Vi har fått tag i en grym tomt i ett underbart område. Dock har vi lite problem med att få sålt vårt nuvarande hus och funderar på att gå ner i pris. Men då blir det svårt att få ett hus vi vill ha, och vi måste kanske titta på t.ex smålandsvillan för att få råd. Men det känns sådär att bygga ett lågpris hus på "gräddhyllan" bland alla rolls royce-märken.

Hade ni slått upp ett budgethus i ett "fint" område?
 
Läge är läge. OCH det är ju Ni som ska bo där. Men jag förstår att det också handlar om att huset ska vara lönsamt den dagen (om) det ska säljas. Men nej, jag tror faktiskt inte att ett "enklare hus" på gräddhyllan gör så värst mycket negativt för andrahandsvärdet. Jag känner en som köpte hus på gräddhyllan för 7 miljoner, ett LB-hus. Inredningen var dock allt annat än LB-standard.
Men återigen, jag tror inte att ni "förlorar" något på att bygga en smålandsvilla bland Villa Nordic-villorna.

I den här frågan kan jag erkänna att jag ändrat uppfattning, hade starka åsikter om att det inte passade med lågbudget på fel plats tidigare.
 
Kan nästan tycka att det är värre med högbudgethus på lågbudgettomt... Nej kör på tycker jag, Smålandsvillan är även ett bra val tycker jag, det ser ut somman får bra för pengarna.
 
Det finns många budgetmodeller som skulle passa väldigt bra i en lyxig omgivning. Huvudsaken är trots allt att ni hittar en modell som passar er och er plånbok. Det är inge vidare att vara tvungen att sälja sitt drömhus efter ett år när det visade sig att man inte hade råd med det. Man kan alltid komplettera upp lyxen sedan om man skulle vilja det.
 
Man kan juh faktiskt bygga till efterhand...

Tex man bygger det man behöver först... skiter i pool, bastu, vinkällare etc..

Byggnaden isig kostar inte så mycke, det är inredning etc som kostar.
 
jag sålde försäkring igår på ett lb hus som hade kostat 4,7 mille i småland,jag gissar det inte var mycket standard där.
även ett sävsjö för 3,9 häromdagen.
så visst kan många hus utrustas hehe
 
Smålandsvillan Nybro är ju ett alternativ om ni vill ha ett mer lyxigt designat hus.

Har själv ett 1.5 plans hus från Smålandsvillan med vad jag tycker - hög standard. Huset är gediget och det är absolut ingen till synes högre standard eller skillnad i kvalitet i de dyrare husen i området.

Skillnaden ligger i fasaden och hur huset är designat/ritat. Många hus har ju jättelika fönster, med 4m i tak, samt någon häftig utbyggnad i vinkel, med takfönster hit och dit. Självklart kommer en Smålandsvillan i standardmodell inte se lika modern och häftig ut. Men den ser heller inte lågbudget ut med sin branta taklutning, sina stora fönster, och sin (om du väljer den) moderna farstukvist.
Det ser helt enkelt ut som ett traditionellt hus och folk kommer nog att tänka att "där har du en traditionell familj" - de gillar den lantliga, idylliska stilen, och inte det moderna, häftiga - råa.

Invändigt och kvalitetsmässigt märker du ingen stor skillnad husen emellan tror jag. Smålandsvillan har fönsterbänkar i marmor, fönster från Elitfönster, 15mm trägolv, kakel o klinker, designkök från Myresjökök, genomgående 2.55m takhöjd i HELA huset i alla rum (standard är 2.4m även hos de flesta lyxigare hustillverkarna), dessutom har de flesta Smålandsvillor en modern och fräck design och planlösning invändigt.

Folk i området kommer respektera dig för att du gjorde ett vettigt ekonomiskt val och fick väldigt mycket hus för pengarna - ett hus som dessutom inte alls skiljer sig mycket i standard och kvalitet ifrån deras mångmiljon arkitekt-projekt.

Lycka till!
 
Redigerat:
Rigor skrev:
Man kan juh faktiskt bygga till efterhand...

Tex man bygger det man behöver först... skiter i pool, bastu, vinkällare etc..

Byggnaden isig kostar inte så mycke, det är inredning etc som kostar.
Det där lät äckligt. Jag rekommenderar att du skiter i toalettstolen - inte i bastu, vinkällare eller pool... :eek:
 
Lilla jag skrev:
Vi har fått tag i en grym tomt i ett underbart område. Dock har vi lite problem med att få sålt vårt nuvarande hus och funderar på att gå ner i pris. Men då blir det svårt att få ett hus vi vill ha, och vi måste kanske titta på t.ex smålandsvillan för att få råd. Men det känns sådär att bygga ett lågpris hus på "gräddhyllan" bland alla rolls royce-märken.

