LB-hus Ugglan tycker jag dock är det klokaste husvalet om man letar efter budgethus. Visst, det är lite dyrare än Smålandsvillan men om man känner att man kan ha råd, så tycker jag absolut man skall överväga att gå upp ett snäpp till LB-Hus Ugglan.
 
Ja, tanken är ju att vi ska klara en arbetslöshet och eventuellt ett barn till. Därför har vi själva satt en gräns för hur höga lånen får vara. Just nu är det ju inga problem, men ska vi ju även klara räntor på uppåt 7 %. Som jag har räknat så bör vi göra det, fast vi kanske behöver jämka om någon blir arbetslös under den tiden. Dessutom ligger tomten så att vi har gångavstånd till allt och tillgång till buss, så skulle vi båda bli arbetslösa kan vi ställa av bilarna.

Fast nu blir jag lite osäker. Vi kanske ska ta smålandsvillan i alla fall, och få ännu mer pengar att leva för. Snåla jaget kommer krypande. :) Jag är ju faktiskt inte så prylfixerad egentligen. Jag har bara fått ett enormt ha begär nu när vi tittat på så mycket fina hus.
 
kungkokos skrev:
LB-hus Ugglan tycker jag dock är det klokaste husvalet om man letar efter budgethus. Visst, det är lite dyrare än Smålandsvillan men om man känner att man kan ha råd, så tycker jag absolut man skall överväga att gå upp ett snäpp till LB-Hus Ugglan.
Ja. SV har ju en övervåning som ska inredas också. När det är gjort så hamnar man nog inte billigare.
 
Glöm inte jämföra driftskostnaderna på de olika husen också. Den löpande driften har ju också en stor inverkan på vardagsekonomin. Sjödalshus har ju i och med den nya väggen en väldigt bra konstruktion, men LB-Hus har också en mycket bra vägg. Tror inte Smålandsvillan kommer upp denna klass.
Kanske kan det vara värt att betala lite extra för huset, för att därefter betala lite mindre varje månad? Energipriserna kommer dessutom bara att öka och följa med inflationen (troligtvis t.om. mer) medan kostnaden (investeringen) man tog initialt i husbygget bara kommer att minska i förhållande till inkomsten, och efter ett tag löna sig för varje år....
 
kungkokos skrev:
Glöm inte jämföra driftskostnaderna på de olika husen också. Den löpande driften har ju också en stor inverkan på vardagsekonomin. Sjödalshus har ju i och med den nya väggen en väldigt bra konstruktion, men LB-Hus har också en mycket bra vägg. Tror inte Smålandsvillan kommer upp denna klass.
Kanske kan det vara värt att betala lite extra för huset, för att därefter betala lite mindre varje månad? Energipriserna kommer dessutom bara att öka och följa med inflationen (troligtvis t.om. mer) medan kostnaden (investeringen) man tog initialt i husbygget bara kommer att minska i förhållande till inkomsten, och efter ett tag löna sig för varje år....
Ja, det är sant.

Fick en fin offert från Nässjöhus nu. Någon som vet något om dem? De verkar i alla fall vara bra när man läser om konstruktionen på husen. Bland annat så har de 265 mm isolering i ytterväggarna, vilket väl är ganska bra? Fast jag är bara glad amatör så jag har lite svårt att avgöra vad som är bra. :p
 
Du kan ju kolla med HM-hus. De bygger lösvirkeshus med hög utgångsstandard till ett mycket bra pris. Det var inte mycket vi behövde välja till för att få det precis som vi ville ha det. Med motsvarande standard kunde man mycket väl komma undan med ett kvadratmeterpris som matchade t.ex Smålandsvillan, dock med en betydligt mer gedigen konstruktion.
 
Slår man på Nässjöhus på www.allabolag.se så får man följande info:

Grimstorps Byggkomponenter AB Grimstorp

Org.nummer: 556607-7508
Verksamhet: Trähus, tillverkning
Har en bi- eller parallellfirma med namn 'Nässjöhus'

Så här säger dom själva: "Efter många långa år har Nässjöhus äntligen vaknat till liv igen, [...] Varumärket Nässjöhus ägs idag av GrimstorpsByggkomponenter AB. GrimstorpsByggkomponenter har de två senaste åren utsetts till ett gasellföretag av DI, vilket bland annat betyder stabil ekonomi. Detta leder i sin tur till ett tryggt husköp för dig. [...]När Nässjöhus ombildades i slutet på sommaren 2007 var detta viktiga ledord i det konceptet som Nässjöhus skulle stå för."

