nikasp
Det bör inte vara totalt omöjligt. Kan vara värt att ringa nummerupplysningen eller hitta.se på sin smartphone för att slippa jourutryckning. Kanske inte helt enkelt men om man bara är 7-8 i föreningen så borde det inte vara så många namn att hålla koll på. Nuförtiden har de flesta föreningar också en hemsida med alla kontaktuppgifter. Vi får höra hur det gick sen.

PS. Sjuk och hemma sedan en vecka så jag har inget bättre för mig än att sitta framför datorn.

Andy78 skrev:
Oftast är så att det står en massa kontaktuppgifter på tavlan i trapphuset, som väldigt ofta inte är synbar eller ens läsbar det krävs oftast att man tar sig in genom porten för att kunna läsa av numret till låsmed , husvärd, ordförande m.m.
 
nikasp skrev:
@bjogul: Han kunde ha ringt runt och sett om någon var hemma som kunde låsa upp (innifrån eller via ev. annan dörr) och kolla på låset innan man tillkallar låssmed. Här var en väldigt likadan händelse.
Jepp. "kunde ha", men gjorde inte. Enbart att han inte agerat (enligt din uppfattnng) optimalt gör inte att han blir ansvarig.

nikasp skrev:
Om det var fel på låset så står föreningen för kostnaden men om han klantat sig betalar medlemmen. - - -
"2. Vem betalar låssmed om lägenhetsnyckel fastnar i lås till tvättstuga?
[länk]
Jodå. Jag har sett den där. En grov förenkling av tillvaron som antingen är formulerad av okunskap, eller så är det en partsinlaga där syftet är att föreningar inte ska ansvara. Tror den kommer från HSB.

Skulle det vara så att din medlem t.ex. stoppar i en nyckel som han vet är sprucken, och vrider oaktsamt hårt på ett sätt att han kan förutse att nyckeln kan gå av och skada låset - och ni dessutom kan bevisa samtliga dessa moment - case closed, medlemmen ansvarar.
Om det är en objektiv överloppsgärning att tillkalla låssmed, och medlemmen inser detta, så kanske också detta moment separat skulle kunna göra honom ansvarig. Då jag utgår från att händelsen utspelat sig nyligen = vinter, och att låset blev förstört med en halv nyckel kvar i, så är det nästan orimligt att påstå att det är fel att tillkalla en låssmed. Eftersom man inte kan utesluta att ni själva skulle ha fått tillkalla låssmeden, så kan man säga att ni inte ens kan bevisa att ni drabbades av skada (merkostnad) för att medlemmen gjorde detta själv istället för att kontakta styrelsen.
För att göra en helt säker bedömning av förloppet behövs förstås mer insyn än jag har. Av det som kommit fram så håller jag dock fortsatt medlemmen som icke-ansvarig för låshändelsen.
 
Redigerat:
nikasp
Vi har ju ingen fakta mer än att nyckeln gått av och låssmed tillkallats. Ingen av oss vet vad som står i stadgarna så egentligen borde vi inte spekulera så vilt. Att man vill vara snäll och inte ha ett "kallt" samhälle är väl också säkerställt. Det kanske inte ens blir en dispyt. Om det blir fråga om tekniskt fel eller oaktsamhet så bör ju låssmeden vara ett säkert kort för att avgöra. Dvs. det bör inte alls behöva bli ord mot ord, bara att ringa låssmeden och kolla vad han anser.
 
O
Vi vet nu vad som gäller. Föreningen måste alltså visa att medlemmen varit oaktsam. Om låsmeden säger att det inte finns något fel på låset då torde man kunna fakturera medlemmen... eftersom han isf varit oaktsam... men å andra sidan är det inte bättre att vi lägger ner det här nu?
Vi kommer aldrig att komma överens. Vissa här har åsikter som jag verkligen undrar var dom hittat dessa... Men idag orkar jag inte tjafsa emot... utan nu vet vi vilka som hade rätt...
Jag hade fel... Men förstör inte nu ni som hade rätt genom att fortsätta debatten till absurdum...
Jag lägger ner nu... Jag har lärt mig nånting nytt...
 
