Kommer ungarna till mig och busar enligt Yankeytradition skall jag ge dom en lektion i vad USA står för. Informera om deras förtryck av svarta, att deras oförsäkrade medborgare dör på gatorna och att de gärna bombar fattiga människor i Asien med napalm. Sen får vi se om de vill ha godis (med DDT, PCB och plotonium i)
 
Kommer de nu i helgen, fredag eller lördag?

Vi lyckas alltid glömma å köpa godis.... frukt är inte så populärt....
 
Noseone skrev:
Kommer de nu i helgen, fredag eller lördag?

Vi lyckas alltid glömma å köpa godis.... frukt är inte så populärt....
Bör komma på måndag. Men en del av ungar, klarar inte av att vänta
och kan komma nu, under helgen.
 
Ja, det största problemet är att de inte vet vilken dag de ska komma, så det kommer ungar både på All hallows eve (amerikanska halloween) (måndag 31/10), allhelgonaafton (fredag 4 november) och säkert även på alla helgons dag (lördag 5 november). Och kanske lite spritt däremellan.
 
Jag brukar dela ut godis på helgen runt den sista okt. men kommer eftersläntare på allhelgon så får de veta att de är en vecka sena. och inget godis...
 
På grund av datumförvirringen oh en hel massa andra orsaker kan man nog räkna med besök när som helst 28-31 oktober samt 3-5 november.

De som har koll vet att det är 31 oktober "egentligen", men många tänker då att det är opraktiskt och tar det någon av kvällarna före istället. Vissa har av någon anledning fått för sig att det är torsdagen före allhelgonaafton, av den alndeningen att första året man egentligen firade Halloween i Sverige var 31 oktober en torsdag. Många har av olika skäl (tex av respekt för dem som faktiskt vill ha en stilla helg och tänka på sina avlidna nära) förespråkat att det ska firas helgen före.

Därav röran.
 
Enklast vore väl att föräldrar påtalade barn att det inte är en högtid vi i sverige firar på det viset, springa runt och tigga godis har vi ju skärtorsdagen till för. Bara handlarna som ler och gnuggar händer över det här.
 
storkarp skrev:
Kommer ungarna till mig och busar enligt Yankeytradition skall jag ge dom en lektion i vad USA står för. Informera om deras förtryck av svarta, att deras oförsäkrade medborgare dör på gatorna och att de gärna bombar fattiga människor i Asien med napalm. Sen får vi se om de vill ha godis (med DDT, PCB och plotonium i)
Eftersom du behandlar förra årtusendet så kommer dom att kontra med hur svenska kungar drev sina soldater under stormaktstiden o mördade o våldtog över stora delar av Europa.
 
Eftersom du behandlar förra årtusendet så kommer dom att kontra med hur svenska kungar drev sina soldater under stormaktstiden o mördade o våldtog över stora delar av Europa.
Det har du rätt i och de ockuperar fortfarande Skåneland. Jag tror den onda kungen i väst samarbetar med den onda kungen i norr.
 
Johan Gunverth skrev:
Hehe...jag sa "bus!" till ungarna som knackade på varpå en pinsam tystnad infann sig. När de fann mod till sig sa de "– Nä, vill nog ha godis istället."
Otacksamma ungar. Mina barn hade direkt tagit chansen att busa. :D
Vi fick slut på godis för några år sen så jag sa bus till grannbarnen, de tog några rullar toapapper på och runt tujahäcken. Var lite lagom bus tyckte jag.
 
För några år sedan höll jag på att lagga nytt golv i hallen kvällen den 31/10.
En lång bräda skulle delas på längden och för att slippa allt för mycket sågspån inne så gick jag ut på baksidan av huset för att såga.
Jag hade en hel del sågspån på kläder och i hår när jag hör att det ringer på dörren.
För att slippa ta av mej skor och borsta av mej så gick jag runt huset och kom så att säga upp bakom besökaren. Vid ytterdörren stod en kille i 10-års åldern med en blinkande leksakspistol och väntade på att nån skulle öppna. Han hörde mina steg innan jag hann säga nåt och vände sej om fullständigt skräckslagen vid åsynen av mej med munskydd och fullt med sågspån i håret. ( När jag senare titta i spegeln förstår jag honom fullständigt.):O
Det var inte alls meningen att skrämma honom, jag visste inte hur jag såg ut och hade ingen tanke på att det var halloween.
Han glömde fråga om bus eller godis och fick väldigt bråttom därifrån.
 
Glufsglufs skrev:
Hmmm....jag personligen tycker att Halloween är en på tok för modern importerad sak som det inte finns något behov av att uppmuntra. Jag vet inte hur länge påskkärringar sprungit runt men iaf så länge jag kan minnas och det räcker väl med den högtiden för barnen att tigga godis, vi är inte USA, vi firar alla helgona på ett helt annat sätt här.
Är det inte roligare med dagar som engagerar folk o speciellt barn, än gamla dagar som folk i allmänhet inte ens vet varför dom firas. Jag tycker vi skulle ta åt oss även fler av dessa tillfällen, vi svenskar behöver leva upp lite istället för att sitta o trycka i våra hus.
 
slacker skrev:
Plopp från frugans butik med bäst före datum september...
September 2008?


/Vojma
 
vojma skrev:
September 2008?


/Vojma
Klart. Det är 2007 han skriver om ;)
 
Nimajneb skrev:
Är det inte roligare med dagar som engagerar folk o speciellt barn, än gamla dagar som folk i allmänhet inte ens vet varför dom firas. Jag tycker vi skulle ta åt oss även fler av dessa tillfällen, vi svenskar behöver leva upp lite istället för att sitta o trycka i våra hus.
Ett bland de "normalaste" inlägg du skriver ;)

Skämt åsido. Vilka dagar,tillfällen menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.