E Eld skrev:
Pumpen till hydroforen står ju till höger om trycktanken
Kan inte se runt hörnet på fotot , bara lite delar för styrning av en pump och kablar, oavsett det så finns en pump, men mer foton till höger är bra.
 
Uppdaterad:
Här kommer lite fler bilder på tanken
Äldre grå trycktank med manometer och ventiler i ett förrådsrum, intill en elektrisk panel och redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vattenpump kopplad till en betongtank med synliga rör och elektrisk kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en anslutning till en tank med isolerade rör och en elektrisk komponent på en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl med anslutna rör och rostig ventildetalj i en hörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av en tank med rör som går in i väggen och golvet i ett utrymme som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallventil på en tank med synliga ledningar och en del av tankens ovansida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av röranslutning och tryckmätare märkt Danfoss, Danmark, med damm och gammal isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad, sliten och smutsig strömbrytare med synliga tecken på användning och åldrande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kabeln på väggen foto 1 ( med motorskyddet ) går säkert ner till tryckströmbrytaren och sedan vart ? till en pumpmotor eller ? Den gula slangen med vita kabeln som går ut genom väggen, kommer kanske från tryckströmbrytaren ( den svarta delen som sitter på röret till höger på tidigare foto. Ser man lite mer så är det bare en kabel in på motorskyddet på väggen och som du nämnt tidigare är pumpen bortkopplad, troligtvis el-matningen till den borta. Bara intressant var pumpmotorn kan vara
 
Hitta några fler bilder från själva brunnen när jag hade tömt den

Finns en del lösa kablar med nån typ av kopplingsklämmor på. Känns lite knepigt med elkablar simmande i vattnet.
Sen ett järnrör tvärs över det stora röret som går ner i marken. På detta järnrör en vajer av nåt slag. Googlade på det och fattade det som att det kanske hänger en pump i änden på vajern nånstans i underjorden
 
  • Tom brunn med lösa kablar, kopplingsklämmor och ett järnrör över röret som leder neråt, möjlig pumpvajer syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunn med lösa elkablar och kopplingsklämmor, järnrör tvärs över, vattensamling och vajer som antyder pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunn med vatten, lösa elkablar med kopplingsklämmor, järnrör och vajer som antyder nedhängande pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tömd brunn med stående vatten, rostigt järnrör och lösa kablar med kopplingsklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tömd brunn med lösa elkablar, kopplingsklämmor och ett järnrör med vajer över stort rör ner i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom brunnschakt med rostigt järnrör, kablar och kopplingsklämmor samt en vajer som sträcker sig neråt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kulle
Den där öppna elkopplingen är rena dödsfällan:devilish::mad:
 
Troligtvis är det en borrad brunn med en pump hängande i hålet (röret ner ) sen det med kablarna är ingen fara med , det finns ingen EL ut till brunnen, kabeln till motorskyddet är borta , finns en ingång på översidan som är öppen. Vajern som går ner i röret, är den stum och sträckt. så hänger pumpen i den Lys ner eller om det syns så är det nog en koppling på insidan röret som en slang från pumpen är kopplad på. För att få upp pumpen ska man sätta ett gämgat verktyg i den kopplingen. Kanske du behöver hjälp att få upp den, görs det inte på rätt sätt kan man tappa den och den far ner i botten. Det med svämma över kommer vatten upp genom röret och fyller brunnsringen eller kommer det in i ringen utanför röret.
 
Vattnet kommer från en läcka vid en anslutande slang kopplad mot röret. Se bild och klipp. Har tagit bild och klipp när jag hade tömt ut massa vatten.

Vattenläcka vid slanganlutning till rör med rost och vattenansamling, markerat med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Syftet med hela betongringslösningen är att skydda foderröret och kopplingarna. I den bästa världen ska de va torrt där och kunde lika gärna ha varit ett pumphus i trä
 
  • Gilla
MHinvest
  • Laddar…
Att det rinner där beror nog på att det är sammankopplat någonstans med kommunala vattnet., på ett av dina foton i början till höger om tanken kommer det en PEM-slang från golvet.( det rör som den grå delen sitter på ) Där är en ventil med en röd ratt på stäng den ordentligt , i bland får man ta i riktigt hårt. Och se om det slutar rinna i brunnen.
 
Hej igen, stort tack för alla svar. Är hemifrån en del därav delay på feedback. Har plitat ihop en bild med text.
Har temporärt lagt en vanlig vattenslang mellan brunn och ett stuprörshål i marken och fått användning av min nyvunna kunskap om kapilärkraft. Har haft så några dagar och det rinner konstant hela tiden.

-Har testat att vrida på kranen, verkar som det då börjar fyllas på med vatten i tanken. Gjorde bara detta en kort stund. Har skruvat åt den stenhårt men det fortsätter rinna.
-Tryckte på strömbrytaren (som jag trodde var urkopplad), då gick proppen i garaget. Den är elansluten via hål i ryggen in väggen vilket jag inte visste...
-kabeln från strömbrytaren går till elboxen och därefter in i flexrör som jag antar går vidare till brunnen. Och där finns det några tåtar som ligger i vattnet när den är full... Innebär väl att som nån sa att vattnet i brunnen kan vara strömförande om man slår på strömbrytaren? Får kolla det. Isåfall är det illa och ska åtgärdas direkt.

