Krille4 skrev:
F

jag tycker nog att det är svårt att bedöma om man ska "köra över surgubben" när vi bara fått läsa TS sida av historien.

/Krille
I en sådan här diskussionstråd, tycker jag att man måste utgå från att allt som trådskaparen skriver är sant annars är alla diskussioner meningslösa. Startar man en tråd på ett forum och förvränger verkligheten till sin fördel så är det inte alls säkert att de råd som man får är användbara i den faktiska och oförvrängda verkligen.

Om man utgår från att trådskaparen inte talar sanning så har du rätt, men om man utgår från att trådskarpen ljuger så finns det väll ingen mening med vidare diskussioner?

Vad som jag tycker gör "grannen" till en surgubbe är att han är obehaglig att prata med inte att han motsätter sig bygget. Om grannen hade motsatt sig bygget men ändå varit trevlig att prata med och förklarat för trådskaparen varför han att tror att hans tomt kommer att minska i värde utan att trådskaparen tycker att deras relation försämras, så skulle jag inte tycka att han är en surgubbe.

Man kan spekulera i att trådskapren är den sortens människa som inte kan ta ett nej utan att bli arg, men det är inget som framgår av tråden.

:)
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Det kändes som om grannens frågor inte skulle komma in på tråden då frågan är hur huset ska byggas för att lösa behoven...
1.Är bygget nödvändigt och kan huset förskjutas så att 4,5 metersgränsen hålls ren?
2. Om inte huset kan hållas innanför byggregler vad är det då som händer?
 
  • Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
I en sådan här diskussionstråd, tycker jag att man måste utgå från att allt som trådskaparen skriver är sant annars är alla diskussioner meningslösa. Startar man en tråd på ett forum och förvränger verkligheten till sin fördel så är det inte alls säkert att de råd som man får är användbara i den faktiska och oförvrängda verkligen.

Om man utgår från att trådskaparen inte talar sanning så har du rätt, men om man utgår från att trådskarpen ljuger så finns det väll ingen mening med vidare diskussioner?

Vad som jag tycker gör "grannen" till en surgubbe är att han är obehaglig att prata med inte att han motsätter sig bygget. Om grannen hade motsatt sig bygget men ändå varit trevlig att prata med och förklarat för trådskaparen varför han att tror att hans tomt kommer att minska i värde utan att trådskaparen tycker att deras relation försämras, så skulle jag inte tycka att han är en surgubbe.

Man kan spekulera i att trådskapren är den sortens människa som inte kan ta ett nej utan att bli arg, men det är inget som framgår av tråden.

:)
Vad olika vi tolkar TS inlägg. Jag läser inget som tyder på att grannen är obehaglig, otrevlig eller en surgubbe. Däremot förstår TS själv att han inte kan driva frågan vidare mot grannen utan att skada relationen.

Det enda som framkommer är att grannen ställer sig negativ till att godkänna närheten till tomtgränsen och är inte intresserad av att sälja. Grannen spekulerar också i värdepåverkan vilket är fullt rimligt med tanke på hur smal grannens tomt är.

Jag har svårt att se varför grannen ska behöva motivera mer än så? Om TS så gärna vill bygga nära grannen är det väl han som ska förklara vad som är bra för grannen med det och inte grannen som ska förklara varför han tror att värdet på tomten kommer att minska. TS får väl helt enkelt erbjuda något som är tillräckligt intressant för grannen :)


/Krille
 
  • Gilla
ghoti och 2 till
  • Laddar…
Grunden är varför bygga ut åt det hållet? Är det inte symmetrisjuka som gör att det inte går att förskjuta huskroppen?

Om allt går ut på att bygga huset så att 4,5 m gränsen överskrids så är det väl bara att sätta ett par miljoner på att driva process i 10 år och grannsämjan blåser åt skogen...

Jag förstår inte varför inte alternativen i mitt tidigare inlägg får människor att sluta tänka på grannen?


SLUTSATS: Om ekonomi är en fråga så följ reglerna om inte bygg ett helt nytt hus
 
Krille4 skrev:
Vad olika vi tolkar TS inlägg. Jag läser inget som tyder på att grannen är obehaglig, otrevlig eller en surgubbe. Däremot förstår TS själv att han inte kan driva frågan vidare mot grannen utan att skada relationen.

