286 953 läst · 653 svar
287k läst
653 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Mycket bra fråga som vi själva klurade lite på. En möjlighet hade vart att hyra in sig i en stuga som släktingar äger 2 mil bort, men vi tycker att det blir en för osmidig lösning. En annan är att bo på hotell eller vandrarhem som finns 400m från tomten, men det blir en dyr lösning. Därför blev det inköp av en gammal husvagn under hösten, den är redan parkerad på tomten.K kallabaz skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det går bra.Jonatan79 skrev:
Det verkat finnas många teorier och tankar kring hur en husvagn kan/bör/ska förvaras och ev. täckas.
Vi har byggs en "takås" av frigolit, så det finns en luftspalt mellan tak och presenning, i alla fall fanns det en luftspalt innan snön kom
Fint, men har ni sågat panelen i exakt rätt längd? Eller har ni nån fiffig lösning och kan justera på plats. Stående panel brukar ju slutsågas som spikadG Gabbe1 skrev:En annan sak vi har förberett här hemma under sommaren är fasadpanelen som kommer bestå av stående brädfodring.
Vi köpte in 1100m av 22x145 z-panel som vi kapat till rätt längder och behandlat med roslagsmahogny. Vilket i vårt fall är en blandning av lika delar kokt kallpressad linolja, trätjära och balsamterpentin. Dessutom har vi även blandat i lite järnoxidsvart och brun umbra för att få en lite mer mörk kulör. All panel fick även stå en halvtimme i ett kar fyllt med samma roslagsmahogny så att ändträt fick suga in ordentligt.
Vi byggde en ställning i uthuset så att varje panel kunde ligga och torka utan påverkan. Åtgången blir ganska hög när man behandlar en sågad yta, men kan blaska på mycket och det tar några veckor innan ytan har sugit in och torkat, därför är det bra att ha en torkställning.
Ca 40l gick det åt till 1000m panel.
[bild]
[bild]
[bild]
Test av hur mycket pigment som skulle tillsättas, vi valde receptet som testats på biten i mitten.
[bild]
På sista bilden kan man även se takbalkarna och alla stående reglar som ligger förvarade i ett uthus.
Blev ju fel så in i h-vete. Ska naturligtvis vara österut.B Beemaster skrev:
På långsidorna är panelen sågat till rätt längd, på gavlarna kommer vi få justera dem i överkant. Vi kommer definitivt inte såga nederkanten på plats eftersom vi lagt extra energi på att impregnera all panel i nederkant. Det är ju även där panelen är som känsligast för rötangrepp.S surfarn skrev:
Jag är nyfiken på metodiken, kommer du montera en tillfällig stödbräda och ställa all panel på? Hur kommer det sen se ut vid takfoten? Mina erfarenheter är att det är sjukt svårt att få alla ändar nederdelen i exakt samma nivå utan att slutsåga, men med en stödregel borde det gåG Gabbe1 skrev:
På långsidorna är planen att först montera underspikningen i takfoten och att helt enkelt använda den som stöd vid montage av panelen.S surfarn skrev:
På gavlarna så får det bli någon lösning med stödregel i underkant.
Jag satte en bräda i varje ände av väggen mha laser.S surfarn skrev:
Därefter fäste jag en bräda i bakkant av dem, som var helt rak efter att ha måttat med långpasset.
Därefter skruvade jag en bräda som en hylla som jag kunde ställa panelen på för att få rätt höjd.
Kul att höra!Fario skrev:
Det ska väl dock tilläggas att jag inte vill uppmana någon att se mina exempel som någon form av facit. Lösningarna jag presenterar här i tråden bygger mycket på tidigare erfarenheter, intryck från andra byggen som jag på olika sätt tagit del av (inte minst detta forum) och sen är det en gnutta sunt förnuft adderat som allt tillsammans styr de val och de lösningar som vi väljer.
Ska man bygga billigt så måste man som sagt vara beredd på att jaga priser, även på detaljnivå, och man får inte vara rädd för eget arbete. När det gäller golvvärmesystemet så byggde jag "elpannan" till detta för nästan ett år sedan. Jag hittade en oanvänd Backer 3kW elpatron med tillhörande tvåstegs termostat (20-40º) på tradera för några hundra kr. Även en obetydligt beggad cirkulationspump köptes in för liknande peng. Med detta som utgångspunkt tillverkades och monterades utrustningen för golvvärmen. Röret på bilderna köptes tex in från Biltema (universal avgasrör) för 85kr. Elpatronen kommer styras av en kontaktor i elcentralen, som i sin tur styrs av en rumstermostat. Elpatronens inbyggda termostat används för att ställa in/justera framledningstempen.
Totalt ink slang och fixturering kostade golvvärmen ganska precis 10.000kr och den summan ingår i kostnaden för grundplattan.
Visst tar det extra tid jämfört med att köpa färdigt, men tid som får läggas i verkstaden på hemmaplan är kvalitetstid som jag snarare ser som en hobby.
Provtyckt och klar!
Totalt ink slang och fixturering kostade golvvärmen ganska precis 10.000kr och den summan ingår i kostnaden för grundplattan.
Visst tar det extra tid jämfört med att köpa färdigt, men tid som får läggas i verkstaden på hemmaplan är kvalitetstid som jag snarare ser som en hobby.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provtyckt och klar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder