andersmc skrev:
TV och data-nätet delar på bandbredden. TV snor åt sig ca 12MBit, datorerna får det som blir över. Så även om du har ett 24MBits abonnemang så blir det inte mer än 12 till Internet.
Telefonpratandet påverkar inte dataöverföringen alls.
Klart att telefonin påverkar, om vi pratar predbandstelefoni, om än mycket lite.
När man skall ha två TV-kanaler så kommer man inte kunna ha 24 Mbit, då TV:n inte räknas in i bandbredden, telia erbjuder alltså enbart då 6-8 Mbit. Även om tv-tittandet inte är på kommer du alltså inte kunna surfa mer än 8 Mbps. TV:n ligger på egna PVC:er, skiljt från surfen.
 
Nuno skrev:
Intressant, hittar ingen info hos Telia (gillar inte deras hemsida, känns som man bara går runt i cirklar). Några dumma frågor som någon kanske kan svara på:

1. Vad kostar det att ha Telia TV på två apparater, dubbla priset eller har de "tvillingabb."?

2. Hur funkar det att kolla på TV i två burkar och surfa och snacka i telefon samtidigt (vi har bara 2 Mbit/s)?
Telia.se är tyvärr inte uppdaterad än, mest beroende på att det inte går att beställa den vägen. Ring kundtjänst eller kolla med din närmaste butik, dock inte säkert att butikerna kan sälja detta ännu.

Priserna på "Lagom" och "Stor" är hälften på tvillingabonnemanget. Övriga kanalpaket ordinarieprs.
 
Dragfjäder skrev:
Kör någon trådlöst nätverk från modemet till boxen? Funkar det bra?
Jag tycker det är ett rätt attraktivt alternativ, mest med anledning av att mitt hus ligger i "TV-skugga" och det blir lite för hackigt med min vanliga box.
Jag har trådlöst. Pluggar in en sändare i gateway (gateway är boxen som sitter i första telejacket) och en mottagare vid tv/digitalboxen. Funkar klockrent.

Consensus skrev:
TV funkar, men kör man ADSL så kan man glömma att bredbandet fungerar normalt under tiden man använder TVn. Alla realtidsapplikationer på internet fungerar uruselt. Bandbredden verkar inte räcka till.
Struntprat, något du bara hört ryktas om och inte upplever själv antar jag?
Ungarna ser till att tv'n står på 07-läggdags, har ytterst sällan problem med varken surf, spel (fps) eller nedladdningar. Har 6-8mb ADSL i Telia smart.
 
Redigerat:
Har kollat min fart med bredbandskollen.se och fick med mitt 12/24Mbit/s som dom kallar det att utan TV gick det med 9Mbit/s. Med TV sjönk det med ca 2,5Mbit. Det är ovanligt att bo så nära att man kan utnyttja den högsta hastigheten. När de kollade upp mig sa de att avståndet till stationen skulle vara 1805 m. Jag kör nu 6/8Mbit och har 6.9Mbit ner och 0,8Mbit upp, och eftersom TV'n uttnyttjar den delen som jag ändå inte betalar så är jag helt nöjd.

Boxen är kass på uppstartstid som är flera minuter, stänger därför aldrig av den..... ej kollat hur många watt det är, kanske någon annan har??

Har inget att klaga på sändningskvaliten.

Pratade med en Telia-person på Villamässan i Skövde idag. Han sa att Telia ska komma med en PVR (hådrdisk-box). Detta är något som jag skarpt saknar med Telia. Tidpunkten är runt början på 3:e kvartalet. Då skulle det även bli HD-box. Man blir verkligen bortskämd då jag hade Comhem med PVR-box med dubbla mottagare.
 
andersmc skrev:
TV och data-nätet delar på bandbredden. TV snor åt sig ca 12MBit, datorerna får det som blir över. Så även om du har ett 24MBits abonnemang så blir det inte mer än 12 till Internet.
Telefonpratandet påverkar inte dataöverföringen alls.
TV tar ca 6 Mbit, tjänsten (tv + adsl) är ställd på max 14 Mbit, så när du tittar på TV blir det max 8 Mbit att surfa på, stäng av TVn så har du 14 Mbit att surfa på. (om du har 24 Mbit surf, har du 8 eller lägre får du det du betalar för)
 
Nusnäs skrev:
Jag använder Homeplugs mellan modem och boxen istf trådlöst, det funkar jättebra
fungerar i de allra flesta fall riktigt bra, ibland kan man få störningar från elsystemet som kan vara hopplösa att komma till rätta med. Det som funkar i alla lägen är Rucus trådlöst, jag har iallafall inte stött på nån hittills som inte funkar.
 
