterligare.
 
Kan nämna att min ladugård är byggd precis så som du föreslår, och den har stått i 101år
 
S
mycke_nu skrev:
De kapade blå balkarna har även till uppgift att hålla i hop byggnaden så att krafter från takstolarna inte trycker ut väggarna.

När balkarna är kapade blir det i stället pelarnas uppgift att ta upp de utåtriktade dragkrafterna. Eftersom de även är belastade uppifrån kommer det således att ställas ganska stora krav på att de motstår knäckning. Därmed måste pelarna framförallt vara styva i den ledden (utåt).

Fäst den lila balken ordentligt i takstolarna. Med denna extra hanbjälke kommer de utåtriktade krafterna på väggarna att minska avsevärt.

Man skulle även kunna tänka sig att låta de rosa snedstävorna fortsätta snett ned till de blå balkarna för att styva upp konstruktionen ytterligare.
Bra tips, enda är att den lila balken inte ligger i fas med takstolarna. Men det går att lösa på detta sätt, vad tror du?

Den blå balken högst upp på den röda stolpen håller i och för sig takstolarna också.

lada gavel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lada sida.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kollat vad helt nya takstolar Kostar? Din konstruktion är ganska så avancerad och kan bli kostsam. Ring en takstolstillverkare och be dom räkna på nya, inte omöjligt att det blir billigare plus att du då får en konstruktion som är CE märkt (alltid bra ur försäkringshänseende)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Låt de rosa gå ända upp till övre gula och mötas där vid mitten. Inget märkvärdigt och ofta enkelt att sätta två en på var sida om befintliga delar i längsledd. Välj ingen överdriven dimension på dessa och bulta med genomgående i punkterna de passerar och spika någon kloss emellan där de ligger parallellt för att styva upp dem.

Mycket enkelt att jobba så och sen kapa ner vad som ska bort, och dina nya stöttor behövs inte då heller, blir mest ivägen ser det ut som. Din nya nedre gula ska du sätta dit, blir mycket bra och många lador är byggda på liknande sätt.
 
Och se som mycke_nu skrev till att rosa och grön (blå) är hopbundna nere vid väggen så att krafterna som trycker utåt hanteras.
 
S
GK100 skrev:
Låt de rosa gå ända upp till övre gula och mötas där vid mitten. Inget märkvärdigt och ofta enkelt att sätta två en på var sida om befintliga delar i längsledd. Välj ingen överdriven dimension på dessa och bulta med genomgående i punkterna de passerar och spika någon kloss emellan där de ligger parallellt för att styva upp dem.

Mycket enkelt att jobba så och sen kapa ner vad som ska bort, och dina nya stöttor behövs inte då heller, blir mest ivägen ser det ut som. Din nya nedre gula ska du sätta dit, blir mycket bra och många lador är byggda på liknande sätt.
Det går väl inte, de blå balkarna är ju inte i linje med takstolarna.
lada sida.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
bonnen skrev:
Har du kollat vad helt nya takstolar Kostar? Din konstruktion är ganska så avancerad och kan bli kostsam. Ring en takstolstillverkare och be dom räkna på nya, inte omöjligt att det blir billigare plus att du då får en konstruktion som är CE märkt (alltid bra ur försäkringshänseende)
Ladan är 300kvm stor och sitter ihop med två andra 300kvm´s lador. Vi river en men taket sitter ihop med den andra ladan också. Så att montera ner 500kvm eternit för att bygga om takstolarna eller byta taket delvis känns kanske extremt. Ska tänka på det, dvs bygga om taket delvis.
 
DanielF skrev:
Det går väl inte, de blå balkarna är ju inte i linje med takstolarna.
[bild]
Det går säkert utmärkt på något sätt, takstolarnas delar är förhoppningsvis i plan med sig själva sett tvärs längsriktningen på bygget. Det är inget märkvärdigt att fixa detta med tanke på vad man ser på dina bilder, finns ingen "bonnsnickare" i trakterna? Och om jag ser på dina färger igen så är det gul, grön, rosa som binds till brun längsgående bjälke.

Som jag ser det inget större jobb att göra detta och också lätt att fixa stegvis, takbyte kan du ju göra en annan gång.
 
S
Är det så här du menar?

lada gavel2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja i princip så. Får ju anpassas efter detaljer i befintliga och hur man vill ha det inne.
 
S
Funderade på att bärlinan inte bara kan sitta där själv, så kanske detta blir bra?
lada gavel2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lada sida2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Se till att förankra takstolarna rejält i bärlinan annars blir det innåtriktade krafter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.