13th Marine 13th Marine skrev:
Sedan vet jag inte om det är schysst att ha en stämma mitt mellan jul och nyår, det är som bäddat för att många inte kan komma, men det kanske var avsikten? :thinking:
Är det någonsin lämpligt med stämma i en BRF där alla bor långt bort? Som @Jonatan79 var inne på finns det andra former att organisera ägandet på. Men nu är det ju som det är, och då får man väl leva med det, och då hade kanske ja- och nej-fullmakter till ett tydligt förslag varit rimligt – om det funnits ett tydligt förslag.

Men man kan förstås fråga sig varför det var så bråttom, en ordinarie stämma är rimligen mindre än ett halvår bort.
 
Det är klart, men just mellan jul och nyår är som bäddat för att minimera antalet deltagare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är klart, men just mellan jul och nyår är som bäddat för att minimera antalet deltagare.
Men samtidigt är det väl rimligt att anta att många utnyttjar sin fjällstuga under just julledigheten?
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Svårt att uttala sig om, utan någon statistik så blir det bara anekdotisk bevisföring.
 
S Snickerick skrev:
Jo, en sak till. De vill att folk skall skicka in fullmakt till ordföranden....
Eftersom det verkar vara en form av motpart ärendet, så förstår dennes vilja att ha fullmakter,det innebär då att denna har en befogenhet att få så många röster som behövs för beslut. detta är inget ovanlig i föreningssammanhang med någon form av egenmäktigt förfarande från en styrelse, fullmakten legaliserar deras beslut. Det är lika i del bostadsrättföreningar,styrelsen kan nästan göra vad dom vill och köra över medlemmarna, det finns majoritetsbeslut och minoritetsbeslut och vad som kan vara vad är en ekonomisk fråga,stor eller liten. Ävensom att beslut angående föreningens stadgar och ev . större saker ska ske med av varandra 2 oberoende årsmöten, där ett är extra.
 
Det här kanske redan tagits upp i tråden. Ber om ursäkt i så fall.
Om det är en bostadsrättsförening så är det väl egentligen inte meningen att den skall drivas med vinst. Eventuella överskott antas väl gå tillbaka till medlemmarna på det ena eller det andra sättet. Vem skall få betalt för råvindar om inte föreningen får pengarna? Finns det en särskild form av bostadsrättsförening för fjällstugor?
Mvh Findus
 
C
J jonaserik skrev:
förstår dennes vilja att ha fullmakter
Stadgarna kan förvisso stipulera något annat, men normalt kan man bara företräda en medlem genom fullmakt.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
C cpalm skrev:
kan man bara företräda en medlem genom fullmakt.
Jeppp normalt för en medlem, men nu är det en ordförande och därav vet vi inte vad som finns i tankarna på denne, kanske en form av manupilation ( säger sig ha fullmakter för ett antal medlemmar ) och anser sig ha befogenhet att rösta för dess, har varit med om tidigare när styrelsen/ ordföranden är lite av den härskande typen. Normalt är styrelsen vald av medlemmarna och ddå är dom härskande,men i detta fall så verkar det vara en styrelse som kommit till i ett tidigt skede och inte medlemsvald.
 
C
J jonaserik skrev:
kanske en form av manupilation ( säger sig ha fullmakter för ett antal medlemmar ) och anser sig ha befogenhet att rösta för dess.
Kanske det, just av den anledningen som man normalt bara kan företräda en annan medlem oavsett om man är styrelseordförande eller inte. I och för sig lättare sagt än gjort, men övriga medlemmar får väl ha lite ryggrad och säga ifrån om de inte vill bli manipulerade på stämman.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har förstås stämman redan varit, så jag är väl några timmar sen, men jag skulle ha mejlat ordföranden direkt och påtalat att kallelsen var ogiltig och frågan som skulle avgöras undermåligt förberedd (om den nu var det). Att ge dem kalla fötter hade nog varit lättare än att bestrida ett fattat beslut.

