En separat fråga. Vad för alternativ har jag utöver sprängning för att lyckas sänka ner den del av berget som löper mot gräsmattan? Jag inser ju att sänka berget 0,5 kommer ge ett troligen bättre resultat. Men allt kommer vägas mot kostnaden och om det är värt pengarna helt enkelt.
 
När man grejar med betong gäller det att göra alla hål, ursparingar och urtag innan betongen härdat. Efteråt är det ett helsike. Gjut in avlopp så att det sitter där. Sen kan du ju lämna ett schakt eller två för övriga installationer. Skruva fast som en låda på plåten så att betongen inte kommer dit.När du sedan dragit klart allting gjuter du igen kring alla dragningar.
 
Kul bygge. Riktigt surt att du inte hade lite tankar på detta när du byggde stora huset det hade ju underlättat enormt men det är lätt att vara efterklok :).

Mitt tips är nu att tänka steget längre. Fundera på när du bygger detta vad som kan ändras i framtiden så att du kan använda detta kontor till annat än just kontor. Ett boende att hyra ut om ekonomin förändras, gäststuga, generationsboende, göra om det till bastu mm.

Som du skrev satsa på en riktigt stor och fin altan. Tänk vad härligt att sitta ute och jobba på dagarna istället för att sitta inne. Jag skulle satsa på ett stort skjut eller helst vikparti med glas som du kan vika undan och få helt öppet mellan kontor och veranda. Då kan du sitta inne men ha känslan av att vara utomhus nästan.
 
Locke! Aye aye!

Suhagg! Tack och medhåll. Hade jag fått med detta tillbygge på första bygglovet hade jag ändå behövt göra ändringar på placering m.m. Jag har som tur var 2-3 år på mig att färdigställe det här. Vi hyr för tillfället ut vårat nybyggda hus (bra betalt) under en 4-årsperiod. Så hösten 2014 vill jag att det ska stå klart. Vilket betyder att de som bor där nu får stå ut med periodvis byggande på tomten. Dock har de 4 våldsamma barn, så allt ska först vara färdigt lagom till att dom flyttar ut. De har redan repat sönder diverse golv o väggar inne i huset. Doh... :)

Ändå jag är väldigt osäker på är kostnaden för att dra och koppla in VVS-en till existerande ledningar. Finns det mallar för att räkna på det? Eller är det bara och ta dit någon och be om offert?
 
Johnny Viking skrev:
Locke! Aye aye!

Suhagg! Tack och medhåll. Hade jag fått med detta tillbygge på första bygglovet hade jag ändå behövt göra ändringar på placering m.m. Jag har som tur var 2-3 år på mig att färdigställe det här. Vi hyr för tillfället ut vårat nybyggda hus (bra betalt) under en 4-årsperiod. Så hösten 2014 vill jag att det ska stå klart. Vilket betyder att de som bor där nu får stå ut med periodvis byggande på tomten. Dock har de 4 våldsamma barn, så allt ska först vara färdigt lagom till att dom flyttar ut. De har redan repat sönder diverse golv o väggar inne i huset. Doh... :)

Ändå jag är väldigt osäker på är kostnaden för att dra och koppla in VVS-en till existerande ledningar. Finns det mallar för att räkna på det? Eller är det bara och ta dit någon och be om offert?
Hade du inga bra entreprenörer vid husbygget du kan kontakta igen?
 
Jodå men dom var värdelösa tyvärr. Fel på fel. :(

Jag funderar på att använda träbjälklag just nu. Anledningen är hanteringen, samt slipper jag ta in hantverkare. Bör bli mycket billigare.

Tänkte cc-mått på 60, och grova 45x220. Det bör bli stabilt och bra. Svikta nå nämnvärd lär det inte göra.

Men undrar om man kan göra på ett visst sätt för att minska antalet plintar. Kan bli väldigt många annars känns det som. Eller kan man köra tex en ram och fästa varannan regel på innern och skruv från utsidan. Varann ligger då alltså inte över en plint.

Sedan så även fast vi har bergvärme i huset så tänkte jag installera en luft/vattenpump som uppvärmning.

Är det dumt?

Jag har ju tänkt ha radiatorer, 3st, och sen varmt vatten.

Eller är det smartare att ta varmvatten från huset och dra via marken ca 15-20 m? Bör man inte förlora en massa värme som gör att bergvärmepannan får arbets på högvarv?
 
Luft/vatten låter dyrt om du vill hålla mera kostnaden. Varför inte luft/luft till kontor, och en liten el-beredare till vatten, du skall väl stort sett bara ha till att tvätta händerna. Blir det kallt på toaletten för att dörren är stängt kan man ju sätta in ett lite el-element. Visst det går lite mera el, men jag tror du får svårt att räkna hem vattenburen värme inom rimlig tid.
 
Bra tips. Värt att fundera på!

Har installerat en luft/luft-värmepump där vi bor just nu nu i vintras när det var som kallast. Den är effektiv dit den blåser, men värmen / kylan kommer inte in i rummen som har sina hål precis i hallen ditåt det blåser.

