Hej,

Nyligen bredspacklade jag ett rum, och trots att jag först ansåg att resultatet var klart godkänt, har det nu blivit uppenbart att det finns ojämnheter i spacklingen och skarvremsor som träder fram i släpljus. Jag skulle vilja höra från er som har erfarenhet av liknande arbeten, eller har anlitat hantverkare – hur har era erfarenheter varit när det gäller slutresultatet? Känner ni igen er, eller har det mesta blivit perfekt?

Jag har inga planer på att göra om just det här rummet, eftersom jag har hela huset att ta hand om, men jag vill få en uppfattning om vad som kan betraktas som normalt och acceptabelt. Jag förstår att det kan vara en individuell bedömning, men jag är nyfiken på hur det ser ut hemma hos er som har erfarenhet av att spackla och måla väggarna.
 
Det hänger mycket på hur ljuset faller i rummet och vilka eventuella mönster man ska ha på tapeter hur noga man behöver vara. Med viss vana går det att spackla upp väggarna helt perfekt, men det kan vara onödigt om det ändå inte syns någon skillnad.

Första köket jag spacklade var det första jag gjorde efter att ha spacklat bilar innan. Det gick mycket spackel och blev onödigt slätt eftersom det blev tapeter och inte högblank lack på köksväggarna. :)
 
Alla är vi barn i början eller hur man nu säger men syns spackelremsan är det inte ok för målning.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det hänger mycket på hur ljuset faller i rummet och vilka eventuella mönster man ska ha på tapeter hur noga man behöver vara. Med viss vana går det att spackla upp väggarna helt perfekt, men det kan vara onödigt om det ändå inte syns någon skillnad.

Första köket jag spacklade var det första jag gjorde efter att ha spacklat bilar innan. Det gick mycket spackel och blev onödigt slätt eftersom det blev tapeter och inte högblank lack på köksväggarna. :)
Tack för ditt svar! Jag insåg att jag glömde nämna att jag har målat istället för att tapetsera. Om man tapetserar har jag förstått att kraven inte är lika höga.

När det gäller ljuset håller jag helt med dig. Det spelar en avgörande roll för hur noga det behöver vara.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Alla är vi barn i början eller hur man nu säger men syns spackelremsan är det inte ok för målning.
Det var inte det svar jag hoppades på, men som jag ändå någonstans förväntade mig.
 
Unikt namn
Jag var supernöjd med min spakelinsats, sen visade det sig att spånskivor rör sig en hel del med årstiderna. 2år senare har nog hälften av alla skarvar spruckit. 🤦‍♂️
Jag tänker att nästa gång blir det gips, och man lär så länge man lever...
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
S skanfals skrev:
Tack för ditt svar! Jag insåg att jag glömde nämna att jag har målat istället för att tapetsera. Om man tapetserar har jag förstått att kraven inte är lika höga.

När det gäller ljuset håller jag helt med dig. Det spelar en avgörande roll för hur noga det behöver vara.
När man målar får man tänka på att det suger olika på olika underlag. Det kan se matt ut där remsan sitter. Då kan ett varv till med målning behövas. Om det är ojämnt är det för lite spackel. Man får inte slipa ned så remsan kommer fram utan lämnar ett spackellager kvar.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag var supernöjd med min spakelinsats, sen visade det sig att spånskivor rör sig en hel del med årstiderna. 2år senare har nog hälften av alla skarvar spruckit. 🤦‍♂️
Jag tänker att nästa gång blir det gips, och man lär så länge man lever...
Det låter ungefär som min upplevelse. Beklagar sprickorna. Enormt trist när det är så mycket arbete som läggs ner.

Ser det bra ut i övrigt då, i släpljus och så där?
 
Ett att av de värsta exemplen är denna skarv.

Till synes ingen nivåskillnad alls och knappt synbart framifrån (du måste veta var remsan är för att kunna se den). Men i kraftigt släpljus, särskilt i mörker, går den inte att missa!
 
