Hej!
Jag håller på med mitt projekt med att göra om mitt vardagsrum till en musikstudio. Bakre väggen skall enligt akustikern för bästa resultat vara 36 cm rockwool + 24 cm luft med vertikala spalter på framsidan. Det blir ganska mycket av rummets yta som försvinner och jag brainstormat runt det och kommit på en ide.

Skulle det vara möjligt att konstruera väggen så här?
3D-modell av musikstudio med akustisk vägg av skjutbara rockwool-sektioner och vertikala spalter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konceptdesign av skjutbar akustikvägg som är indelad i sektioner och har rockwool isolering, sett ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I tre sektioner som står fristående som är skjutbara. Då kan jag skjuta in den mot väggen när jag vill ha mer yta. Hela konstruktionen kommer att väga 200 kg plus. Så runt 55-75 kg per sektion, typ. Är det en helt tokig ide eller skulle det funka? Går det att lägga något under som gör att det inte blir repor i golvet? Hur stor är risken att den kommer att välta? Det kommer att vara någon cm mellan vägg och tak så att jag inte repar dem. Min design med stödfötter som sitter fast med grova konsoler är ett förslag. Är ingen snickare och har ni bättre förslag så säg.

Är det här möjligt att genomföra, att ha en vägg som går att skjuta? Eller får jag acceptera att jag får bestämma en position och sedan bygga väggen där? Min originalidé var att skruva fast väggen i sidoväggarna och således hindra den från att tippa över. Går det att skippa skruvarna och göra den flyttbar?

/Jens
 
Den där cm mot vägg och tak kommer att läcka en massa ljud, men sedan förstår jag inte var studion kommer att vara, är det bakom väggen? Det kommer vara 5 sidor som är "vanlig" vägg och hur kommer man in i rummen, dörren till vänster trasslar väl till det?

Protte
 
Hej!

Tack för svar!

Väggen är till för att absorbera ljud och förhindra att det studsar omkring inne i rummet. Läckage till kringliggande rum är inget problem. Studion kommer att vara i rummet du ser på bilden. Här är en bild på hela rummet:
3D-ritning av ett tomt rum med trägolv och en soffa, skrivbord, stol och ljudabsorberande väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörren blir inget problem heller utan går att öppna. Frågan är om det går att konstruera en fristående flyttbar innervägg utan att det blir repor på golvet och som inte riskerar att välta?
/Jens
 
Det går absolut att göra så. Det kallas för "Gobos". Bygger du dessa med spaltpanel (ljudreflekterande) på ena sidan och endast tygkkädd på andra sidan (bara absorption) får du möhlighet med variabel akustik beroende på hur du vänder dom. Mycket användbart om du tex använder rummet både som indpelnings- och kontrollrum. Googla på gobos ser du hur du kan göra fötter med hjul.
 
Åh fan det går alltså!

Men klarar golvet av det? Fyra hjul per sektion blir det väl. 12-20 kg per hjul kanske som mest. Det finns ingen risk att det repar golvet?

Sen vill jag kunna skjuta in väggen klos-an den existerande väggen, då kan jag inte ha fötter som sticker ut på den sidan. Men det kan ju bli en kompromiss. Fötterna kan sticka ut lite grann på bägge sidor. Så kan jag skjuta in väggen en bit. Sticker de ut mer än 24 cm dock så blir det ju ingen förbättring.

Men dessa blir ju 2.50 meter höga och endast 36 cm breda, exklusive fötter. Ingen risk att de välter?

Går det att konstruera utan hjul? Med någon slags underlägg under? Möbeltassar?
 
Hittade dessa. De verkar inte vara lika höga som mina men smalare. https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/698601-trh-gobo-build.html
De står ju fristående utan hjul. De verkar också vara gjorda av mdf eller plywood.

Om jag skall tillverka gobos i mdf hur tjock mdf behöver jag? Räknade ut att om jag använder 22mm tjock så blir den totala vikten för att täcka hela väggen 209 kg, enbart för mdf:en. Då med denna enkla design. (utan spalterna på framsidan, som ju också väger lite)
Skiss på en fristående hyllstruktur utan hjul, konstruerad i MDF eller plywood, mått angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3 av dessa täcker hela väggen.

