tommib
Du säger att kabeln tål 10A och att den därför kan säkras med det. Förvisso tål 1,5kvmm kabel 10A enligt specifikationen men du måste också räkna med kortslutningsström och frånkopplingstid. Om jag räknar rätt så blir kortslutningsströmmen i din kabel (utan att ta med förimpedans) 54A.
Jag blir lite osäker men det känns väldigt tveksamt att avsäkra den kabeln 10A, även om du har en JFB som tar hand om 400ms frånkopplingstid vid jordfel.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Oberoende om jag är osäker på hur du räknat tommib är det olämpligt för att inte säga felaktigt att säkra den 10 A. Nu kanske TS redan har kabeln annars är det läge att välja större area och även typ EKKJ om den i princip ska/kan ligga i vatten. Frågan är hur TS fått fram att 6 A DII skulle vara ok?
 
skriver elmont. Elektrikerskrået verkar ha utsett mig till hackkyckling, det bjuder jag på.

Jag har installerat N1XV 4G1.5 och hittade följande text:


http://elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel

N1XV är en kraft- och installationskabel utan koncentrisk ledare (kopparskärm) som kan användas i alla typer
av lågspänningsinstallationer, i industri- och byggnadsinstallationer etc.

Kabelns konstruktion tillåter att den installeras i alla typer av miljöer: Inom- och utomhus, direkt
på vägg, på kabelstegar, i installationskanaler, i rör samt i mark och vatten.

N1XV 3G1,5 får inte förläggas direkt i mark eller vatten.

Så nu ligger den i rör i alla fall.

Skrået släpper inte detta med behörighet så därför ska ni veta detta: Förra veckan hade jag en utbildning för ett gäng högspänningskabelmontörer från olika svenska företag. Dessa monterar till vardags kablar, skarvar, kabelavslut, luftledningar mm upp till 150 kV. Vid fikat tog jag upp frågan och ingen av de hade formell elektrikerbehörighet och ingen jobbade under överinseende av någon som hade det. Men de är skitduktiga.
 
Du ska nog inte läsa vad som står på elbutiks sida, utan tillverkarens anvisningar, vilket fabrikat som nu elbutik säljer... Om det finns någon relevans så är det i så fall arean, förr var inte 1.5 mm² tillåten i mark, men idag är den tillåten.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Och vill du imponera så gör det med att ha koll på vad som gäller, "skryt" om högspänning ger , i alla fall jag, inte mycket för särskilt då du som anonym kan skriva vad som helst utan att någon kan kontrollera att det stämmer. Och jobbar dom med högspänning på elnätet utan behörighet (eller under behörighet) är dom lite snett ute.
 
tommib
Meh, jag räknade fel :surprised:. ca 95A blir det, utan förimpedans. (14,8mOhm/m, 162m, så 230/(0,0148*162)=95) Det känns fortfarande som en lite för låg kortslutningsström givet att det sannolikt är lite saker före som påverkar.

Att säga att man kan koppla en husinstallation bara för att man håller på med högspänning är lite som att säga att man kan operera en hjärntumör bara för att man är bra på blindtarmsoperationer. Jo, det handlar om att skära i folk i bägge fallen men där slutar likheterna.

Själv är jag väl medveten om att jag är amatör på detta och håller mig till enkla tumregler i de flesta fall. Det går bättre än att försöka räkna tydligen :surprised:
 
Vet man vilka "tumreglerna" är och håller sig till dom så kommer man mycket långt, måste man börja räkna på allt har man troligen gjort nått fel i planeringen. Räkna på "allt" gör ingen installatör normalt utan bara när man vet att man ligger på eller över gränsen.
 
Tommyb, menar du att 95 A kortslutningsström inte räcker för att lösa ut en 10 A eller 6 A säkring?
Elmont, dina kommentarer kan jag vara utan.
 
95A är en väldigt låg kortsl. Ström. Det är tveksamt om det räcker för att klara utlösningskriteriet, alltså att lösa säkringen snabbt nog.
 
tommib
Jag menar att 95A är utan att räkna in förimpedans, ledningslängd till där du ansluter din markkabel och ett par andra olyckliga omständigheter som t.ex. ofullständig kortslutning med lite halvdålig kontakt.
En dvärgbrytare med C-karakteristik ska lösa omedelbart mellan 5-10x märkström. Exakt hur snabbt vågar jag inte säga.