Det enda som framkommer är att grannen ställer sig negativ till att godkänna närheten till tomtgränsen och är inte intresserad av att sälja. Grannen spekulerar också i värdepåverkan vilket är fullt rimligt med tanke på hur smal grannens tomt är.

Jag har svårt att se varför grannen ska behöva motivera mer än så? Om TS så gärna vill bygga nära grannen är det väl han som ska förklara vad som är bra för grannen med det och inte grannen som ska förklara varför han tror att värdet på tomten kommer att minska. TS får väl helt enkelt erbjuda något som är tillräckligt intressant för grannen :)


/Krille
David_Berglund skrev:
När det kommer till brandsäkerhet har jag redan lyft detta, och erbjudit mig att brandklassa hela min fasad (som kommer sakna fönster) i hans riktning, så att han inte kommer påverkas av detta.
Detta skulle väll inbärga att den del av tomten som grannen kan bebygga utan problem blir större?

Trådskarpen försöker komma med förslag på hur han ska bygga på så sätt att grannen inte påverkas av hans bygg och upplever att det bara skadar relationen till grannen. Det gör honom till en surgubbe tycker jag.

Jag tycker att en en person som kvalificerar sig som en icke surgubbe ;) :p lyssnar på vad trådskaparen har att säga i detta läge, och tackar ja eller nej till trådskaparens förslag. Och är öppen för nya förslag om man inte är nöjd med något av de förslagen som trådskaparen lägger fram, utan att trådskaparen upplever att relationen försämras. Man låter alltså inte sur när man tackar nej. Och då upplever inte TS att relationen försämras.

Det är samtidigt viktigt att trådskarpen sätter "grannens" behov i centrum i när han pratar med honom och försöker presenterar sina förslag från grannens synvinkel, på vad han kan erbjuda grannen som kompensation om han får bygga som han vill.
 
Redigerat:
Sur eller inte. Det är ju som sagt inte grannen som ska motivera varför reglerna ska kringgås (eller inte). Den bördan ligger helt på TS.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
...
Kanske en smula OT, men din avatar är sjukt irriterande med sitt flaxande, inte minst om man sitter på en mindre skärm. Skulle du kunna ha vänligheten att ta bort rörelsen i den?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Sur eller inte. Det är ju som sagt inte grannen som ska motivera varför reglerna ska kringgås (eller inte). Den bördan ligger helt på TS.
Vist är det så men...när TS skriver...
David_Berglund skrev:
Jag tror inte det finns utrymme för några kompromisser tyvärr. Valde att avbryta fortsatta diskussioner när jag kände att det inte skulle kunna flytta fram mina positioner, utan endast skada relationen att fortsätta.
...så tolkar jag det som att gubben bara blir surare och surare ju fler förslag som TS presenterar för honom. Detta gör honom till en surgubbe, alltså en människa som det inte är mödan värt att värna om relationen till...och då finns det ingen mening med att inte försöka köra över honom.

Robert63 skrev:
Kanske en smula OT, men din avatar är sjukt irriterande med sitt flaxande, inte minst om man sitter på en mindre skärm. Skulle du kunna ha vänligheten att ta bort rörelsen i den?
Jag tycker att min avatar är rolig.

I så fall får "forumpolisen" säg till mig.
 
Redigerat:
Hehe ja det där med avataren var nog så mycket OT det kan bli :)
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Detta skulle väll inbärga att den del av tomten som grannen kan bebygga utan problem blir större?

Trådskarpen försöker komma med förslag på hur han ska bygga på så sätt att grannen inte påverkas av hans bygg och upplever att det bara skadar relationen till grannen. Det gör honom till en surgubbe tycker jag.

Jag tycker att en en person som kvalificerar sig som en icke surgubbe ;) :p lyssnar på vad trådskaparen har att säga i detta läge, och tackar ja eller nej till trådskaparens förslag. Och är öppen för nya förslag om man inte är nöjd med något av de förslagen som trådskaparen lägger fram, utan att trådskaparen upplever att relationen försämras. Man låter alltså inte sur när man tackar nej. Och då upplever inte TS att relationen försämras.

Det är samtidigt viktigt att trådskarpen sätter "grannens" behov i centrum i när han pratar med honom och försöker presenterar sina förslag från grannens synvinkel, på vad han kan erbjuda grannen som kompensation om han får bygga som han vill.
Vi får väl helt enkelt nöja oss med att vi tycker olika :) Jag förstår inte hur du t ex läser in att grannen låter sur när han tackar nej.