hempularen skrev:
Lite offtopic (nästan). Hissåkandet är en lika aktiv handling som att låsa upp dörren. I hissen trycker du på en knapp som skall ta dig till en våning, hissen stannar. Jag ser ingen tydlig skillnad mellan att något går sönder för att man trycker på en knapp, eller för att en nyckel går av när man vrider på den.
Ja vi är nog lite OT här och jag valde med avsikt att inte ta in själva knapptryckandet i resonemanget då just den delen är aktiv (enligt min definition), men samtidigt bara spelar roll om det är just knappen som går sönder. Min poäng är att du bestämmer själv hur mycket kraft du använder då du vrider om nyckeln men i hissfallet finns ingen motsvarighet (förutom knappen). Det här är ju inte heller någon officiell definition på något sätt, jag försökte mer illustrera varför jag inte tyckte liknelsen med hissåkande håller.
 
nikasp skrev:
Fast nycklarna är ju medlemmens ansvar. Om du bryter av den i porten så tycker jag att det är ditt problem för den kostnad det medför om det inte var något tekniskt fel på låset.

@Lini: Vet du om man bytte lås eller om det på något sätt var fel på det?
Han har inte kontaktat mig än så nej, jag vet inte vad som gjorts. Har dock konstaterat att låset fungerar som det skall nu, inget kärvande eller stort motstånd. Kan ju å andra sidan varit låssmeden som fixade det också. Uppdaterar så snart jag vet mer.
 
Lini skrev:
Han har inte kontaktat mig än så nej, jag vet inte vad som gjorts. Har dock konstaterat att låset fungerar som det skall nu, inget kärvande eller stort motstånd. Kan ju å andra sidan varit låssmeden som fixade det också. Uppdaterar så snart jag vet mer.
Du vet inte om han bytte lås.
Så det kan va så enkelt att han kom och drog ut en nyckel med en tång och sen ordnade låset?
 
kinglolle skrev:
Oavsett åsikter så föreligger det precis som Bjogul påpekar. Föreningen skall kunna uppvisa att skadan har skett genom uppsåt eller oaktsamhet. Båda dessa kriterier är relativt svåra att uppfylla och särskilt att uppfylla bevisbördan.

Så rent juridiskt är det relativt självklart hur ansvarsfördelningen ser ut. Sen kan man visst som styrelse utnyttja medlems okunskap för att få denna att betala men det finns ingen laglig rätt till detta.
Tack, var bland annat det juridisk jag var ute efter att klargöra. Min spontana reaktion om vem som står för vad i det här fallet var tydligen fel.

Bara utav intresse, säg att vi hade haft en glasdörr och en lägenhetsinnehavare har otur och gör sönder den (slår en gardingstång genom den eller något liknande). Är det föreningens sak det också? Eller är kausaliteten där så tydlig att det blir innehavarens sak?
 
Zixten skrev:
Om det är första gången medlemmen "förstör" något så tycker jag att ni kan betala, men är det en medlem som ha sönder saker titt som tätt kanske man kan vara mer tveksam, och ifrågasätta varför föreningen skall betala för en enskild medlems slarv / oförsiktighet.

Sen kan man kanske informera om rätt väg att gå vid liknande tillfällen, ring först vaktmästare / eller liknande, om man inte får tag på någon kan man försöka lösa det på bästa sätt själv, skriv ett informationsblad om detta och dela ut till medlemmarna.

Om detta är hållbart juridiskt har jag igen aning om... men tycker nog att det är bästa lösningen.

Man kan kanske kolla med låssmeden om h*n anser att nycklen gick av pga bristande underhåll, i så fall är det ju glasklart att föreningen skall betala.
Ja här är ju ännu en intressant aspekt, säg att det här var medlemmens 5e nyckel (det är det inte). Vad gäller då? Om han varje gång säger hävdar att han inte tar i mer än normalt...
 
nikasp
Det proffsigaste och mest rättvisa är att följa stadgarna konsekvent och inte använda godtycke. Då slipper man dels riskera att få stå för en felaktig tolkning samt "jag hörde att han slapp betala och varför ska inte jag också slippa" osv. Det jag är ute efter är att man genom att bjuda på saker kan vara orättvis mot de andra lägenhetsinnehavarna. Har du kollat vad det står i era stadgar Lini? Spänningen är olidlig :)
 
nikasp skrev:
Det proffsigaste och mest rättvisa är att följa stadgarna konsekvent och inte använda godtycke. Då slipper man dels riskera att få stå för en felaktig tolkning samt "jag hörde att han slapp betala och varför ska inte jag också slippa" osv. Det jag är ute efter är att man genom att bjuda på saker kan vara orättvis mot de andra lägenhetsinnehavarna. Har du kollat vad det står i era stadgar Lini? Spänningen är olidlig :)
Fast stadgarna är faktiskt subsidiära till svensk skadeståndslagstiftning så att medlemmen kan fortfarande hävda sin oskuld och det blir upp till föreningen att uppfylla sin bevisbörda gällande dolus (uppsåt) eller culpa (oaktsamhet).

