Och här kommer så det färdiga resultatet.

Tog faktiskt hjälp av en arkitekt inledningsvis, men han valde att rita på en hel massa alternativa hus, och jag såg hur pengarna bara rann utan att vi åstadkommit något alls av värde i mina ögon. Och när det uppdagades att denne arkitekt ritade i Sketchup och behövde 3-4h på sig bara för att kunna presentera ett förslag på alternativ takvinkel så bröt jag samarbetet innan det ruinerade mig. I detta skede hade vi kommit upp i den uppskattade summan för hela uppdraget, och vi hade ännu inte ens ett konceptförslag som jag ansåg var i närheten med att möta kravspecifikationen och inspirationsbilderna.

Efterklok får jag inse att jag är en svår kund i det att jag har väldigt klart för mig vad jag vill, samt oxå extremt många om och men som jag tänkt på och värderat. Allt från vart det blir bra att ha ventilationsschakt i förhållande till befintligt hus, till hur bärande strukturer kan växlas av etc. Det jag önskade - att få någon som hade en arkitekts känsla för form och proportion fick jag tyvärr inte, det verkade uppenbart som jag hade en bättre känsla för detta själv. Lite självgod slutsats kanske, men jag kan inte dra någon annan. Är dock övertygad att det hade mer just denne arkitekten att göra, snarare än arkitekter i allmänhet, och processen att genomgå arbetet var ju utvecklande även för mig.

I detta skede tog jag således över igen och huset på dessa ritningar är inte alls det som arkitekten ritade. Men idén med takbalkongen i sydost (den lilla), samt att ha övertygat mig att bygga mer på höjden för bättre funktion på övervåning får jag ge honom credit för, och dessa egenskaper är ju värdefulla i sig själva.

Så här blir det.. :D

3D-modell av hus med flera takvinklar och takbalkong, ritad i Sketchup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss i 3D av ett flervåningshus med takbalkong och varierade takvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss i Sketchup av ett tvåvåningshus med veranda, takbalkong och integrerat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit skiss av ett tvåvåningshus med takbalkong och flera fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en flervåningsvilla med en balkong, ritad i Sketchup, reflekterande ägarens designpreferenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett hus med takbalkong, klassisk design och flera fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en stor villa med flera våningar, balkonger och genomtänkta proportioner. Arkitektritning av ett enfamiljshus med märkta rum och inredning, inklusive trappa och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit arkitektritning av övervåningens planlösning med markering av en takbalkong och detaljritade rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Detta Rörvikshus ritat av tidigare i tråden nämnda Dreams and Coffee har varit en stor inspirationskälla, och vårt är avsett att bli mycket likt i stil, med Benders Carisma pannor, bred liggande panel, kort takutsprång, dekorationer i takfot etc.

Vit villa i Rörviksstil med Benders Carisma takpannor, bred liggande panel och dekorerad takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit panelhusfasad med svarta Benders Carisma takpannor och stenklädd skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Snyggt!

Det där är väll ändå snyggare än vad du först tänkte?

Och skönt att se att du är botad från symetrisjukan ;)
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Ja detta blir nog det bästa av alla förslagen i sitt färdiga utförande.

Det andra hade varit bättre i genomförandefasen och inte påverkat vårt boende så mycket under tiden, och det hade blivit billigare. Det hade oxå varit en stor fördel att inte behöva röra vår trädgård alls i södra riktningen, då detta är färdigt med altandäck och planering. Men detta slutliga format grundar sig egentligen i den ursprungliga tanken före vi ens tillträtt huset, och är därmed den som värkt mest, så på sätt och viss känns det roligt att gå på den.

Ser att planritningen för V1 som jag laddade upp i förrförra inlägget är en inaktuell version men kan inte redigera inlägget nu, så här kommer den.

Tanken på entréplan är ett 4m brett vikparti, men efter samtal med flera fönsterexperter är det många som rekommenderar att köra ett mittöppnat skjutparti istället. Argumenten är att skjutparti alltid lider större risk för sättningar och förenliga tröga rörelser, men kommer bygga in det i en stål-struktur, så tror inte det är någon större risk i detta fall. Samt att man i vardagen ändå bara öppnar dörr-delen eftersom det blir lite mekigt att öppna hela.

Idag har vi både ett skjutparti och ett vikparti, det senare av väldigt enkel modell, och jag har inte bestämt mig ännu. Vikpari med kvalitetsnivå som är OK kostar oxå 100k, ett skjutparti får vi för 60-70, så det är ytterligare en faktor.

Men denna planritning är den som bygglovet är baserat på.

Arkitektonisk planritning av hus med markerade vardagsrum, kök, badrum och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.