Apropå tumregler så har jag vagt i bakhuvudet att en gruppledning med 1,5 kvmm kabel inte ska överskrida ca 60m vid någorlunda normal förimpedans om man ska kunna säkra av den 10A. Jag håller mig normalt långt under detta.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Tommyb, menar du att 95 A kortslutningsström inte räcker för att lösa ut en 10 A eller 6 A säkring?
Elmont, dina kommentarer kan jag vara utan.
Nu har ju tommib inte räknat på gängse sätt med säkerhetsfaktorer åt "fel" håll så det är ett helt idealt fall och som sagt utan förimpedans. Och vid nämnda 10 A dvärg typ C räcker inte ens detta till att fylla kravet för magnetutlösaren dvs < 100 ms vid sämst 10*10 = 100 A. Nu ska varma ledare med större resistans och spänningsfaktor in i leken också då hamnar man ännu mer fel, samt givetvis den inte försumbara förimpedansen där kabeln kopplas till gruppcentralen.

Det finns många trådar kring detta tex:
Räkna på utlösningsvillkor
Sammanfattning här

Med sin spinoff i det lilla hjälpprogrammet:
Program för utlösningsvillkor

Skumma gärna igenom delar av detta så behöver inget vara oklart för de fall vi brukar röra oss med här på BH.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Skrået släpper inte detta med behörighet så därför ska ni veta detta: Förra veckan hade jag en utbildning för ett gäng högspänningskabelmontörer från olika svenska företag. Dessa monterar till vardags kablar, skarvar, kabelavslut, luftledningar mm upp till 150 kV. Vid fikat tog jag upp frågan och ingen av de hade formell elektrikerbehörighet och ingen jobbade under överinseende av någon som hade det. Men de är skitduktiga.
Grejen är att dina frågor avslöjar dig, jag tror "skrået" hade varit ÄNNU mer kritiska till vad du håller på med om du hade behörighet. Som det är nu tycker nog de flesta att du inte ska hålla på med det som du frågar efter för du är för dåligt insatt.
Jag håller med många andra i frågan om dosor på bryggan, det spelar ingen roll om det blir fult. Man riskerar inte att få kopplingsdosor helt under vatten. Hitta en annan lösning, även om den i dina ögon blir ful.
 
Jag tycker anläggningen känns lite feldimensionerad vad gäller kablelvalet och längden. Men man skall nog gå över till 6 a säkring diazed alternativt en B6 dvärg och köra med jordfelsbrytare i matande ända. Man kan få ännu högre spänningsfall om förimpedansen är hög och föregående ledning är lång och klen. Till detta kommer ofta 20 m förlängningssladd när man använder flyttbara apparater på en brygga.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib skrev:
Apropå tumregler så har jag vagt i bakhuvudet att en gruppledning med 1,5 kvmm kabel inte ska överskrida ca 60m vid någorlunda normal förimpedans om man ska kunna säkra av den 10A. Jag håller mig normalt långt under detta.
Säg hälften om du vill ha ett rimligt spänningsfall vid 10 A, vilket dock är ganska mycket ström. Man får dimensionera spänningsfallet efter en lägre ström om man vill.

Vad gäller utlösningsvillkoret så finns ju dvärgar av B-typ som tillåter ganska höga kabellängder. Men med den längd på kabeln, 80 meter, som tråden handlar om, och 1.5 mm² så kan det inte bli frågan om högre dvärg än B6A, den är på gränsen redan den, och spänningsfallet blir fortfarande högt. Det tillkommer ju förlängningskablar. Men vi vet inte förimpedansen i centralen här.

Jag hoppas att kabeln inte redan är inköpt. En fyrledare är ju inte billig :( Det är högst olyckligt att elbutik har denna skrivning. Det står ju där svart på vitt så självklart tror man på det, inget konstigt med det. Du kan ju fråga dem var de fått detta ifrån om du får kontakt med dem.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Just varma ledare fick jag in, 14,8 mOhm/m är vid 80 grader C enligt tabellen på voltimum.se
Men de andra sakerna är inte med....

Det är för övrigt fantastiskt att någon har knåpat ihop eldim. Ännu mer fantastiskt vore det om det var en Javaapplikation så att jag kunde köra den på min dator också. Orkar inte öppna VirtualBox hela tiden.... Skulle jag vara mer säker på ekvationerna skulle jag kanske kunna knåpa ihop det men just nu saknas dessutom tiden....

Edit: Ja, 60m var nog fram och tillbaka, så 30m kabel ska det vara. Även där är jag långt under i mina hempul :)

Det framgår tidigare i tråden att Thomas redan köpt kabeln, tyvärr.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.