Detta blir ju tyngre jämfört med bara reglar. Använder jag 12 mm mdf blir vikten 105 kg för hela väggen. Dvs runt samma vikt som med reglar.
Hur tjock mdf behöver jag tror ni? Hur tunn kan jag komma undan med? 8 mm?

Själva ullen kommer att väga 114 kg totalt (3,825 m3 ull á 30kg/m3)

Totalt kommer varje gobo väga runt 80 kg med spalter och ull, detta med 12 mm mdf. Funkar detta att skjuta längs golvet? Eller blir det för tungt? Med 22 mm mdf blir varje gobo 107 kg.

Eller hur skulle ni konstruerat gobosarna? Skulle ovanstående design funka?
/Jens
 
Alltså min fråga är väl egentligen:

Är det möjligt att bygga gobos, 250 x 124 x 36 cm med spalter på ena sidan, på ett säkert sätt som inte välter och som går att skjuta på golvet utan repor som resultat och som inte har fötter som sticker ut, i varje fall inte på baksidan så att de går att skjuta alldeles intill väggen?

Om ja, vilket material skulle ni rekommendera? Vilken tjocklek/storlek?
/Jens
 
För att de inte ska välta utåt så räcker det ju att förankra med några rep på 24cm i riktiga väggen. De kan då fortfarande välta inåt, men det kanske inte är hela världen?
För att få dem att stå stadigt när man flyttat dem skulle jag snegla på laststöttor (används för att få lasten att stå still på lastbilsflak)
 
Hej alla!

Kanske blir av i helgen att jag börjar bygga. Farsan föreslog att han kommer upp i helgen och hjälper till. Så jag måste få till en design snart! Vad tror ni om denna designen med hjul?
3D-modell av ett högt skåp med hjul och ribbad front, angivna mått på 250 cm höjd och 124 cm bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Farsan snackade med en snickare han känner och han föreslog 20 mm MDF för att göra det stabilare. Då blir hela konstruktionen runt 100 kg.

Vad tror ni? Skulle detta funka?
/Jens
 
Och förresten, Lostmoose. Bra ide med repet!
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Funderar på material för skivorna. Finns ju flera alternativ. Vad tror ni blir bäst? OSB skiva, plywood eller MDF?
 
Val av material beror på hur du vill att det ska se ut. Om du tex gör spaltpanelen av lackad MDF så blir det snyggast att göra täcksidor av lackad MDF. Eftersom det inte är en helmholtzkonstruktion med sluten lådvolym är det ju inte så kritiskt med tjockleken på panelen.

Eftersom du behöver ett upplag för panelerna och något att klamra fast tyget i, gör du enklast konstruktionen i virke som du sedan skivar med MDF. På så sätt behöver du inte så tjocka skivor. Tänk på skivformaten så du slipper skarva.
 
Snyggast blir om spaltpanelen "flushar", dvs är i liv med MDF-kanten. Då måste du alltså ha reglar med ett indrag motsvarande panelens tjocklek. Tänk på att den konstruktion på GS som du länkade till, har två funktioner i en, både ljudabsoption och ljudreduktion med en skiva i mitten. Den skivan stabiliserar upp hela konstruktionen. I ditt fall ska ju du inte ha någon skiva så då blir det panelerna som låser konstruktionerna. Kryssa därför baksidan under monteget.
 
Tack för svar! Verkligen jättesnällt att du hjälper mig med detta, grymt uppskattat!

Ok en ny design. Vad tror du om detta?
Ett nätverk av reglar med MDF skivor endast som hyllplan att lägga isoleringen på. På hjul. Baksidan kryssas med sånt här. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Montageband-galvaniserat-2000017277/ Sidorna kan ju stabiliseras med en diagonal regel i varje fack, eller vad tror du om det?
3D-modell av ett lättviktsregal med MDF-hyllplan och utan sidopaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen tyg runt om.
3D-modell av en svart, rektangulär hyllsektion på hjul designad för isoleringsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I och med att bara framsidan kommer att synas så behöver jag ju inte MDF skivor på sidorna. Det räcker ju att ha hyllplan. Denna design väger 70 kg jämfört med den tidigare varianten med MDF runt om som vägde 100 kg.

Vad tror du om detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.