57 573 läst · 618 svar
58k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 143 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 143 inlägg
Inköpspris på bilen...
Påverkar det hur mycket som är rimligt att betala för att ladda bilen hemma?
Påverkar det hur stor andel av elbilarna som bör kunna ladda max samtidigt hemma?
Helt klart kan man hitta billigare bilar.
Helt klart fungerar inte elbil för alla.
Helt klart kan man ibland behöva ta en extra lång rast på en långresa.
Helt klart så slipper många att åka till bensinstationen flera gånger i månaden.
Kanske är det dock en helt annan diskussion om elbil är bra eller dåligt? Det finns en lång tråd om det redan.
Påverkar det hur mycket som är rimligt att betala för att ladda bilen hemma?
Påverkar det hur stor andel av elbilarna som bör kunna ladda max samtidigt hemma?
Helt klart kan man hitta billigare bilar.
Helt klart fungerar inte elbil för alla.
Helt klart kan man ibland behöva ta en extra lång rast på en långresa.
Helt klart så slipper många att åka till bensinstationen flera gånger i månaden.
Kanske är det dock en helt annan diskussion om elbil är bra eller dåligt? Det finns en lång tråd om det redan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Otroligt att det det kan löna sig att köpa en elbil för nästan 1milj. Jämte en vanlig fossilare.
Jag som har svårt för siffrorna men innan jag orkar kolla allt.
Så tänkte jag på minna om att jag kan köra i 5år med min nya fossilare innan den har släppt ut lika mycket koldioxid
Som en ny elbil.
Sen undrar jag hur man får råd att köpa en bil förnästan 1 milj.
Och att väljer att lägga det på en bil.
Om jag är avundsjuk? Inte alls.
Det är inget jag orkar med å vara
Jag som har svårt för siffrorna men innan jag orkar kolla allt.
Så tänkte jag på minna om att jag kan köra i 5år med min nya fossilare innan den har släppt ut lika mycket koldioxid
Som en ny elbil.
Sen undrar jag hur man får råd att köpa en bil förnästan 1 milj.
Och att väljer att lägga det på en bil.
Om jag är avundsjuk? Inte alls.
Det är inget jag orkar med å vara
Du måste lägga in värden för kontantinsats, restvärde, ränta etc, samt milkostnad, försäkring, service, fordonsskatt för att det ska bli realistiskt.G GargamelSE skrev:
Jag tog dina värden och höftade övriga och får följande resultat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs ungefär samma månadskostnad som jag har med min Model X
/fth
Din 5 år stämmer dock inte, iaf inte med normal körsträcka och med svensk elmix, då passerar en elbil fossilen på drygt två år, och eftersom elbilar sannolikt har väsentligt längre livslängd än fossiler så kommer co2-avtrycket vara extremt lågt totalt jämfört med de 1.5-3 fossiler som elbilen ersätter.B Byggdjuret skrev:Otroligt att det det kan löna sig att köpa en elbil för nästan 1milj. Jämte en vanlig fossilare.
Jag som har svårt för siffrorna men innan jag orkar kolla allt.
Så tänkte jag på minna om att jag kan köra i 5år med min nya fossilare innan den har släppt ut lika mycket koldioxid
Som en ny elbil.
Sen undrar jag hur man får råd att köpa en bil förnästan 1 milj.
Och att väljer att lägga det på en bil.
Om jag är avundsjuk? Inte alls.
Det är inget jag orkar med å vara
Det initiala gapet minskar också i takt med att batteritillverkningen minskar sitt co2-avtryck, vilket sker i rask takt för närvarande. Tesla släppte sin ”environment impact report” för 2019 nyligen, mycket intressant läsning, rekommenderas.
/fth
Hur många ”fosilbilar” är det som kommer till slutet av sin livslängd på grund av motorn? Det brukar vara annat som ger upp tidigare.
Jag lyckas inte räkna hem en elbil. Ändå borde mitt bilanvändande vara nära optimalt för en elbil. Jag pendlar relativt långt dagligen. Men då är inte alternativet en ny XC90 om man säger så. Den dag elbilen blir billigare byter jag definitivt.