Gällande glasfönster så är det väldigt vanligt och ser man till praxis så är den generella tolkningen att den som tar sönder fönster eller glasdörr har generellt nått upp till steget för oaktsamhet såvida inte denne kan påvisa andra skäl. Blir ungefär som en omvänd bevisbörda just pga kausaliteten som Lini själv nämner.

Gällande personer som flera gånger har "otur" är det som alltid tolkningsjuridiskt i slutändan en bedömning där det kan tolkas emot den "otursdrabbade"
 
nikasp
Vad är kopplingen till skadeståndslagstiftning i det här fallet? Jag misstänker att han har gjort utlägget själv och yrkar på pengar från föreningen. Ett expertutlåtande av låssmeden borde enkelt fälla avgörande. Säger denne att låset gick trögt e.dyl. är det inget att diskutera men om han inte ser något fel med portlåset bör medlemmen få ta kostnaden. Tycker jag.

kinglolle skrev:
Fast stadgarna är faktiskt subsidiära till svensk skadeståndslagstiftning så att medlemmen kan fortfarande hävda sin oskuld och det blir upp till föreningen att uppfylla sin bevisbörda gällande dolus (uppsåt) eller culpa (oaktsamhet).
 
Mikael_L
nikasp skrev:
Vad är kopplingen till skadeståndslagstiftning i det här fallet? Jag misstänker att han har gjort utlägget själv och yrkar på pengar från föreningen. Ett expertutlåtande av låssmeden borde enkelt fälla avgörande. Säger denne att låset gick trögt e.dyl. är det inget att diskutera men om han inte ser något fel med portlåset bör medlemmen få ta kostnaden. Tycker jag.
Kopplingen är, som jag förstått det ifrån de juridikkunnigastes inlägg, att ytterdörren och dess lås är föreningens ansvar. Och föreningen ska därmed i första hand bära alla kostnader.

Men, om det går att visa att den som bröt av nyckeln var oaktsam eller möjligtvis gjorde det uppsåtligt så kan kostnaden därmed falla på denne.
 
När man initierar en åtgärd utan att först förankra den med ansvarig är väl ändock praxis att man får stå för "investeringen" själv, med risk att få förklara sig enligt "egenmäkitigt förfarande" ?
Dvs, är egentligen inte läget på denna fråga det omvända - huruvida den boende ägde rätten att utföra reparationen alls?

Nu är jag iof så gammal att jag anser att man reparerar/ersätter det man har sönder. (punkt)
Att komma å gnälla om sina egna utlägg för sådan man själv haft sönder (stunt sak samma hur skadan uppstod; vårdslöshet, slarv, uppsåt, materialutmattning, osv etc) - tarvar i mina ögon snarare att gnällspiken kvallificerar sig för att även betala timkostnad/arbetskostnad till dem som beväras, samt som skrivet ovan även kanske få utrett om åtgärden var ett egenmäktigande och i så fall då även ersätta staten.

Det var min spontana rekation på tråden så här långt.
Läs kontrakten, I dem skall/bör händelser som/lik denna finnas reglerad. Risken (!) är att den boende läst kontrakten men styrelsen inte läst... en inte alls så ovanlig situation... OM den boende läst och styrelsen inte läst så kan en sån här struntsak råka svägna över helt och styrelsen kan få problem...

...å vart tog sunt förnuft vägen i samhället?...
 
Googla "negotiorum gestio". Samt vidare: den som tar sönder en sak är inte alltid "skyldig" till skadan, långvarigt slitage t.ex. kan göra det slumpmässigt när skadan inträffar.

Skulle vara intressant med en epilog på händelsen. Det har ju gått ett tag.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.