Hade ni slått upp ett budgethus i ett "fint" område?
Är du rädd för att grannarna ska se ner på dig för att du bor i ett lågbudgethus? Jag skulle iofs inte bygga ett hus jag inte vill ha bara för att jag inte hade råd med det hus jag helst vill ha.

Sug in magen och fnissa åt dig själv i spegeln, sen skiter du i vad folk ska tro och tycka om ert fina "lågbudgethus". Den som har mest och dyrast prylar när han dör vinner inte. Han är bara död.

Kan rekommendera Smålandsvillan.
 
Ja det är väl lite så att jag är rädd att de ska se ner på mig. Men samtidigt så känns det som att om jag köpte ett svindyrt hus och knappt hade pengar att leva för sedan, så skulle jag nog bli lite avundsjuk på dem som valde billigare varianter och har råd att äta på restaurang ibland. :) Lyxen blir ju vardag efter ett tag också, och då kanske dem där extra 500k känns onödiga.

Vi tittar faktiskt lite på smålandsvillan, Nybro och Kalmar. Även 2009, men det har så tråkig planlösning.
 
Bara genom att kolla på hus, kan du själv se vilka som är lyxiga hus och vilka som är billigare? Jag tvivlar på det och förmodligen kommer dina grannar inte se hur mkt ditt hus kostar heller. De vet inte om du har parkettgolv av regnskog och svindyr havssten i hela kåken, på samma sätt som att du inte vet om de bara har ett skal från en "dyr" tillverkare och går på spånskivor av andrahanssotering. Om det nu är så viktigt att visa att man har dyra grejer...
Personligen tycker jag det blir lite löjligt när det ska jämföras hela tiden. Köper grannen en ny BMW 525, så måste man köpa en BMW530 som är snäppet dyrare. Åker grannen 2 veckor till Mauritiuz så måste man själv åka 3 veckor och gärna bo på ett finare hotell. Har grannen en poolpojke från Mexico så måste man ha 2 stycken.
Skit i vad grannarna tycker eller så stycker jag du kan köpa en tomt där ni slipper jämföra och hävda er för varandra.
 
Nej, det är ju sant. Jag ska skita i vad andra tycker.
 
Lilla jag skrev:
Jag ska skita i vad andra tycker.
Som vuxen kan man det, men har ni barn kan det bli jobbigt för dom.

Vi har byggt och bott i ett budgethus, i ett område med grannar med mycket mera att röra sig med, än vi hade då. Det var mycket jämföra och hävda sig som gällde! Även bland dom vuxna. För barnen var det jobbigt när "alla andra" fick det och det. Och JA, jag kan säga att grannarna tittade ner på oss och det pratades om våra "dåliga fönster" och att vi gjorde mycket arbete själv. Vi var stolta över vårt hus. Vi fick mycket hus OCH ett personligt hus för pengarna vi satsade.

Idag har vi flyttat, men fick ett bra tillskott i kassan när vi sålde huset (som nu är lyxutrustat och mera själlöst!).

Om ni bestämmer er för tomten så skulle jag råda er att satsa på kvalite i materialvalen som inte är så lätta att byta i efterhand och lite billigare av annat.
 
Redigerat:
Vi får se om vi behöver gå ner i pris och om vi ens får sålt. Får vi bara utgångspriset så är det inte så mycket att prata om, då blir det nog ett Sjödalshus. Har fått bra rabatt där.
Annars tittar vi på lb-hus classicserie och nästa steg är smålandsvillan. I alla fallen så ska det vara bra standard, frågan är väl snarare om vi kan bygga garage nu eller inte.
 
Det blir garanterat bättre för barnen om ni istället har mer pengar över varje månad så att ni har råd att unna barnen mer - som t.ex. studsmatta eller en semester ibland, eller kanske t.o.m. arbeta deltid? Barnen struntar om de bor i ett superdesignat hus eller om grannen har en BMW. Däremot kan det kännas bra om även de kan få köpa dyra jeans ibland eller en fin cykel. I det läget skulle jag garanterat prioriterat barnen mer än vad grannarna tycker. Däremot tycker jag inte ni skall sumpa möjligheten till er superfina tomt. Den kommer garanterat att driva upp värdet på huset! Folk kan betala hur mycket som helst för t.o.m ett ruckel, bara det ligger på rätt ställe!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.