  • Grå texturerad vägg med skugga och vit dörr- eller fönsterkarm till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel grå vägg med synlig hörn och vit dörrkarm, delvis mörk, sparsam belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bredspacklade mitt första sovrum på ca 10 m² för länge sedan. Det tog 5 dagars slit innan jag plötsligt insåg att jag hade lärt mig tekniken. När man gör rätt så finns det nästan inget behov att slipa. Gips eller s k renoveringstapet är bortkastade pengar och löser inget problem. Det gäller bara att hålla ut tills man har lärt sig hantverket att bredspackla. Det finns som vanligt inga genvägar som fungerar.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort likadant i nästan ett helt hus. Väggar och tak.

Såg faktiskt riktigt bra ut i somras. Men nu t ex runt mörkläggningsgardinerna gråter jag mig till sömns, ännu värre om jag hade betalat för det med det resultatet..

Som någon sa. Övning ger färdighet. Jag har några rum kvar och får ta med mig detta dit. Tyvärr gjordes merparten av huset i ett skede..

Kommer spackla mycket mer och antagligen skaffa en giraff för större jämnare yta.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag bredspacklade mitt första sovrum på ca 10 m² för länge sedan. Det tog 5 dagars slit innan jag plötsligt insåg att jag hade lärt mig tekniken. När man gör rätt så finns det nästan inget behov att slipa. Gips eller s k renoveringstapet är bortkastade pengar och löser inget problem. Det gäller bara att hålla ut tills man har lärt sig hantverket att bredspackla. Det finns som vanligt inga genvägar som fungerar.
Tack för att du delar med dig. Det här var mitt andra rum jag bredspacklade, det var dock första gången jag använde remsor.
 
K
S skanfals skrev:
Ett att av de värsta exemplen är denna skarv.

Till synes ingen nivåskillnad alls och knappt synbart framifrån (du måste veta var remsan är för att kunna se den). Men i kraftigt släpljus, särskilt i mörker, går den inte att missa!
Besökte farsgubben ganska nyligen.
Bor i lägenhet producerad för 4 år sedan, av ett av de större byggbolagen i Europa.
Fanns skarvar som såg betydligt värre ut än det där...
Är nog ganska personligt vad man kan stå ut med.

Själv fullständigt hatar jag randiga väggar.
Är en hemmapulare som lägger alldeles för mycket tid på spackling och slipning.
När jag nyligen köpte ett gammalt hus och bestämde mig för att renovera alla ytskikt och flytta ett par väggar köpte jag en giraff (har tidigare hyrt). Har sparat mig massor av tid.

/D

Edit - fast spackelranden till vänster om skarven saknade nog motsvarighet hemma hos farsan.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
Behöver man en giraff så har man inte lärt sig att bredspackla. Jag använder ett ledat skaft med en fyrkantig platta som håller ett slippapper. Det ledade, hyfsat långa skaftet gör att man kan stå på golvet och slipa väggen upp till taket och drygt 2 meter åt vardera hållet i sidled. Handslipning med det ledade skaftet gör att det dammar väldigt lite. Det damm som skapas trillar till största delen rakt ner på golvet närmast väggen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Jag har gjort likadant i nästan ett helt hus. Väggar och tak.

Såg faktiskt riktigt bra ut i somras. Men nu t ex runt mörkläggningsgardinerna gråter jag mig till sömns, ännu värre om jag hade betalat för det med det resultatet..

Som någon sa. Övning ger färdighet. Jag har några rum kvar och får ta med mig detta dit. Tyvärr gjordes merparten av huset i ett skede..

Kommer spackla mycket mer och antagligen skaffa en giraff för större jämnare yta.
Nej, vad trist! Är det i normalt ljus framifrån eller är det i släpljus? Önskar dig lycka till framöver, och nu vet du i alla fall att du inte är ensam.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.