För mig skulle det inte kännas tryggt att bygga med några som återuppstått för mindre än två år sedan. SKulle ni ändå gå vidare så kolla vilket bolag som ni ska teckna kontrakt med och kolla sedan upp aktuellt bolag med bolagsverket och skatteverket.

Lycka till!
 
JAg håller på med Villa 2009 men kommer att modifiera det en del, bla byta många fönster och sen sätta ett stort skjutparti på baksidan samt göra om planlösningen för att få en öppnare sådan. Titta på den lilla jag!
 
Att gå på osäkra kort som dessutom kör med delad entreprenad kan bli en ganska dyr historia om man inte har full koll på husbygge och tillämpar en kontraktsjuriskt.
I dessa kristider skulle jag definitivt kört på något av de kändare bolagen.
 
Vi kommer ha en firma som bygger upp hela huset, och dessa känner vi privat. De drar rör, el och fixar grunden också. Det känns inte som att det skulle kunna bli så mycket strul på den biten i alla fall.

Vi ska prata med Nässjöhus och se hur de verkar. Det är ju ganska stora skillnader i pris kan man säga, och de känns just nu som vår bästa chans att få ett hus vi verkligen vill ha. Annars är det lb-hus, men planlösningen på 135:an funkar inte riktigt för oss. Där kommer ett sovrum hamna bredvid tvättrummet där fjärrvärmemodulen ska sitta, och den väsnas visst ordentligt.
 
Jag tycker absolut att du ska lusläsa leveransdeklarationen när du jämför offerterna för jag kunde se att Nässjöhus saknade visa delar som du får betala för vid sidan om istället. Iövrigt verkade deras leverans vara gedigen. När ni pratar med leverantörerna se till att få ta del av de senaste kvartalrapporterna. De säger en hel del om läget i företaget, även för sådana som inte är vana att läsa ekoniska rapporter, tex jag.

Det jag tyckte verkade saknas i Nässjös leverans var ritningar för vent och grund och eldosor och rör. Dessutom ingick inte plåtbeklädnaden på taket, iofs inte mycket om har betongpannor men det kommer iaf till.
 
Ett alternativt förslag

Bygg garage med gäststuga till att börja med. Bo i det tills gamla huset är sålt.

Då vet ni det ekonomiska utrymmet och har tid att fundera ut vad ni egentligen vill ha. Dessutom har ni ett schysst garage vilket inte är att förakta.
 
Hur får man tag i sådana där ritningar då? Måste man ha dem?

Vad tror ni om att bygga ihop ett förråd med classic 135 och ha fjärrvärmepumpen på utsidan? Går det?

Och att lb-hus bara har 240 mm isolering jämfört med Nässjöhus 265 mm, gör det stor skillnad?

Många frågor. :)
 
robsarve skrev:
Ett alternativt förslag

Bygg garage med gäststuga till att börja med. Bo i det tills gamla huset är sålt.

Då vet ni det ekonomiska utrymmet och har tid att fundera ut vad ni egentligen vill ha. Dessutom har ni ett schysst garage vilket inte är att förakta.
Huset är förmodligen redan sålt, och vi fick "bara" utgångsbudet. Det räcker till ett bra hus, men vi vill ju gärna få ett garage också. Helst dubbel. Det vi funderar på är att göra grunden nu och sedan spara ihop till ett garage. Men det lär ju ta hundra år nu när jag pluggar, om det ens är möjligt. Och min man lär väl dö om han ska blir tvungen att vänta med mekandet tills jag pluggat klart om 1,5 år.
 
Lilla jag skrev:
Och att lb-hus bara har 240 mm isolering jämfört med Nässjöhus 265 mm, gör det stor skillnad?
Enligt svärfar som jobbat med isolering i 40 år så är det inte bara tjockleken som spelar roll, utan även VAD för slags isolering det är. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken isolering som var bäst... Jag får fråga honom nästa gång vi ses! Han tyckte i alla fall att LB-hus isolering var helt OK och tyckte att om det var en cm hit eller dit inte spelade så stor roll.

Vissa företag bygger med två lager isolering, som de lägger åt olika håll. Det ska tydligen vara det allra bästa enligt honom, för då om isoleringen krymper med tiden eller ramlar bort lite, så finns det ett lager till som skyddar. Men de husföretagen som kör med den varianten verkar ju kosta multum...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.