Hej jag jobbar som plåtslagare, och jag vet att när man bearbetar plåten så kommer bucklor här och där. Vad tycker ni plåtslagarna om det här? Går det att få taket klar utan bucklor?
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
jurijjuruj jurijjuruj skrev:
Hej jag jobbar som plåtslagare, och jag vet att när man bearbetar plåten så kommer bucklor här och där. Vad tycker ni plåtslagarna om det här? Går det att få taket klar utan bucklor?
Utifrån vad jag kan se just nu så...
 
Bilder?
 
jurijjuruj jurijjuruj skrev:
är du plåtslagare ?
Nej men utifrån din beskrivning, bilder eller beskrivning så kan nog ingen svara.:thinking:
 
K kest skrev:
Nej men utifrån din beskrivning, bilder eller beskrivning så kan nog ingen svara.:thinking:
Nyinstallerad plåttak med falsade skarvar och säkerhetslinor på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mr.fluff
  • Laddar…
så här till exempel
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Det är väl så där det brukar se ut? Det var bättre förr när plåten var tjockare.
 
Du frågar dessutom på ByggaHus. Här är minsta lilla avvikelse ett tecken på fusk och slarv och allt vad det kan tänkas vara. Här är allt perfekt och de som svarar är de som gör de bästa jobben Alla andra fuskar och kan ingenting.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Krumsaxa och 10 till
  • Laddar…
jurijjuruj jurijjuruj skrev:
[bild]
det där är antingen att maskinen är felinställd eller att plåten är kantlång.

har ingenting med själva hantverket att göra .
 
Jag kan tycka att det där är ett alltför vanligt resultat av en färdig bandtäckning. Och som kund ska man nog begära att man ska kunna få en referens av tidigare läggningar för att inte det ska kunna uppstå flera liknande bedrövelser till tak. Och det har i de flesta fall till orsak av att falsupptagaren är underdimensionerad i antal valsar som bearbetar plåten. Och tänker man på att det är alltid på högfalssidan det uppkommer, så finns förklaringen där. Det uppkommer mera sträckningar i plåten då det är flera "knäckar" på högfalssidan, därav bulorna. Speciellt vanligt med m-82 samt (fyra trisspar per sida) vm-84 (fast den är betydligt bättre, men inte tillräckligt kan jag tycka.och om jag inte har fel så är det 6 trippar på den). Och dessvärre är att dessa upptagare inte har någon funktion för att justera faserna till det bättre. Men att de samtidigt slits gör Inte saken bättre heller. Det finns bättre maskiner men de betingar självfallet också ett annat pris.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
det där är antingen att maskinen är felinställd eller att plåten är kantlång.

har ingenting med själva hantverket att göra .
Att plåten är kantlång har jag stött på vid max tre tillfällen under 30 års verksamhet, men det kanske också har att göra med vilken tillverkare av plåt man har att göra med. Själv har jag nästan enbart haft med SSAB-s plåt att göra och kan nämna att vid kantlånghet så var det en finsk tillverkare vid två olika tillfällen. Och sammanfattat så håller man sig till svensk plåt så är nog risken absolut mikroskopisk att den är kantlång. -Och då ska den reklameras per omgående.
 
jurijjuruj jurijjuruj skrev:
[bild]
Dessa tänger tycker jag att du kan ge till bättre behövande. De klämmer tvingat ihop falserna där det SKA finnas mellanrum för rörelsens skull samt att det provoserar plåten till spänningar i onödan. Där kan du finna en liten anledning till bulorna, men se också i mitt inlägg nedan. När det blir värme framöver så kommer plåten att bångna på grund av expansion och frånvaro av rörelsemån mellan falserna och det kommer att se än värre ut då framöver. Ta istället och kläm enbart ihop i första omtaget så får plåten ligga fritt som den är, -upptagen i faserna.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Dessa tänger tycker jag att du kan ge till bättre behövande. De klämmer tvingat ihop falserna där det SKA finnas mellanrum för rörelsens skull samt att det provoserar plåten till spänningar i onödan. Där kan du finna en liten anledning till bulorna, men se också i mitt inlägg nedan. När det blir värme framöver så kommer plåten att bångna på grund av expansion och frånvaro av rörelsemån mellan falserna och det kommer att se än värre ut då framöver. Ta istället och kläm enbart ihop i första omtaget så får plåten ligga fritt som den är, -upptagen i faserna.
Om den är bucklig kan vara besiktnings anmärkning?
 
Jag jobbar som Plåtslagare 10 år och har aldrig tänkt på det, men när jag fick göra aluZink, då ser man mer dem bucklorna, och lägger jag märke på alla tak jag ser runt omkring, och hittills har jag inte sett bandtäckninggen utan bucklor, dem finns precis överallt, bara dem syns inte så mycket på mörka färger
 
jurijjuruj jurijjuruj skrev:
Jag jobbar som Plåtslagare 10 år och har aldrig tänkt på det, men när jag fick göra aluZink, då ser man mer dem bucklorna, och lägger jag märke på alla tak jag ser runt omkring, och hittills har jag inte sett bandtäckninggen utan bucklor, dem finns precis överallt, bara dem syns inte så mycket på mörka färger
Ja det är nästan hopplöst omöjligt att lägga utan att den får sträckningar, sedan finns ju skräckexempel, men schlebach har hittills oöverträffade maskiner för att få så släta band som möjligt. Men att mörka band skulle synas mindre håller jag absolut inte med om, men det beror också på hur ljuset faller på taken hur de uppfattas. Därför förespråkar jag alltid skivtäckning i den mån det är möjligt. (Hållbarare, vackrare och mera hantverk. Även om det är dyrare inledningsvis, men på sikt betalar de sig.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.