Golv & vägg: Du skriver samma planktjocklek på båda alternativen, är det korrekt?
 
Japp
 
F f_engstedt skrev:
RobZombie: Ska man göra "By the book" ska man förstärka upp bjälklaget när man ska sätta tätskikt och klinker.

Golv & Vägg: Oklart ska låna hem en inspektionskamera imorgon, samt göra ett provhål.

Har pratat med rörmockaren samt lite folk på jobbet (Jobbar på ett större byggföretag). Min tanke är att växla av vid väggen fylla igen med EPS-betong och då kan man även få in vattenburen golvvärme. Måste säga att det här är ganska mycket ågren samtigt mycket spännande.
F f_engstedt skrev:
RobZombie: Ska man göra "By the book" ska man förstärka upp bjälklaget när man ska sätta tätskikt och klinker.

Golv & Vägg: Oklart ska låna hem en inspektionskamera imorgon, samt göra ett provhål.

Har pratat med rörmockaren samt lite folk på jobbet (Jobbar på ett större byggföretag). Min tanke är att växla av vid väggen fylla igen med EPS-betong och då kan man även få in vattenburen golvvärme. Måste säga att det här är ganska mycket ågren samtigt mycket spännande.
Finns inget som säger att man ska förstärka bjälklaget för att man ska ha tätskikt och klinkers.

Beror ju helt på hur det befintliga underlaget ser ut.
 
Golv som ska förses med ett keramiskt ytskikt måste förstärkas i två avseenden:

  • Styvhet vad gäller bjälklagets totala bärighet och lokalt mellan bjälkarna, för att förhindra svikt.
  • Stabilitet mot fuktrörelser (till exempel kan trämaterial röra sig om luftfuktigheten förändras).
Förutsättningar för bjälklagskonstruktion (gäller bjälkar med virkeskvalitet C24 eller motsvarande med dimensionerna 45 x 220 mm):

  • Maximalt centrumavstånd på 600 mm mellan bjälkarna, vid upp till 3,4 meter mellan stöden.
  • Maximalt centrumavstånd på 300 mm mellan bjälkarna, vid upp till 4,2 meter mellan stöden.
  • Bjälkarna ska vara säkrade i sidled mot vippning. Vid högre belastning eller vid särskilda förutsättningar krävs en särskild belastningsberäkning. Kortlingar – ett slags korta reglar för golvbrunnar eller infästningar av WC-stolar – ska ha samma dimensioner och kvalitet som golvbjälkarna.
 
Det är korrekt att golvet/undergolvet normalt sett behöver förstärkas för att man ska lägga klinkers där. Men det är inte samma sak som att riva upp och förstärka bjälklaget.

Enkelt uttryckt ska golvet ha en böjstyvhet som motsvarar 22mm golvspån på reglerverk (max 600cc) + armeringsnät + flytspackel (normalt minst 12mm).

Det kan man uppnå på lite olika vis.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nu har jag vilat bort typ halva golvet. Golvplankorna är 27 mm tjocka och riktigt stumma. Jag var lite orolig för hur det såg ut med upplag på vänster sida men det upplaget ser man när betongen är borta. Jag har tagit några hål i några plankor. Det verkar mot alla odds finnas någon typ av isolering under planken.

Nu får jag tar bort resten av kaklet och sedan börja ta upp golvet för att se vad som finns under. Delvis avlägsnat golv med tjocka träplankor och synlig betong vid upplag på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis upprivet trägolv med isolering synlig under, och barfota fötter i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv med 27 mm tjocka plankor och spån, med synliga hål efter borttagning av delar av golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du bara ville flytta avloppet någon cm varför inte en excentrisk avloppsstos? nu är det ju redan för sent men det hade kunna löst problemet för dig beroende på HUR många cm du vill flytta avloppet
 
  • Gilla
Terranova
  • Laddar…
Oneill: Jo det skulle kunnat funka, speciellt så här i efterhand, men vi skulle vilja flytta toaletten 5-7cm bakåt. En excentrisk stos ger 3cm har jag förstått och rörisen sa den ökar risken för stopp i avloppet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du golvbrunn ? Annars inget krav på tätskikt!
Snälla.... om man inte vet, varför svarar man ? :dizzy:

Det ÄR krav på tätskikt även på toaletternas golv med 50mm uppvik mot väggarna !!!

Stefan N Stefan N skrev:
Missade att den va oisolerad, då kan man frångå kravet.
Det vet vi ingenting om mer än att årtalet kan peka på det.
Det kan ju dock vara gjort någon lösning med t.ex lecakulor (väldigt vanligt) eller cellplast i efterhand då det renoverats.

F f_engstedt skrev:
Jag skulle tro att plattan är oisolerad för golvvärme termostaten var trasig i vintras och då var det kallt om fötterna.
Tyvärr säger det inte om det är oisolerat för jag har t.ex själv 100mm frigolit i golvet men det blir ändå kallt på klinkern och framförallt på vintrarna.

