Evi skrev:
Bygga billigare på dyr gata...
Några kvarter bort från oss vid en sjö finns en gata där det byggs dyra kåkar, Willa Nordic m.m. Men där finns även Hjältevadshus, Modulenthus av enklare snitt med kanske 5-6 år på nacken, och de husen har gått för väldigt mkt pengar, P.g.a sin adress.
Om ni bygger ett enklare hus där kommer det i alla fall vara en bra investering. Tycker det ser sympatiskt och stilfullt ut när "enklare" hus bryter av mot det vräkiga och alla jeepar.
Så sover man bättre på natten om man inte förköper sig.
Nä, det är sant.
 
Lilla jag skrev:
Huset är förmodligen redan sålt, och vi fick "bara" utgångsbudet. Det räcker till ett bra hus, men vi vill ju gärna få ett garage också. Helst dubbel. Det vi funderar på är att göra grunden nu och sedan spara ihop till ett garage. Men det lär ju ta hundra år nu när jag pluggar, om det ens är möjligt. Och min man lär väl dö om han ska blir tvungen att vänta med mekandet tills jag pluggat klart om 1,5 år.
Grattis till det. Jag sympatiserar med din man, har haft min garageport liggande i flera år till garaget jag skulle bygga. Har tillochmed flyttat den där porten när jag bytte stad för ett år sen... Men tillbaka till ämnet,
Hade jag byggt nytt hus hade jag helt klart byggt garaget först oavsett. För att kunna använda det under byggtiden.
 
robsarve skrev:
Grattis till det. Jag sympatiserar med din man, har haft min garageport liggande i flera år till garaget jag skulle bygga. Har tillochmed flyttat den där porten när jag bytte stad för ett år sen... Men tillbaka till ämnet,
Hade jag byggt nytt hus hade jag helt klart byggt garaget först oavsett. För att kunna använda det under byggtiden.
Ja, vi har tänkt lite i dem banorna också. Dessutom såg vi att dubbelgaraget hos lb-hus bara kostade 28 000. Visserligen inte mer än ett skal, men är det bara tätt så kan vi väl isolera och sätta innerväggar senare eller? Vet dock inte om portarna ingår.
 
A
Lilla jag skrev:
Vi har ca 2,9 som max. Tomten kostar 875 000 och avgifter, bygglov, räntor mm beräknar vi kommer hamna på ca 336 000. Sedan ska vi betala byggarna också.
Vet att våra grannar gav 2,8 NF för sitt Eksjöhus lyckan på 130 kvm, då kan jag tillägga att våra tomter är billiga och inte kostar mer än ca 215000.
 
mickeosus skrev:
Vet att våra grannar gav 2,8 NF för sitt Eksjöhus lyckan på 130 kvm, då kan jag tillägga att våra tomter är billiga och inte kostar mer än ca 215000.
Det är 2,9 som max inkl. tomten. Vi har räknat att byggsatsen helst inte bör överstiga 1 milj inkl. tapeter mm, men exkl. grund.

Byggsatsen på lyckan vinkel 138 kvm ligger på 1 098k utan tapeter mm. En aning dyrt om vi inte gör väldigt mycket själva. Visserligen hade vi tänkte det, men vill kalkylera med att vi gör så lite som möjligt för säkerhets skull. Vi vet ju inte hur mycket vi orkar med tanke på att vi har två små barn, jag studerar och han jobbar heltid. Vi vill inte riskera äktenskapet för det här. :) Kan ju annars lätt bli att man tar ut tröttheten på varandra.
 
F
Lilla jag skrev:
Vi har ca 2,9 som max. Tomten kostar 875 000 och avgifter, bygglov, räntor mm beräknar vi kommer hamna på ca 336 000. Sedan ska vi betala byggarna också.
OJ, var hittade ni en guldtomt till ett så bra pris??

Har ni kikat på Arvidssons snickeri http://www.arvidssonssnickeri.se/ ? Arvidssons är total flexibla både vad gäller hustyp/planlösning och fördigställande grad. från prefabricerade väggar till nyckelfärdigt. Man kan rita precis det hus man vill ha eller utgå från nån skiss och förlänga/flytta mm och det behöver inte kosta hur mycket som helst. Tex deras Arvid 80+50 kostar 540.000:- i byggsats inkl. material till övervåningen, skapligt pris tycker jag.
 
fsn skrev:
OJ, var hittade ni en guldtomt till ett så bra pris??

Har ni kikat på Arvidssons snickeri [länk] ? Arvidssons är total flexibla både vad gäller hustyp/planlösning och fördigställande grad. från prefabricerade väggar till nyckelfärdigt. Man kan rita precis det hus man vill ha eller utgå från nån skiss och förlänga/flytta mm och det behöver inte kosta hur mycket som helst. Tex deras Arvid 80+50 kostar 540.000:- i byggsats inkl. material till övervåningen, skapligt pris tycker jag.
Den ligger i stenungsund. Alltså inte i någon storstad, och därav priset. Kanske ingen guldtomt för andra, men för oss.

Jag ska kika lite på Arvidsons också. Annars väljer vi just nu mellan lb-hus och Nässjöhus. Väntar på riktiga offerter från båda.
 
Vi sitter lite i samma sits som du.
Jag äger en väldigt attraktiv tomt och husen runt omkring är dyra fina villor på 200-250 kvm.
Vi har idag tittat på en smålandsvilla (visingsö) som jag gillade jättemkt. Det är ett 1 1/2 plans hus i vinkel både liggande och stående träfasad vilket gör att huset ser roligare ut än t.ex. älvsbyhus "skokartonger".
Man kan ju ändå göra sitt hus personligt och trevligt, med lite vardagslyx. och eftersom huset är billigare så funderar vi på att lägga pengarna på dubbelgarage,trädäck och trädgården istället.
Man har ju sett en del dyra hus (trivselhus) som står på ett grustag under flera år. antagligen för att pengarna tagit slut, hur snyggt och exklusivt är det??
 