Jag lyckas inte räkna hem en elbil. Ändå borde mitt bilanvändande vara nära optimalt för en elbil. Jag pendlar relativt långt dagligen. Men då är inte alternativet en ny XC90 om man säger så. Den dag elbilen blir billigare byter jag definitivt.
Har du testat ”Tesla-kalkylen” enligt min länk ovan? Det finns många elbilar i andra prisklasser än Tesla idag, och har du som du säger ett optimalt körmönster för elbil så skulle jag bli förvånad om inte en Kia E-Niro eller liknande skulle ge mycket bra totalekonomi.D Daniel 109 skrev:Hur många ”fosilbilar” är det som kommer till slutet av sin livslängd på grund av motorn? Det brukar vara annat som ger upp tidigare.
Jag lyckas inte räkna hem en elbil. Ändå borde mitt bilanvändande vara nära optimalt för en elbil. Jag pendlar relativt långt dagligen. Men då är inte alternativet en ny XC90 om man säger så. Den dag elbilen blir billigare byter jag definitivt.
/fth
P.S. Även begagnatmarknaden för elbilar börjar bli intressant idag, det finns många bilar till bra pris, framförallt om man inte behöver riktigt lång räckvidd.D Daniel 109 skrev:Hur många ”fosilbilar” är det som kommer till slutet av sin livslängd på grund av motorn? Det brukar vara annat som ger upp tidigare.
Jag lyckas inte räkna hem en elbil. Ändå borde mitt bilanvändande vara nära optimalt för en elbil. Jag pendlar relativt långt dagligen. Men då är inte alternativet en ny XC90 om man säger så. Den dag elbilen blir billigare byter jag definitivt.
/fth
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tja med tanke på att du gillar glädjesiffror så är jag inte helt övertygad om att dina 2år stämmer.F fth skrev:Din 5 år stämmer dock inte, iaf inte med normal körsträcka och med svensk elmix, då passerar en elbil fossilen på drygt två år, och eftersom elbilar sannolikt har väsentligt längre livslängd än fossiler så kommer co2-avtrycket vara extremt lågt totalt jämfört med de 1.5-3 fossiler som elbilen ersätter.
Det initiala gapet minskar också i takt med att batteritillverkningen minskar sitt co2-avtryck, vilket sker i rask takt för närvarande. Tesla släppte sin ”environment impact report” för 2019 nyligen, mycket intressant läsning, rekommenderas.
/fth
Sen ska man aldrig lita fullt på en tillverkares siffror.
Men är det Intressant att man vill prata så lite om en så viktig sak. Och börjar skylla ifrån sig. Det är batteriet som är boven. Jag tror inte att det nog bara är 2år om det varit i Sverige. Innebär det att alla våra grannländer i väst enbart väljer fosilproducerad energi?
Men tänk till... Den bilen som ska vara så miljövänlig är inte så miljövänlig.
Att det 5år för att komma på samma nivå....
Gör som politikerma blunda eller hitta på dåliga ursäkter.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Problemet med elbilar är att man inte vet hur batteriet mår?F fth skrev:
För säg vad du vill, men batterier slits.
Och blir sämre.
Sen är det väl den korta räckvidden som är det Stor problemet.
Jag vill ha en elbil där jag kan köra runt 40 mil på en laddning. Både vinter och sommar samt när jag kör i 120kmh
Det har jag med min fossilare utan problem. Dessutom så tankar jag fult på några minuter.
kontant 435kF fth skrev:
restvärde 0 (inte leasing)
ingen ränta (kontant)
skatt typ 4600kr året.
försäkring 660kr/mån
Man måste dock räkna med en alternativkostnad eller -intäkt på din ”kontantinsats” på 100%, annars går det inte att göra en rättvisande jämförelse, likaså måste ett restvärde antas, med restvärde=0 blir din bil extremt dyr när man räknar på ett ägande på 3-4 år.G GargamelSE skrev:
/fth