lärjungen apelton skrev:
Jo, men eftersom stugan ligger ensam på den tomten torde den ju räknas som ett enbostadshus.
Du måste ta reda på exakt hur det ligger till. Logga in på Lantmäteriet och kolla hur fastigheterna är taxerad.
 
lärjungen
useless useless skrev:
Du måste ta reda på exakt hur det ligger till. Logga in på Lantmäteriet och kolla hur fastigheterna är taxerad.
Jag har gjort det, och det enda som står är att båda fastigheterna är samtaxerade med typkod 220. Ingenting annat. Om det handlar om ett eller flera hus framgår inte.

EDIT: Typkod 220 är enligt skatteverket "Småhusenhet, helårsbostad".

På mina sidor på lantmäteriet står det vidare:

"Småhusenhet, bebyggd (typkod 220)Hel registerfastighet med fastighetskod 1-3 och ingår i en samtaxering"
 
Redigerat:
lärjungen apelton skrev:
Jo, men eftersom stugan ligger ensam på den tomten torde den ju räknas som ett enbostadshus. Fritidshus hamnar enligt vad jag förstått under den definitionen (se denna länk). Och är det ett enbostadshus får man göra en tillbyggnad om 15 m2. Frågan är då om jag behöver anmäla det, och det beror ju i slutändan på om jag befinner mig i sammanhållen bebyggelse eller ej.
Då jag saknar källa på detta får du göra vad du vill med informationen.

Men det går inte bygga till något som inte finns, oavsett om det är ett fritidshus eller ej. Är det uppfört utan lov, och har preskriberats pga tid innebär det att man inte behöver göra rättelse genom rivning. Men då det inte finns bygglov på huvudbyggnaden finns det enligt lagstiftningen inget att göra bygglovsbefriade tillbyggnader på. Söks bygglov ska hela byggnaden prövas med bygglov. Jag kan dock tänka mig att detta sköts olika ute i kommunerna, men det är vad vi kom fram till när vi hanterade dessa ärenden.

lärjungen apelton skrev:
En annan sak jag försöker ta reda på nu (genom kontakt med tidigare ägare) är huruvida stugan förblev ett svartbygge tills preskriptionstiden på 10 år passerat, eller om den registrerades och godkändes innan det. Dock verkar det som att man får utföra renoveringar på preskriberade svartbyggen också, i motsats till vad någon här i forumet hävdade. Se t.ex detta expertsvar. Felaktig information är en viktig anledning till varför jag önskar att man underbygger sina påståenden med källor. ;)
Ska källor användas är de enda som bör räknas domar från MÖD, eftersom endast dessa är prejudicerande, samt text ur lagstiftning. Expertsvar på nätet från andra än Boverket kan enligt mig jämställas med vilka spekulationer som helst på exempelvis denna sida. De kan användas som vägledning, men är inte mycket värda om saker dras till sin spets.

Det är skillnad på renoveringar och tillbyggnader. Kan likställas med hur hus som genom detaljplanering hamnar på "prickmark" får underhållas, men oftast inte ersättas om de rivs.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
lärjungen
A Alias_Olle skrev:
Då jag saknar källa på detta får du göra vad du vill med informationen.

Men det går inte bygga till något som inte finns, oavsett om det är ett fritidshus eller ej. Är det uppfört utan lov, och har preskriberats pga tid innebär det att man inte behöver göra rättelse genom rivning. Men då det inte finns bygglov på huvudbyggnaden finns det enligt lagstiftningen inget att göra bygglovsbefriade tillbyggnader på. Söks bygglov ska hela byggnaden prövas med bygglov. Jag kan dock tänka mig att detta sköts olika ute i kommunerna, men det är vad vi kom fram till när vi hanterade dessa ärenden.



Ska källor användas är de enda som bör räknas domar från MÖD, eftersom endast dessa är prejudicerande, samt text ur lagstiftning. Expertsvar på nätet från andra än Boverket kan enligt mig jämställas med vilka spekulationer som helst på exempelvis denna sida. De kan användas som vägledning, men är inte mycket värda om saker dras till sin spets.

Det är skillnad på renoveringar och tillbyggnader. Kan likställas med hur hus som genom detaljplanering hamnar på "prickmark" får underhållas, men oftast inte ersättas om de rivs.
Jag förstår resonemanget och tackar för ditt inlägg. Väntar fortfarande på svar om huruvida stugan förblev svart eller om den registrerades före preskriptionen.

