Johnny Viking skrev:
Finns det nackdelar att välja formgjuten krypgrund framför öppen med plintar? Berget har visat tendenser på att skapa större vattenansamlingar.

Vad gör man då åt vatten som runnit in under? Vill inte ha problem med fukt.

Ang. lövångers bygg så verkar priserna bra, men jag undrar hur dimensionerat det är för åretruntboende? Ska maila dom,men tänkte om du vet.
Jag vet tyvärr inte mer om Lövångers bygg än vad som står på deras hemsida och har inte anlitat dem heller.

Nackdelen med krypgrund är väl framförallt att den betraktas som en riskkonstruktion. Dels kan fukt tränga upp ur marken (troligen inte på en berghäll dock), och sen kan man få kondensproblem på sommaren vilket kan leda till mögel. Plintgrund har inte den nackdelen men ger heller inte samma isolerande effekt som en krypgrund.
 
Vet ni vad. Surt sa räven, men jag pratade med kommunen först idag och de hintade om att detaljplanen inte tillåter "boende", vilket såklart fritidshus i den bemärkelsen kan klassas som. Trist värre, när man kommit upp lite i varv över idéen med ett schyst kontor på tomten. Icke sa nicke!
 
Alternativ 1)
Jag hade från början en idé att bygga ett extra mindre garage, då det inbyggda mer används som ett fingarage.
Vore det något att bygga ett garage, med huvudytan jord för "kontor"?
Då får jag ju visserligen skippa allt vad allrum och pentry heter, men så länge det är ett inomhusbonat rum inuti garage så blir det bra.

Alternativ 2)
Vågar man satsa på att välisolera en s.k. friggebod och som man då sitter i och arbetar? Av någon anledning får jag för mig att dessa är rätt dragiga? Eller kan man dimensionera om friggenboden till att bli välisolerad så det blir varmt och skönt? Men även ventilerat så det är god luft.

Jag kan placera friggeboden närmare huset och kan troligen dra ett par extra rör från bergvärmen och få till en radiator som värmekälla. Men det kanske inte är någon vidare lösning?

Nu spånar jag lite här. Jag vill helst inte ge upp idéen helt om att få till ett kontor av något slag utanför huvudbyggnaden.
 
Visst kan du göra en friggebod välisolerad. Det är inga problem.

Att klämma in en toa, ett litet pentry och ett arbetsrum i en friggebod är lite tuffare men det går.
 
Toa går bort. Men eventuellt ett pytte-pentry.

Kan nån tipsa om nån sida på nätet som har lite schysta ritningar på friggebodar som ser seriösa ut och som kan isoleras väl som ska klara vintertid?

Tips mottages för hur jag ska gå vidare med friggebod som kan inredas.
 
Hemmakatten
Johnny Viking skrev:
Vet ni vad. Surt sa räven, men jag pratade med kommunen först idag och de hintade om att detaljplanen inte tillåter "boende", vilket såklart fritidshus i den bemärkelsen kan klassas som. Trist värre, när man kommit upp lite i varv över idéen med ett schyst kontor på tomten. Icke sa nicke!
Kommunen kan inte hindra dig att bo var du vill, oavsett om det ärklassat som ett fritidshus eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.