Frågor:
1) kan nån namna det som jag satt siffror på, så jag vet korrekt namn på dem?
2) jag har temporärt lagt en slang mellan brunn och stuprörshål (har plockat bort silen längst ner på stupröret) där vatten rinner hela tiden. Är detta ok, eller behöver man nämna detta för kommunen eller nåt. Borde inte vara nån fara va?
3) Gällande brunnen. Förstår jag det rätt att enbart foderröret ska vara vattenfyllt normalt. Och att själva betongringarna runt om bara är för att skydda foderröret och eventuellt agera som vattenuppsamlare ifall det skulle rinna över? Eller är meningen att den ska fungera som vattentank/hydrofor om man inte skulle ha en sådan?

Det blev en roman här:)
Trodde att brunn och tank var nåt man inte behövde bry sig om. Blir istället ett nytt projekt i en ny värld:)
 
  • Montage av vatten-, elinstallationer och en temporär slanglösning för avledning av regnvatten beskriven med numrerade etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 Säkert inkommande slang från brunn och pump, det kan vara den som kommer från brunnen, gick det inte dra till den ventilen, sitter det en ventil på andra sidan tanken, så stäng den.

2 Ja du överraskningarnas tid är inte förbi. det med en matning rakt igenom väggen har nog överraskat alla på forumet, det blir att plocka ur dom säkringarna då.. Det är ett motorskydd

3 En ventil på topp av tanken för att kunna få luft i den , i övrigt ingen funktion

4 Tryckströmbrytare start/stopp vattenpump , den grå delen

5 Bild utan nummer , är det två slangar ut där , kan den ena vara från brunnen och den andra ut till huset, det ska inte komma vatten baklänges där, se efter på alla ställen där du har vatten så det inte är någon koppling med ventil ( ska det vara ) som är kopplat mot vattnet och det går baklänges ner till tank och pump.

6 Om du har kommunalt dagvattenutfall så går det bra att ha, då kan du även använda dig av hävertmetoden som jag skissade för dig. Då behöver du inte gräva lång sträckor.
 
harry73
Det skulle vara intressant att veta om vattnet kommer från brunnen, eller om det kommunala vattnet läcker in i brunnen.

Står vattenmätare stilla när du inte använder vattnet?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är lika med mig att få veta om det slutar rinna i brunnen om ev . ventiler finns och är stängda. Det kan t.o.m. vara en T-koppling i backen med, men då är det fusk beroende på var mätaren sitter .Det går även att få klarhet var det kommer ifrån ,stäng av inkommande vatten vid vattenmätaren och vänta några timmer, (tryckutjämning )
slitar det att rinna så blir det att leta efter kopplingar ventiler + annat där kommunvatten kan komma ut i den egna vattenanläggningen.
 
J jonaserik skrev:
Det är lika med mig att få veta om det slutar rinna i brunnen om ev . ventiler finns och är stängda. Det kan t.o.m. vara en T-koppling i backen med, men då är det fusk beroende på var mätaren sitter .Det går även att få klarhet var det kommer ifrån ,stäng av inkommande vatten vid vattenmätaren och vänta några timmer, (tryckutjämning )
slitar det att rinna så blir det att leta efter kopplingar ventiler + annat där kommunvatten kan komma ut i den egna vattenanläggningen.

Håller med. Stäng av inkommande kommunalt vatten och spola i en toalett. Stånoch kolla I din gamla brunn bad som händer. Det kan vara lutningen mot brunnen så de kanske tar nån min innan röret tömmer sig men slutar de rinna då har du en felaktig inkoppling på vattnet till huset
 
-Har kollat vattenmätaren, ger utslag när jag sättet på en kran i köket men visar inget när jag stänger av.
-Hittar inget mer att skruva på förutom kranen vid tanken.
-Tömde ut vatten i brunnen nu på kvällen till under den nivå där det läcker, mellan foderröret och avtappningsslangen. Men det är svårt att avgöra från vilket håll vattnet kommer, från foderröret eller avtappningsslangen i mörkret. Och vattnet sjunker i brunnen. Men i foderröret stannar det vid läckan/avgreningen. Får hoppa ner i brunnen i morgon och försöka lossa den, då märker jag vilket håll vattnet kommer från.
-En annan sak jag har märkt är att mellan garage och brunn där jag tror slangen är nergrävd så är gräsmattan väldigt våt. Övriga delar av gräsmattan är normalt torr/fuktig. Kan kanske bero på annat då min tomt ligger längst ner på en kulle med flera hus ovanför. Men tänker att det kanske har med röret som jag tror kan ligga nergrävt där.

Hoppar ner i brunnen i morgon.
Återkommer med feedback på mysteriet.
Ha en go lördag
 
  • Gilla
Stolsben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.