F f_engstedt skrev:
By the book och bila bort två lager med klinker och lite betong, förstärka bjälklag, Lägga spånskiva, Lägga golvvärme, spackel, tätskikt och klinker.
JAAAAAA.... du kommer bara ångra dig om du snålar på detta lilla utrymme nu... gör det ordentligt istället. (y)

F f_engstedt skrev:
RobZombie: Ska man göra "By the book" ska man förstärka upp bjälklaget när man ska sätta tätskikt och klinker.
Har jag tolkat det rätt så är det ganska mycket du tar bort innan du är nere i brädgolvet eller ?
Då är det ju bara att flyta lite tjockare och armera det så blir det självbärande.
Jag hade aldrig rivit upp brädgolvet.

Mathias.Z Golv & vägg skrev:
Montera golvgips med gipslim (typ ardex s48) samt skruva denna men tag bort skruvarna dagen efter.
Hade aldrig lagt golvgips när det är lika enkelt och billigare att hälla ut en spann eller två med flytspackel... ;)

F f_engstedt skrev:
Oneill: Jo det skulle kunnat funka, speciellt så här i efterhand, men vi skulle vilja flytta toaletten 5-7cm bakåt.
Tänk bara på så att du inte lägger avloppet för nära väggen... minst 60mm från ytan som ska tätskiktas... ;)


Lycka till och du kommer inte ångra dig när det är klart. (y)
 
”Snälla.... om man inte vet, varför svarar man ? :dizzy:
Det ÄR krav på tätskikt även på toaletternas golv med 50mm uppvik mot väggarna !!!
d t.ex lecakulor (väldigt vanligt) eller cellplast i efterhand då det renoverats.”

Jaså? Kalla mig korkad men jag hittar inget krav på tätskikt utan brunn med oisolerad platta som TS trodde och skrev från början... :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
”Snälla.... om man inte vet, varför svarar man ? :dizzy:
Det ÄR krav på tätskikt även på toaletternas golv med 50mm uppvik mot väggarna !!!
d t.ex lecakulor (väldigt vanligt) eller cellplast i efterhand då det renoverats.”

Jaså? Kalla mig korkad men jag hittar inget krav på tätskikt utan brunn med oisolerad platta som TS trodde och skrev från början... :(
Kallar absolut ingen för korkad här men tycker inte man bör svara när man inte har koll på reglerna...

Du hänvisade till att där inte var någon brunn och det är inte avgörande och jag kan inte se något om att det är en oisolerad platta i TS första inlägg som du svarar på utan det antydde han lite senare och dessutom visade det sig vara felaktigt i slutänden ju...;)
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
I see... Jag tog det väl förgivet att den var oisolerad, därav rådet.
 
Hej!

Nu har jag öppnat upp träbjälklaget jag hittade. Man kan lugnt säga att hela grundfrågan i tråden nu är irrelevant. Jag har helt enkelt hittat en uteventilerad krypgrund. En egen liten fritzelkällare. Dåligt undersökt av mig kan man lugnt säga.

Reglar mm är i delar i rätt dålig skick så de får bytas ut. Men det känns inte som någon stor grej. Mina stora fråga är nu hur jag skall isolera bjälklaget. Jag ogillar starkt mineralull och är lite skeptisk mot eps.

Det finns tydliga beskrivningar hur man bygger upp detta med epscement eller om man bara isolerar bjälklaget mineralull. Men eftersom jag absolut inte vill använda mineralull och helst inte eps är jag lite osäker.

Mina två huvudalternativ just nu är att fylla med Icell eller perlit. Perlit känns ju ganska enkelt, bara hälla i och trycka till. Men hur funkar Icell trossbottnen? Den kommer ju troligen vara ett diffsiontätt tätskikt ovanför. Mest för att jag har svårt att hitta diffusionsöppna tätskikt.

hur går man vidare?

Person som tittar ned på ett öppnat träbjälklag med synliga reglar och isoleringsmaterial, i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt och skadat kryputrymme med öppet träbjälklag, synliga reglar och rörisolering ovanför grus och spillror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet träbjälklag över en uteventilerad krypgrund med synliga reglar och isoleringsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnat träbjälklag och synlig krypgrund med delvis skadade reglar och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilket projekt det blev.
 
  • Gilla
Vedspisen och 1 till
  • Laddar…
Wow, intressant. Tänk att en liten grej ofta blir ett megaprojekt i gamla hus. Men vet du vad, det är lite det som också är sporten ;)
Min fundering är, ser hela huset ut undertill som den gör på gästtoaletten? Och isåfall vad tänker du göra för ingrepp då?
Det fina med gamla hus (beror på hur man ser det) är att konstruktionen ofta hänger ihop rakt igenom. Det som bär här bär också där etc. Kort och gott är jag nyfiken på om du nu hamnat i ett läge där blotta vetskapen om grunden nu fört dina tankar till att det eventuellt är möjligt att du kommer tvingas riva i princip allt och göra nytt. O då menar jag hela husets grund såklart... :seenoevil:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.