Denna del av huset är en tillbyggnad, så det är bara utbyggnaden som rasar.
Har varit lite orolig att att bort en regel som egentligen borde tas bort då den är förmultnad vi upplaget. Den är snustorr så tror att fukten som angripit den från betongsockel. Regeln är fastspikad i en intilliggande regel så jag ska nog bara Feina denna bort det dåliga och låta den sitta kvar. Den förstärker ju den intilliggande bjälken.
Sen sätter jag två nya med cc 600 en bit bort och gjuter ihop den hela med epscement. Har efter mycket överväganden landat i denna lösning.
 
Nu har jag kommit vidare lite grann. Rörisen har varit här och bytt ut allt gammalt gjutjärn till plast och lagt in nya vattentät och radiatorslangar. Så det blev i princip ett stammbyte på köpet.

Uppdaterade VVS-installationer med nya plastledningar och radiatorslangar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en renoverad krypgrund med nya plaströr och radiatorslangar, samt träreglar och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har läst på lite om krypgrunder. A och O är att inte ha något organiskt i botten. Så idag fyllde jag 6 säckar med gammalt kutterspån som nog legat där sedan 60-talet och ska lägga in åldersbeständig PE-plast.
Bild av en krypgrund med upptaget kutterspån, synliga nya vattenslangar och reglar, samt en synlig del av betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sopsäckar fyllda med gammalt kutterspån och renoveringsavfall på en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte även en burk tjära, så tjärstryker jag trossbotten och den nya reglarna.

Undersökte resterande reglar under hallgolvet. De mår nog inte urdåligt av att bytas ut. Men det blir ett senare projekt. Nu vet jag vad som väntar mig när det blir av och vi vill ändå byta golv i hallen.

Sen hittade jag någon typ av saltutfällning på betongen. Alltså under asfaltsvattan som reglarna ligger på. Vad är detta? Något att bry sig om?

Ofullständig krypgrund med synliga betongväggar och saltutfällningar, nytt träregelverk och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Saltutfällning på betongyta med svarta och vita fläckar, indikerar möjlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket jävla jobb det blev.
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Spännande att läsa tråden. Duktiga ni är allihopa. Och bra dokumenterat, TS :)
 
Efter mycket om och men är allt nu klart.

Som bonus anmälde jag de ruttnade reglarna under hallen som ett dolt fel till försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget har godkänt det hela så hela hallen åker ut senare i höst.

Plastfolie på krypgrundens botten med synliga reglar och rörinstallationer ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lade in plast i botten på krypgrunden. Senare kommer det installeras en krypgrundsavfuktare av försäkringsbolaget.

Renovering av krypgrund med ny plast, avloppsrör, och nivellering i pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

avlopp

Renoveringsarbete med plastlagd krypgrund och synliga avloppsrör vid trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trossbotten

Renoverad hörna i hall med nygjuten betong, plast i krypgrund och trävägg med rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EPS cement

Golvvärme sedan spackel
Nylagd golvvärmeinstallation i krypgrund med synliga rör och armeringsjärn före gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojektets avlopp och trossbotten med ny lagd cement och träpanel på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sedan tätskiktet
Renoveringsarbete i en hall med synlig avloppsanslutning, skyddsplast och delvis installerade väggpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jämtländsk kalksten på golvet.
Hallgolv under renovering med svarta kalkstensplattor och ofärdiga träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan klart.
Pärlspont och en jävla massa andra snickerier. Renoverad hall med grön pärlspont på väggarna och mörkt kalkstensgolv, rörinstallation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen upp med tapet och en hemsnickrad kommod
Renoverad toalett med pärlspont, blommig tapet och vit toalettstol sedd från en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat badrum med pärlspont, handfat och en kalkstensgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väldigt nöjd med slutresultatet även om det gått satans massa timmar.

tack och hej.
 
  • Gilla
  • Wow
H-Thomasson och 15 till
  • Laddar…
Otroligt fint! Har en liknande liten toa som vi ska renovera. Får man fråga om du var nöjd med pärlsponten du satte upp. Är det färdigmålade paneler? Moelven eller annat märke du skulle kunna rekommendera i så fall? Mvh, Susanna
 
S S&N skrev:
Otroligt fint! Har en liknande liten toa som vi ska renovera. Får man fråga om du var nöjd med pärlsponten du satte upp. Är det färdigmålade paneler? Moelven eller annat märke du skulle kunna rekommendera i så fall? Mvh, Susanna
Hej

Jag köpte en något smalare, 69mm bred pärlspont från Veckebo såg. Jag köpte direkt av dem men säljs även via sekelskifte.se

Jag har målat all panel själv med linoljefärg. Jag är nöjd med resultatet men lite besviken på hur jag spikade upp den. Idag skulle jag skjuta upp den i panel inte i fjädern och ställt in dyckertpistolen bättre. egentligen bara detaljer.

Lycka till.
 
  • Gilla
S&N
  • Laddar…
F f_engstedt skrev:
Hej

Jag köpte en något smalare, 69mm bred pärlspont från Veckebo såg. Jag köpte direkt av dem men säljs även via sekelskifte.se

Jag har målat all panel själv med linoljefärg. Jag är nöjd med resultatet men lite besviken på hur jag spikade upp den. Idag skulle jag skjuta upp den i panel inte i fjädern och ställt in dyckertpistolen bättre. egentligen bara detaljer.

Lycka till.
Tack för ditt utförliga svar! ❤️ Men förstod tyvärr inte det där med fjädern. ?
 
S S&N skrev:
Tack för ditt utförliga svar! ❤️ Men förstod tyvärr inte det där med fjädern. ?
Illustration av trägolv med fjäder och not samt en lös fjäder och ändspont detaj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
S&N
  • Laddar…
K Kane skrev:
[bild]
Aha, nu förstår jag! Tackar så mycket! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.