Hittade dock ett liknande fall där ett svartbygge från - 91 preskriberades och trots att man efter preskriptionstiden byggt till ett sovrum har myndigheternas bedömning inte ändrats. Detta fall var uppe i mark och miljödomstolen. Fall bedöms naturligtvis olika beroende på omständigheter, men detta var ändå inom detaljplan där endast en byggnad fick lov att existera. Se länk här.
 
lärjungen
Fick nu kontakt med förre ägaren. Enligt honom byggdes stugorna 1991 svart, men bygglov ansöktes 1993 och beviljades. Detta gör att stugorna är vita och utgångsläget ett annat.

Vad har jag då att göra med? Eftersom mina samtaxerade fastigheter är av typkod 220 är stugorna antingen en komplementbyggnad eller ett enbostadshus beroende på hur samtaxeringen påverkar fastigheterna.
 
Kontakta kommunen och be att få ut byggloven. Jag håller fast vid att det mest troliga är att du har en bostadsbyggnad och en komplementbyggnad.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Hemmakatten
Som många tidigare sagt - kontakta kommunen och få kopia på alla handlingar rörande dessa två fastigheter.
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
En följdfråga då till alla fastighetsrättskunniga... Hur tillämpas reglerna om friggebod/attefallshus när man har samtaxerade fastigheter? Är det 15 kvadrat friggebod per fastighet, eller räknas samtaxeringen som en enhet på något sätt?
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Bra fråga. Taxeringsenheter finns egentligen för att göra beskattningen lättare, inte för att hantera ”vanliga” fastighetsrättsliga frågor. De är nog också vanligare bland kommersiella fastigheter än bland vanlig tomter.

Med det sagt verkar man kunna behandla två sambeskattade fastigheter som en småhustomt om de tillsammans uppgår till mindre än två hektar. Men om man måste det bara för att tomterna gränsar till varandra och är sambeskattade, det vete fan.

Finns här någon som kan fastighetsrätt ”på riktigt” skulle jag också gärna se lite ljus spridas över frågan.
 
Ja, det skulle vara intressant... Våran 'huvudbyggnad' står på 4 smala fastighetsremsor. Undrar om jag kan bygga en friggebod på varje... :thinking:
 
useless useless skrev:
Ja, det skulle vara intressant... Våran 'huvudbyggnad' står på 4 smala fastighetsremsor. Undrar om jag kan bygga en friggebod på varje... :thinking:
Spännande tanke! Var tvungen att göra lite efterforskning...

Längst ner i länken finns en fråga om attefallshus till radhus kejdehus och parhus med mycket matnyttig info:
https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/fragor--svar/?pn=4

Bland annat:
"Tomt
När det väl har bedömts att det finns ett en- och tvåbostadshus kan det behöva bedömas om det finns en tomt och hur stor den är.
Begreppet tomt definieras i PBL som:

"ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål". (1 kap 4 §)

Detta innebär tre saker:

  • Alla byggnader har en tomt. I vissa fall kan tomten utgöras endast av marken som byggnaden står på, men är oftast större. Hur stor den är kan behöva avgöras från fall till fall,
  • En fastighet kan vara uppdelad i flera tomter,
  • En tomt kan ha flera byggnader.
Observera att tomt inte är detsamma som fastighet. En fastighet är en enhet som framgår enligt fastighetsregistret, t.ex. "Karlskrona X-byn 1:5". Definitionen av tomt i PBL har ingen direkt koppling till fastighetsindelningen. Det är därför fullt möjligt att en fastighet delats upp i flera tomter med var sin byggnad.

Det är också möjligt att en tomt har flera byggnader, dvs. om det är fråga om en stor gemensam tomt. Rätten till friggebod, attefallshus och flera andra lovbefriade åtgärder har en storleksbegränsning som anges bland annat i area. Den maximala arean för friggebod och attefallshus räknas per tomt, se t.ex. 9 kap 4 § där det står "tillsammans med andra komplementbyggnader som uppförts på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov enligt denna paragraf [...] inte får en större byggnadsarea än 15 kvm". Samma skrivning finns i 9 kap 4a §. Det betyder att rätten att bygga bl.a. friggebod räknas per tomt i lagen, inte per bostadshus. Om flera en- eller tvåbostadshus står på en och samma tomt betyder det att det bara får byggas 15 kvadratmeter friggebod och 25 kvadratmeter attefallshus på tomten, oavsett hur många bostadshus som finns där."


