zalsson skrev:
Hur gick det? Eller hur slutade det :)
Tunnan används och fungerar fint. Min hemmabyggda kamin fungera inget bra. Jag köpte en extern kamin på blocket.
Någon gång i framtiden skall jag nog prova att bygga ihop två ibc-tankar till en. HDPE plasten skall gå att plast-svetsa :)
 
Det känns som att det borde gå att limma ihop två tankar med silikon eller liknande, bara man har en någorlunda stadig list på in och utsidan.
Man kanske till och med kan popnita ihop listerna?
 
Tänkte jag med, sikaflex, någon form av list och bult med tätningsbricka eller dylikt
 
Har spånat o testat en del. Plastsvetsning var oerhört svårt, men att bara spänna ihop plasten funkar fint! Ev med lite silicone emellan eller ngn massa
 
ev fått tag på två ibc tankar nu, frågan är om det bara är att skära bort kanten på ena sidan sen bulta ihop dom med skruv,bricka och mutter samt sikaflex eller silicone imellan?
om man skulle använda någon form av list att ha på insidan och utsidan för att få ett jämt tryck vad skulle passa att använda?
sen blir det väl att kapa isär själva bursen och svetsa ihop den så den nya stora tanken passar.
 
jag har haft en ide att för att slippa bultskallar på insidan av karet att ha ett plåtband med ditsvetsade pinnbultar i korta längder som man skruvar med stora brickor eller plåtband med hål i på utsidan. då får man en slät skarv, men det blir mycket jobb. enklast är att lägga plasten omlott o köra skruv mutter o stora brickor. detta funkar, har skavart dit diverse plastlucor med denna metod. bara brickorna sitter någerlunda tätt så räcker det med lite silicone eller annan massa (butylmassa?) lägg gärna upp bilder hur det går, har tänkt länge o göra men aldrig fått tummen loss.
 
Hämtar dom på fredag, sen Four man väl ägna helgen till att skarva
 
Här kommer ett skarvtips till. börja med att bestämma hur mycket du ska kapa på burarna, du vill ju ha plan plast så man får kapa plasten där radien tar slut. ska du sen köra enkla metoden med att lägga plasten omlott så kompensera detta med burarna så att du får rätt avstånd på plasten sen.
tror det blir lättast att svetsa ihop burarna först. fast ska jag vara ärlig är det nor enklare att skruva ihop dem. brukar ströläkta dem med självborrande skurv för panelen, det funkar säkert bra att hålla ihop halvorna med detta med. så slipper man svetspasset.
sedan är det bara att stoppa i de uppkapade halvorna borra hål o montera alla skruv brickor o muttrar. o innan man drar ihop, slipa acetona o peta in tätmassa.
 
FullSizeRender.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här ser du bärläkt som e dragna med självborrande skruv rätt in i plåtrören. sitter som berget o snabbmonterat
 
Tips på c-c mellan skruvar och mutter?
 
cc 10cm kan säkert funka, använd STORA brickor. jag har själv kört m8 skruv mutter och brickor.tror mina brickor haft diameter på iaf 30-40mm.spänn ihop rejält. svängarna i botten får man vara noga med så det inte glipar där
 
Får testa med c-c 10 då, beror ju som sagt Hur stora brickor man använder också.
Blir iaf rf m8, hittar man något läckage är det inte så svårt att täta med någon massa
 
spartips, om du tänker ha det som en utvecklingsprototyp, skippa rf o köra förzinkat. håller bra det med. så länge du inte tänkt använda havsvatten. när man labbat klart kan man köra dyrematerialen :) har förzinkat o efter 1,5år ser jag inte nån rost
 
meckis skrev:
spartips, om du tänker ha det som en utvecklingsprototyp, skippa rf o köra förzinkat. håller bra det med. så länge du inte tänkt använda havsvatten. när man labbat klart kan man köra dyrematerialen :) har förzinkat o efter 1,5år ser jag inte nån rost
Har tillgång till det gratis :) så ingen kostnad.
 
I
Rolig tråd. Beundrar energin ni har, och hantverket också, snyggt jobbat.
Två frågor har jag. Varför använder ni inte kamflänsrör i varmvattenberedaren? Ett alternativ, om man tycker det blir för dyrt, är en gammal airtemp typ.
Sen undrar jag varför det är viktigt att bada i samma tunna, kunde det inte vara lika trevligt i två sida vid sida, flänsade ihop för vattencirkulationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.