Tycker det rinner lite för mycket där läckan är, med en ev tillströmning av självtryck nerifrån. Med den farten skulle troligtvis foderröret fyllas och rinna över. Var är nivån i foderröret i förhållande till nivån på läckan. Ävensom att om det skulle vara kommunvatten som kommer så skulle det spruta kraftigt i brunnen , mycket högre tryck på det. Du får kanske gräva upp där det vattensjukt för att se vas som finns under mark.

Edit såg nu att nivån är lika i rör och ut till slang, så det kommer antingen genom att hålet svämmar över, mycket vatten med självtryck upp eller tillförsel från annat håll i mark, lite tveksamt om det. Där det är surt så kan det vara att något gått isär och en kallkälla finns i närheten som fyller upp slangen mellan brunn och hyrofonrum. Det blir även hävert där med och det suger/rinner bra med lite längre avstånd och nerförsbacke
 
Redigerat:
Det kan ju helt enkelt vara så att du har en artesisk brunn när grundvattennivån är hög och grundvattennivån kan ju ha stigit rejält efter att området fick kommunalt vatten.
 
Hej igen, blev inget igår förutom tjafs med frugan på morgonen. ”...-Jag orkar inte höra ett ord till om den förbannade brunnen...” :)) fick man istället för ”bra kämpat”. Ja, det är min lott i livet:)

Men nu så hängde jag ner i brunnen och skruvade loss avtappningsslangen från foderröret och det visar sig att det är foderröret som matar på med vatten, alltså inte tvärtom. Så då är det väl frågan om man ska täppa igen hela rasket eller köra en PEM som ligger och tömmer vatten ur brunnen hela tiden. Kan man föresten täppa igen brunnen? Eller är det risk att vattnet tar nån annan väg okontrollerat som kan vara till skada för tomt/hus?

bifogar bild på avtagen slang.
Finns det nån mening med att täta hålet där slangen satt? Blir väl bara att röret fylls upp, rinner över och fyller brunnen igen. Eller finns det några fysiska lagar som talar emot det?

Avtagen slang från foderrör i en brunn med synlig vattenyta och brunnsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att täppa till eller fylla hålet är kapitalförstörning , ni ska ha den kvar. på den bit som är kvar är det säkert en
25 mm ( 1 tum ) gänga och där kan med fördel sättas en ventil, då blev det stopp där. Och sätta en borrtopp som den här https://www.vvsobygg.se/borrhalstat...DzvjymszYm358cjAM7UrZJUhxwLFz4uBoCow0QAvD_BwE och sätta en slang ner i hålet till ca 5 meter från botten med en backventil på, upptill sätts en ventil på slangen. Bäst är kanske att bara byta ut läckande kopplingar, dra upp pampen och kolla så den fungerar och använda till att vattna med. Dyrt att vattna gräsmattan/rabatter med betalvatten från kommunen.
Är du tveksam kolla med en röris vad som blir bäst. En länkade borrtoppen går att få tät så vattnet inte svämmar över. Kanke lite luddig beskrivning men har kommit till under tiden jag skrev.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Det är ju underbara nyheter. Koppla det till en vanlig vattenslang o skicka den till ett dike så du får bort översvämningen.

Det är underbart att ha en såndär brunn som du kan använda till bevattning. Här kostar varje kubik vatten 20:-
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Ja det kostar skjortan att vattna en gräsmatta med kommunvatten , man får betala för avloppet med, en total kostnad för all förbrukning och 1 m3 är som en droppe i havet när det gäller att vattna. Många m3 X pris blir det.
 
  • Gilla
Mantas6
  • Laddar…
Förstår inte riktigt hur du menar. Menar su att man sätter ventilen där slangen jag lossat på satt?
Och borrhålstätningen som länken visade sätts längst upp på foderröret och en slang igenom borrhålstätningen?

Vill också tillägga att där slangen jag lossade ur foderröret så är det ett stort hål runt om vilket jag behöver täta på nåt sätt. Hur gör man det?

Sen om man får röret att bli tätt och sen vattnet stiger upp ur slangen så behöver jag ingen pump, eller?

Försöker googla men hittar inget vettigt.
 
Det är en fulkoppling genom foderröret, sitter PRK-koppling 90 grader i hålet , ser även ut som att en svetsning runt är gjord., troligtvis har dom satt en koppling på slangen ner till pumpen, trätt in den i hålet från insidan och svetsat för att inte halka ur och sitta fast, Då är frågan hur man får upp pumpen för det går inte att komma åt och lossa slangen i röret. En fråga först hur grov slang har du nu som går med hävert , håller den undan och den är då bara lagd rakt ner i brunnen och foderröret rinner det från. Vi börjar här ,det finns någon lösning på allt.
 
När jag körde hävert så använde jag vanlig trädgårdsslang. Den är nog på en halv tum. Den låg i brunnen, lagd över betongringen. ca 50cm ner i vattnet under några dagar utan att det rann över. Sen för att tömma brunnen har jag använt Biltemas billigaste dränkbara pump för 300:-. Kan testa att dra upp pumpen, har inte vågat ifall vajern skulle gå av
 
Tveksamt om du kan dra upp pumpen , lys ner oh se vas som finns i koppling, troligtvis ser det ut som den du skruvat loss utanför röret och då är det kört att få upp den just nu.
 
M Mantas6 skrev:
När jag körde hävert så använde jag vanlig trädgårdsslang. Den är nog på en halv tum. Den låg i brunnen, lagd över betongringen. ca 50cm ner i vattnet under några dagar utan att det rann över. Sen för att tömma brunnen har jag använt Biltemas billigaste dränkbara pump för 300:-. Kan testa att dra upp pumpen, har inte vågat ifall vajern skulle gå av
Du ska inte dra i vajern. Den är en säkerhetslina. Man ska dra i slangen för att få upp Pumpen
 
Ja, jag skruvade loss kopplingen utanför röret men det gick att putta in biten in i röret en bit. Gick nu ut och började dra lite i slangen inte vajern (tackar för tipset). Det var halt, kletigt och sjukt tungt. Stod där i badtofflor och pannlampa och slangen ville aldrig ta slut. Men till sist fick jag upp en metalklump

En otydlig bild som visar en rörkoppling och en kabel som går in i röret, vid mörker med badtofflor och pannlampa synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörkoppling och slangen i mörker med pannlampa, omgivna av lerig mark och rostiga verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat !!!
 
Jepp verkar var en stor pojk det där, att ta upp en pump är ingen barnlek, blir tungt på slutet
 
Hej,

glömt att återkoppla.

så här har jag gjort.
Eller rättare sagt några som grävt för att kunna anlägga altan i närheten.
Har borrat hål i betongen och satt dit ett rör som leder bort vattnet ca 20m längre bort. Den blå slangen ska inte vara där, tillhör en dränkpump.

Vattnet rinner in i kopplat rör och brunnen svämmar inte över längre.
Kopplat rör är nergrävt sluttande neråt
 
  • Borrat hål i betong med inlagt rör och en blå slang för dränering, del av ett altanbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.