Svaret verkar tyvärr vara nej då det inte finns någon koppling mellan tomtdefinitionen och fastighetsindelningen i PBL.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Jag TROR att samtaxering av fastigheterna enbart har med skatteverket att göra. Att dessa forfarande betraktas som 2st fastigheter. Enda källa är mitt minne... Å de kan ha fel ibland... Men det känns rimligt.

Men kontakta kommunen och fråga om det klassas som sammanhållen bebyggelse. Eftersom det gör en viss skillnad.
Annars så verkar det vara vissa friheter om man bor i ett område utan DP
 
lärjungen
B Byggdjuret skrev:
Jag TROR att samtaxering av fastigheterna enbart har med skatteverket att göra. Att dessa forfarande betraktas som 2st fastigheter. Enda källa är mitt minne... Å de kan ha fel ibland... Men det känns rimligt.

Men kontakta kommunen och fråga om det klassas som sammanhållen bebyggelse. Eftersom det gör en viss skillnad.
Annars så verkar det vara vissa friheter om man bor i ett område utan DP
Ja det låter rimligt. Hittar inte mycket information om vad samtaxering innebär I praktiken.

Ja jag skall kontakta kommunen och fråga om det verkligen är rimligt att min tomt räknas som sammanhållen bebyggelse i och med omständigheterna och med tanke på vad Boverket har för definition.
 
Håller med om att samtaxeringen i sig inte borde påverka byggreglerna, men om tomten är definierad som de två fastigheterna tillsammans blir det kanske ändå så indirekt.
 
lärjungen lärjungen skrev:
EDIT: När ni kommer med svar vill jag gärna att ni länkar till en auktoriserad källa som verifierar det ni skriver. Helt enkelt för att undvika spekulationer :)

Jag har två funderingar.

Fundering #1
Jag har på tomten två friggebodar där entrén på respektive friggebod möts på en gemensam altan med gemensamt tak. Stugorna sitter således ihop och bildar ett L.

Under vintern har jag börjat med ett projekt där jag byggt in denna gemensamma altan med väggar, isolerat (stugorna hade bara isolerat golv tidigare), satt in lite fler fönster osv. Friggebodarna har nu, i och med mina ingrepp, blivit en enda sammanhängande stuga. Jag bor ute på landsbygden i en mindre by, och är således utanför detaljplan. Därmed har jag gått runt i förvissningen om att bygglov inte behövs för detta. Och eftersom friggebodarna dessutom redan hade ett befintligt gemensamt tak och golv mellan sig slog mig inte tanken att någon form av tillstånd skulle krävas. Tilläggas bör att stugan kommer att användas som gästboende och periodvis hyras ut till sommargäster.

Men under kvällen började jag fundera lite närmare på omständigheterna och kollade upp Boverkets regler. Viktigt i sammanhanget är ju att eftersom jag byggt ihop två friggebodar som vardera var på ca 15 m2, plus en altan på ca 10 m2, så är ju totala kvadratmetern nu uppe i ca 40 m2. Min tolkning av Boverkets regler är ändå att jag inte behövde bygglov, men passar på att lufta mina funderingar här också för att se om jag möjligen misstolkat någonting.

Boverket skriver nämligen såhär:

"Det krävs i de flesta fall bygglov för att göra en tillbyggnad. Det krävs dock inte bygglov för att göra högst en tillbyggnad på max 15 m² på en- eller tvåbostadhus."

och

"Utanför ett område med detaljplan krävs normalt inte bygglov för ändringar av en byggnads yttre utseende."

Eftersom altanen som binder ihop stugorna är ca 10 m2 så håller jag mig ju innanför ramarna för ovanstående regel om 15 m2, om det nu kan klassas som en tillbyggnad när jag endast satt väggar på en redan befintlig del av byggnaden. Sen vet jag inte om det gör någon skillnad att stugan inte är något egentligt bostadshus, men känns som att kraven isåfall borde vara lägre, inte högre.


Fundering #2
I denna stuga har jag tänkt göra ett enklare badrum utan tätskikt (förutom på golvet). Duschkabin, toalett och handfat. Inget badrum eller avlopp fanns tidigare. Krävs det någon form av anmälan för det? Och isåfall varför? Kan någon isåfall länka till kraven så jag får det svart på vitt. Hittar inte riktigt någonting som berör friggebodar eller fritidshus.
Hej. Ser att tråden är lite gammal. Men undrar om jag skulle kunna få se bild på byggnaden. Funderar själv på att bygga ut en gäststuga på ngt bra sätt. Mvh Lisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.