Jag tycker att man ska bygga det hus man tycker känns rätt oavsett vad grannar eller andra kan ha för åsikter. Om grannarna har problem med att ett "lågprishus" byggs i området säger det nog mer om grannarna än om ert val av hus. Skulle man vara orolig om det är negativt att bygga ett visst hus på en tomt i ett område så kan man kontakta några lokala mäklare och fråga efter en förhandsvärdering utifrån det hus man planerar att bygga och se om mäklarna ser det som ett problem för värdet att man väljer att bygga ett billigare hus i ett dyrare område.
 
JBa skrev:
Jag tycker absolut att du ska lusläsa leveransdeklarationen när du jämför offerterna för jag kunde se att Nässjöhus saknade visa delar som du får betala för vid sidan om istället. Iövrigt verkade deras leverans vara gedigen. När ni pratar med leverantörerna se till att få ta del av de senaste kvartalrapporterna. De säger en hel del om läget i företaget, även för sådana som inte är vana att läsa ekoniska rapporter, tex jag.

Det jag tyckte verkade saknas i Nässjös leverans var ritningar för vent och grund och eldosor och rör. Dessutom ingick inte plåtbeklädnaden på taket, iofs inte mycket om har betongpannor men det kommer iaf till.
All plåt ingår så länge man inte har plåttak enligt deras säljare. Jag har också påpekat att det var difust förklarat i LD. Grundritning och elritning ingick i min LD dock ej ventilationsritning eftersom jag inte köper FTX av dem, annars ingår det. När det gäller elritning så fick jag t o m bestämma själv vart jag ville ha spottarna. Jag har fått både elritning, grundritning och va ritning av dem. Dock köper jag endast skalet av Nässjöhus. Jag har beställt av dem och får huset levererat v 43 i oktober. Hittills har de varit bra att ha att göra med, jag får se när huset levereras, hur det hela ser ut.
 
Rotorp skrev:
All plåt ingår så länge man inte har plåttak enligt deras säljare. Jag har också påpekat att det var difust förklarat i LD. Grundritning och elritning ingick i min LD dock ej ventilationsritning eftersom jag inte köper FTX av dem, annars ingår det. När det gäller elritning så fick jag t o m bestämma själv vart jag ville ha spottarna. Jag har fått både elritning, grundritning och va ritning av dem. Dock köper jag endast skalet av Nässjöhus. Jag har beställt av dem och får huset levererat v 43 i oktober. Hittills har de varit bra att ha att göra med, jag får se när huset levereras, hur det hela ser ut.
Är det det tidigaste de kunde leverera, eller har ni kommit överens om det?
 
Nej det är enligt ök. De kunde väl leverera mycket tidigare men det funkar inte för oss. Vi bor i Halmstad och kan inte flytta till Varberg förrän Juni nästa år. Enligt tidsplanen så borde vi beställa husleverans ännu senare men för att vara på den säkra sidan så har vi bestämt oss i oktober. Då har vi 8 - 9 månader på oss att göra klart huset, och det skall vi väl hinna med. Detta med hjälp av antreprenörer såklart med tanke på att vi inte kommer att göra så mycket själva.
 
Du ska få två åsikter, en fastighetsmäklares och en hus-säljares.

Först min egen (mäklare):

Det spelar ingen roll när du säljer om 20 år om du har valt smålandsvillan, LB eller villa nordic.

Åk ut till vilket 70-tals område som helst och jämför det enklaste budget-enplanshuset med ett lyxutrustat hus där du betalade extra för det fräsiga bruna kaklet i badrummet, det ljusgröna integrerade köket från Husqvarna eller den festliga bardisken med marmorskiva i gillestugan. Time flies och trender kommer och går.

Betydligt viktigare för trevnaden (och framtida försäljningspriset) är om området och läget är bra och populärt bland andra.

Sen hussäljarens åsikt (mkt god vän):

"Det spelar ingen roll om du snålar för om 10 år kommer det ändå vara av marginell betydelse om du har lån på 2,5 eller 3 miljoner för du kommer ändå att i efterhand tycka det var jättebilligt när du ser tillbaka.

Så varför snåla?"
 
jay skrev:
Du ska få två åsikter, en fastighetsmäklares och en hus-säljares.

Först min egen (mäklare):

Det spelar ingen roll när du säljer om 20 år om du har valt smålandsvillan, LB eller villa nordic.
Jag instämmer. Men om 2-3 år KAN det ha betydelse, när varumärket och trenden fortfarande är aktuell. Svårt att säga men jag håller med om att i det långa loppet så blir skillnaden mindre.
 
Jag tycker man ska tänka i det korta perspektivet också, man vet aldrig vad som händer. Antag att man bygger väldigt lyxigt och dyrt, något man själv skulle trivas med i tjugo år, men knappast få ut pengarna för om man säljer om ett år.

Man vet aldrig vad som händer, man kanske tvingas sälja inom några år av olika orsaker, och då är det bra om man får igen pengarna för det. Att "överbygga" tycks inte vara en god idé såvida man inte har extremt mycket pengar över som man inte vet vad man ska göra med.

Allt som är "löst" inne i huset kan man byta, men man kan inte byta stomme så himla lätt. Så att satsa på bra konstruktion, bra lösningar och tänka på framtida utbyggnadsmöjligheter tycker jag är en ekonomisk lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.