Jag är rädd för att det skulle bli likadant i det här kontoret/fritidshuset. Nu är visserligen ytan mycket mindre, men det är fortfarande så att det kan bli tufft med hur värmen fördelas.

Samtidigt så är 20000 (med ROT-avdrag) bättre än 70-100 kkr som luftvärmepump går på...! Nog värt en viss antydan av ojämnt fördelad värme, hehe :)

Tror som du säger att jag inte behöver enorma mängder varmvatten, så en VVB för 3-4000 kr blir nog prima!

Sen nått el-element som vakt om luft/luft-värmepumpen slår av.
Kommer nog säkert montera en luftsolfångare oxå för rotation av luften.
 
Gick det även att montera sådan här Lewis-plåt ovanpå ett 45x220 träbjälklag och sen gjuta en ca 50mm platta med el-golvvärme?
 
Jag hade tagit en titt på lövångers bygg. Priserna verkar konkurranskraftiga.

Berghällen ser lämplig ut för plintgrund eller formgjuten krypgrund.
 
Johnny Viking skrev:
Jodå men dom var värdelösa tyvärr. Fel på fel. :(

Jag funderar på att använda träbjälklag just nu. Anledningen är hanteringen, samt slipper jag ta in hantverkare. Bör bli mycket billigare.

Tänkte cc-mått på 60, och grova 45x220. Det bör bli stabilt och bra. Svikta nå nämnvärd lär det inte göra.

Men undrar om man kan göra på ett visst sätt för att minska antalet plintar. Kan bli väldigt många annars känns det som. Eller kan man köra tex en ram och fästa varannan regel på innern och skruv från utsidan. Varann ligger då alltså inte över en plint.

Sedan så även fast vi har bergvärme i huset så tänkte jag installera en luft/vattenpump som uppvärmning.

Är det dumt?

Jag har ju tänkt ha radiatorer, 3st, och sen varmt vatten.

Eller är det smartare att ta varmvatten från huset och dra via marken ca 15-20 m? Bör man inte förlora en massa värme som gör att bergvärmepannan får arbets på högvarv?
Kulvert går på ca 20 + grävjobb/sprängning

Jag skulle nog nöja mig med en luftvärmepump. Då har du ju även AC på sommaren det kanske kommer behövas om du ska sitta och jobba där. Tänkt att den ska vara självförsörjande stugan i fall du vill hyra ut eller nått. En undermätare för elen i centralen för stugan är nog bra att ha också.
 
  • Gilla
Johnny Viking
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag hade tagit en titt på lövångers bygg. Priserna verkar konkurranskraftiga.

Berghällen ser lämplig ut för plintgrund eller formgjuten krypgrund.
Finns det nackdelar att välja formgjuten krypgrund framför öppen med plintar? Berget har visat tendenser på att skapa större vattenansamlingar.

Vad gör man då åt vatten som runnit in under? Vill inte ha problem med fukt.

Ang. lövångers bygg så verkar priserna bra, men jag undrar hur dimensionerat det är för åretruntboende? Ska maila dom,men tänkte om du vet.
 
Johnny Viking skrev:
Finns det nackdelar att välja formgjuten krypgrund framför öppen med plintar? Berget har visat tendenser på att skapa större vattenansamlingar.

Vad gör man då åt vatten som runnit in under? Vill inte ha problem med fukt.

Ang. lövångers bygg så verkar priserna bra, men jag undrar hur dimensionerat det är för åretruntboende? Ska maila dom,men tänkte om du vet.
Ett tips.
Det finns en hel del småhus till salu på blocket. Köp ett färdigt med kanske lite renoveringsbehov.
Du kanske kan göra en lite mer universiell grund och ha planen att bygga nytt men dyker det upp något klipp så kan du ställa dit det istället.

Men jag antar det är lite jobbigare i ditt område gällande bygglov men värt att undersöka.
Några hundra tusen emot en betydligt lägre summa.

Bara som ett exempel, har sett en del i Sthlms trakten också.
http://www.blocket.se/goteborg/Fin_flyttbar_stuga_AKUT_FORSALJNING__70__40410094.htm?ca=10&w=3
 
Redigerat:
Samtidigt så måste jag "nöja" mig med någon annans verk som inte är helt enligt vad jag behöver.

Hittills har jag räknat ihop kostnader på ca 160.000 kr. Och då vet jag att mycket detaljer är kvar, som är iaf runt 100kkr till. Håller jag mig under eller runt 300 så är jag nöjd.
 
Johnny Viking skrev:
Samtidigt så måste jag "nöja" mig med någon annans verk som inte är helt enligt vad jag behöver.

Hittills har jag räknat ihop kostnader på ca 160.000 kr. Och då vet jag att mycket detaljer är kvar, som är iaf runt 100kkr till. Håller jag mig under eller runt 300 så är jag nöjd.
Gör du allt jobb själv ska det nog inte vara några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.