Därtill skulle jag eventuellt hota att stämma den som sålde mig lägenheten (som är ordföranden om jag förstår det rätt) på kostnaden för att köpa vinden då den förespeglades ingå i köpet. Om jag skulle göra det eller inte beror lite på bevisläget, men hade jag haft skriftligt på något vis om möjligheten att exploatera vinden hade jag nog hotat stämma i alla fall sett vart det lett.

Det första har jag gjort. Verkar som de sket i det.

Det andra är så klart en möjlighet som får övervägas.
 
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Hade man inte kunnat skicka någon form av meddelande till stämman där man informerar om sina tankar i frågan?

Sedan vet jag inte om det är schysst att ha en stämma mitt mellan jul och nyår, det är som bäddat för att många inte kan komma, men det kanske var avsikten? :thinking:

Ja, man får den känslan, att det var avsikten. Det är inte bara det att det är långt bort och mitt i mellandagarna, utan många stugor är ju uthyrda sedan lång tid tillbaka också. Så det är en extremt olämpligt vald tidpunkt.
 
S
J jonaserik skrev:
Jeppp normalt för en medlem, men nu är det en ordförande och därav vet vi inte vad som finns i tankarna på denne, kanske en form av manupilation ( säger sig ha fullmakter för ett antal medlemmar ) och anser sig ha befogenhet att rösta för dess, har varit med om tidigare när styrelsen/ ordföranden är lite av den härskande typen. Normalt är styrelsen vald av medlemmarna och ddå är dom härskande,men i detta fall så verkar det vara en styrelse som kommit till i ett tidigt skede och inte medlemsvald.
Jag tror det ligger väldigt mycket i det du är inne på här.
 
Det finns två olika frågeställningar här. Det första är vad som ingår i bostadsrätten. Där behöver man läsa överlåtelseavtalet för att veta. Det bör tydligt stå att rätten till vinden ingår för att detta ska gälla. Om det inte står tillhör vinden bostadsrättsföreningen. Om du tycker att du fått felaktiga uppgifter vid köpet har du möjlighet att reklamera detta som fel och gå till rätten inom två år. I så fall bör du du söka bevis för uppgiften att vinden ingick i köpet. När två år gått är det nog omöjligt. För säkerhets skull kan du rådgöra med en jurist som är kompetent på bostadsområdet.

Den andra frågan är utbyggnad av vind och regler kring föreningsstämma. Förändringar av den typen att en vind byggs ut kan normalt bara beslutas av en föreningsstämma, inte av styrelsen. Du kan läsa föreningens stadgar, men i normalstadgar gäller att betydande förändringar av denna typ ska beslutas av en föreningsstämma . Detta kan vara skälet till att man håller en extra stämma. I en förening där medlemmar inte bor på heltid är det svårt att hitta bra tider för föreningsmöten. Formalia kring extrastämma finns i stadgarna. Det är stämman som avgör om den blivit korrekt utlyst. Om medlemmar inte ifrågasätter något vid stämman finns det kanske möjlighet att efteråt agera, men detta är en svår väg att gå om inget sagts vid stämman. Därför var det olyckligt att du inte hade möjlighet att åka till stämman.
 
C
K klimt skrev:
Om medlemmar inte ifrågasätter något vid stämman finns det kanske möjlighet att efteråt agera, men detta är en svår väg att gå om inget sagts vid stämman.
Å andra sidan torde detta falla under den typen av beslut som skall godkännas av hyresnämnden, och då kommer omständigheterna kring hur beslutet har fattats att granskas. Så klart viktigt då att TS säkerställer att hyresnämnden är medvetna om vilka som motsätter sig beslutet och på vilka grunder.
 
C cpalm skrev:
Å andra sidan torde detta falla under den typen av beslut som skall godkännas av hyresnämnden, och då kommer omständigheterna kring hur beslutet har fattats att granskas. Så klart viktigt då att TS säkerställer att hyresnämnden är medvetna om vilka som motsätter sig beslutet och på vilka grunder.
Försäljning av vindar och hantering kring detta är vanligt och knappast något som kräver godkännande i hyresnämnden, men om det hanteras felaktigt så kan man gå vidare till hyresnämnden. Det ska i så fall göras inom tre veckor från det att beslutet meddelas. Då bör anmälaren ange vad man anser som felaktig hantering från föreningens sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.