Han verkar ju ha lyssnat flera gånger på TS förslag som trots det inte accepterar grannens nej. Istället kommer TS med nya förslag som alla innebär att han ska få bygga närmare tomtgränsen än grannen accepterar. Huset blir väl t ex inte längre från tomtgränsen bara för att det brandklassas?

Det är väl bara för TS att acceptera och komma med ett förslag som inte innebär att han bygger så nära tomtgränsen?

/Krille
 
  • Gilla
Stadsarkitekten och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Hyltran från Veglemyren skrev:
Detta skulle väll inbärga att den del av tomten som grannen kan bebygga utan problem blir större?

Trådskarpen försöker komma med förslag på hur han ska bygga på så sätt att grannen inte påverkas av hans bygg och upplever att det bara skadar relationen till grannen. Det gör honom till en surgubbe tycker jag.

Jag tycker att en en person som kvalificerar sig som en icke surgubbe ;) :p lyssnar på vad trådskaparen har att säga i detta läge, och tackar ja eller nej till trådskaparens förslag. Och är öppen för nya förslag om man inte är nöjd med något av de förslagen som trådskaparen lägger fram, utan att trådskaparen upplever att relationen försämras. Man låter alltså inte sur när man tackar nej. Och då upplever inte TS att relationen försämras.

Det är samtidigt viktigt att trådskarpen sätter "grannens" behov i centrum i när han pratar med honom och försöker presenterar sina förslag från grannens synvinkel, på vad han kan erbjuda grannen som kompensation om han får bygga som han vill.
Fanns det en ogilla-knapp skulle jag trycka på den.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag förstår inte. TS sätter väl inte grannens behov i centrum när han vill gå emot reglerna och bygga för nära grannens mark. Och jag reagerar en smula på uttrycket "flytta fram mina positioner" som TS skriver, det är ju krigsterminologi, finns kanske risk för att grannen har uppfattat diskussionen som alltför påträngande? Men att det för TS känns som ett låst läge betyder inte att grannen är sur, hen verkar bara ha tackat nej hittills.
 
Hemmakatten skrev:
Fanns det en ogilla-knapp skulle jag trycka på den.
Gôtt vilken trevlig ton det börjar bil här och det börjar närma sig flashback nivå :p;)

Vi tycker olika, tolkar vad vi läser på olika sätt, lägger fokus på olika stycken och textrader därför att vi har olika världsbilder och framför allt har olika relationer till våra grannar.

Sir Duke skrev:
Jag förstår inte. TS sätter väl inte grannens behov i centrum när han vill gå emot reglerna och bygga för nära grannens mark. Och jag reagerar en smula på uttrycket "flytta fram mina positioner" som TS skriver, det är ju krigsterminologi, finns kanske risk för att grannen har uppfattat diskussionen som alltför påträngande? Men att det för TS känns som ett låst läge betyder inte att grannen är sur, hen verkar bara ha tackat nej hittills.
Eftersom att grannen uppenbarligen har förstått att TS vill bygga ut så kunde ha gott har förståelse för att TS kanske blir lite påträngande och intensiv i det läget...tycker jag...och det kanske han har, men jag tolkar det inte så.

Men nu handlar diskussionen (för vissas del i alla fall) bara om grannen är en surgubbe eller inte och vi har olika uppfattning om det. Och detta borde för min del i allla fall vara det sista inlägget som berör detta ämne i denna tråd.
 
Redigerat:
Amen to that :)
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
...
Men nu handlar diskussionen (för vissas del i alla fall) bara om grannen är en surgubbe eller inte och vi har olika uppfattning om det. Och detta borde för min del i allla fall vara det sista inlägget som berör detta ämne i denna tråd.
Lugna ner dig nu Hyltran!

Det är just du och ingen annan som införde begreppet "surgubbe" i denna tråd.
Och jag förstår att det gör ont att få mothugg.
Men eftersom varken du eller vi andra har hört grannens version,
så är det inte så renhårigt att döma ut alla andras uppfattning om saken.

PS
Snälla Hyltran, kan du inte ändra avatar till en enkel, statisk bild.
Det där hoppande trollet är fruktansvärt irriterande att ha framför ögonen.
Det känns som att jag är på väg att få ett epileptiskt anfall snart :(
 
Redigerat:
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.