Hej, jag håller på att Budgetrenovera vår gästtoalett. Jag skall riva bort kakel på väggarna och sätta pärlspont och tapet. Klinkergolvet som har golvvärme hade jag tänk lägga nytt klinker på. Vi vill flytta toalettstolen några cm för att få mer plats, rörmokaren sade att det inte var något problem att essa avloppsröret. Då skadar jag ju tätskiktet som jag hade hoppats på att slippa förstöra.

När man läser om tätskikt så får jag, vad jag förstår inte ha tätskikt på tätskiktet utan måste då ta bort klinker golvet och tätskiktet under vilket göra att jag riskerar att skada golvvärmen.

Wc:n är renoverad 2007, står på en betongplatta med träväggarna bygg 1944.

Hur borde jag gå till väga? Skita i tätskiktet? Ta bort kakel och tätskikt och göra rätt?
 
Har du golvbrunn ? Annars inget krav på tätskikt! Lägg klinker på om det är enklast, lycka till!
 
Jodå, det är krav på golvet och uppvik på väggen.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
E det bottenplatta utan isolering (1944) så skulle jag iallafall skippat tätskiktet o bara kört även om kraven idag säger tätskikt på golv med uppvik (gäller kravet även o isolerad platta på mark?)
 
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
Missade att den va oisolerad, då kan man frångå kravet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tack för svar. Det finns ingen golvbrunn på toaletten. Jag skulle tro att plattan är oisolerad för golvvärme termostaten var trasig i vintras och då var det kallt om fötterna.

Har rivit ut kakel och gips idag. Gipset går ner under kaklet. Tog några bilder.
 
  • Rivningsarbete i badrum med blottlagda träväggar och borttaget kakel samt synliga rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av badrum med borttaget kakel och exponerade rör och träbjälkar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lika bra att göra rätt.

Jag försöker beskriva lite hur man skulle kunna göra på enklaste sätt.

  1. Riva samtliga ytskikt (kakel och klinker)
  2. Sanera ifrån limrester, fästmassa, tätskikt.
  3. Kontrollera hur undergolvet ser ut, det skall vara jämt, fint, inga föroreningar eller sprickor
  4. Börja sedan med att återbygga efter önskelmål
  5. Se till så tröskel är monterad i liv med insida skivmaterial så ej bryt i tätskikt uppstår
  6. Önskas klinker så börja med diffusionsöppettätskikt om du är osäker på om du har kapillärbrytande skikt i betongplattan eller inte.
  7. Prima golv efter anvisningar av leverantör
  8. Montera tätskikt med min 50mm uppvik, använd inner/ytterhörnsmanschetter, rörmanschetter samt remsa i golvvägg vinkel.
  9. Montera sedan klinker med sockel.
  10. Fortsätt sedan med övriga installationer och arbeten
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Idag började jag försöka göra rätt.
Tog bort klinkern bredvid toalettavloppen som jag vill flytta några cm. Typ det första som händer är att jag skadar golvvärmen som ligger i fixet inte golvavjämningen. Sen hittade jag gammal klinker sist men absolut inte minst ett trägolv.

Således är konstruktionen inte alls som jag trott. Så då får man väl börja om. Jag kommer ju se ner under planken när jag flyttar avloppet.

M vad bör jag göra?

By the book och bila bort två lager med klinker och lite betong, förstärka bjälklag, Lägga spånskiva, Lägga golvvärme, spackel, tätskikt och klinker.

eller sneak varianten med att bara laga hålet ta bort översta lagret med klinker, lägga golvvärme, Spackla, tätskikt och klinker.
 
  • Golv med borttagen klinker, exponerat avlopp och skadad golvvärme bland byggbråte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F f_engstedt skrev:
Idag började jag försöka göra rätt.
Tog bort klinkern bredvid toalettavloppen som jag vill flytta några cm. Typ det första som händer är att jag skadar golvvärmen som ligger i fixet inte golvavjämningen. Sen hittade jag gammal klinker sist men absolut inte minst ett trägolv.

Således är konstruktionen inte alls som jag trott. Så då får man väl börja om. Jag kommer ju se ner under planken när jag flyttar avloppet.

M vad bör jag göra?

By the book och bila bort två lager med klinker och lite betong, förstärka bjälklag, Lägga spånskiva, Lägga golvvärme, spackel, tätskikt och klinker.

eller sneak varianten med att bara laga hålet ta bort översta lagret med klinker, lägga golvvärme, Spackla, tätskikt och klinker.
Skillnaden mellan ”by the book” och ”sneak varinaten” är lite extra rivning och lite golvspån och armering. Är det verkligen något att fundera på?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det jag känner mest oro för är att förstärka bjälklaget. Det man inte ser på bilden är att träplankorna under går ”horisontellt” på bilden. På andra sidan väggen till vänster ligger hallen med klinkergolv. Finns det inget upplag under väggen till höger kommer jag ha mycket svårt att förstärka upp golvet utan att påverka stabiliteten av golvet i hallen.

känns lite som om jag bilade upp pandornas box.
 
F f_engstedt skrev:
Det jag känner mest oro för är att förstärka bjälklaget. Det man inte ser på bilden är att träplankorna under går ”horisontellt” på bilden. På andra sidan väggen till vänster ligger hallen med klinkergolv. Finns det inget upplag under väggen till höger kommer jag ha mycket svårt att förstärka upp golvet utan att påverka stabiliteten av golvet i hallen.

känns lite som om jag bilade upp pandornas box.
Tyckte du skrev att det är brädgolv underst? Det behöver du väl inte riva upp?
 
Hur tjockt är brädgolvet?
 
RobZombie: Ska man göra "By the book" ska man förstärka upp bjälklaget när man ska sätta tätskikt och klinker.

Golv & Vägg: Oklart ska låna hem en inspektionskamera imorgon, samt göra ett provhål.

Har pratat med rörmockaren samt lite folk på jobbet (Jobbar på ett större byggföretag). Min tanke är att växla av vid väggen fylla igen med EPS-betong och då kan man även få in vattenburen golvvärme. Måste säga att det här är ganska mycket ågren samtigt mycket spännande.
 
Absolut bästa är att köra EPS.

Det du kan göra också är. Om brädgolvet är runt 18-22mm tjockt, Se till att brädgolvet är helt rent, kanske ev slipa av det. Alternativ 1:
  1. Prima enligt leverantörs anvisningar.
  2. Montera golvgips med gipslim (typ ardex s48) samt skruva denna men tag bort skruvarna dagen efter.
  3. Montera/förlägg golvvärme
  4. Flytspackla
  5. Montera tätskikt med minst 50mm uppvik
  6. Montera klinkers och kakel eller klinkers med sockel

Alternativ 2: Förutsätter att brädgolvet är 18-22mm. Se till att brädgolvet är helt rent, kanske ev slipa av det.
  1. Prima enligt leverantörs anvisningar
  2. Montera Rotarmering
  3. Installera/förlägg golvvärme
  4. Flytspackla
  5. Montera tätskikt med minst 50mm uppvik
  6. Montera klinkers och kakel eller klinkers med sockel
 
För att mäta tjockleken behöver du inte inspektionkamera, du kan kolla till exempel bredvid avlopps röret till toaletten.
Det finns säkert en liten glipa där som du kan stoppa ner en tumstock i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.