Får mitt inkopplat på måndag, TV, bredband och iptelefoni... 3 st tv.boxar kanalpaket stor och garanterad bandbredd 50/8 för 299:- / mån.... Får se vad jag tycker om nån månad...
 
Boxen är bland det segast jag varit med om. Stänger aldrig av den. Barnen har efter 8 månader slitit ut knapparna på fjärkontrollen - det är nämligen så att det nästan är omöjligt att få boxen att reagera på fjärkontrollen..

Varje gång jag använder den så svär jag så det osar och tänker nu skall jag ringa Telia . tror ni jag har ringt?
 
Dragfjäder skrev:
Har någon här erfarenhet av Telias bredbands-TV? Funkar det bra? Många avbrott?
Vi har haft tjänsten i cirka ett år. Dock ser jag nästan aldrig på den tv:n där vi har boxen. Jag ser oftast på marksänd tv i ett annat rum.
De klagomål jag har är:
1. Oerhört långsam starttid på boxen. Vi snackar minuter.
2. Dålig fjärrkontroll.
3. Regionala nyheterna brukar utebli de första minuerna av sändningen eller helt hoppas över.
4. Mindre fingranulär programinformation än Teracom har. På barnkanalen sänder Teracom ut de enskilda underprogrammen, medan telia identifierar hela sändningen enbart som Bolibompa.
5. Ingen "teletext pass-through"
 
kallek skrev:
Vi har haft tjänsten i cirka ett år. Dock ser jag nästan aldrig på den tv:n där vi har boxen. Jag ser oftast på marksänd tv i ett annat rum.
De klagomål jag har är:
1. Oerhört långsam starttid på boxen. Vi snackar minuter.
2. Dålig fjärrkontroll.
3. Regionala nyheterna brukar utebli de första minuerna av sändningen eller helt hoppas över.
4. Mindre fingranulär programinformation än Teracom har. På barnkanalen sänder Teracom ut de enskilda underprogrammen, medan telia identifierar hela sändningen enbart som Bolibompa.
5. Ingen "teletext pass-through"
2. det är absolut inget fel på fjärren. Har den gamla boxen och den är mycke bättre på att ta emot signaler från fjärren. Men kör nu på den svarta boxen för HDMI.
4. Innan bompa gick över till barnkanalen var det specificerat mycke bättre, inslag för inslag.
 
brajt skrev:
Boxen är kass på uppstartstid som är flera minuter, stänger därför aldrig av den..... ej kollat hur många watt det är, kanske någon annan har??
Mätte med effektmätare från Classe, boxen klockar in på 9W i standby (precis som någon tidigare nämnt i annan tråd) och påslagen ligger den på 11W. Känns som att du kan fortsätta att lämna boxen på om du inte vill dra ur sladden och få en ännu längre uppstartstid...
 
Har nu fått allt inkopplat.. nåja, nästan allt i alla fall... Internet tuffar på med 12/18 mot utlovad minimihastighet på 50/8.... ungefär som jag trodde då, undrar nu vad telias löfte, om utbyggnad av fiber om inte hastigheterna infriades, är värd... TV... det första intryck är att det är betydligt sämre bild än det vi hade tidigare (en egen kabeltvförening på gatan) och riktigt mycket sämre än mot parabolen... Telefonen har inte börjat fungera ännu och det kan väl inte bli så mycket mer fel än så...
Totalbetyg på Telia trippleplay så här långt... :mad::mad::mad::mad::mad:
 
Vi har telias 24 mbit, samt telefon och digitaltv. 4 ibland t om 5 datorer som använder nätet. Max hastighet för bredband vare sig tv.n är på eller ej är 9 mbit, ngn enstaka gång har vi komit upp i 12 mbit.

Enligt telia själva så har det ingen betydelse om tv,n är på eller ej, du kan aldrig komma upp i 24 mbit, Digital tv.n tar alltid resterande mellan 12-24.

Hastigheten på de olika datorernas surfande är oftast densamma, kan variera ngt beroende på vad alla gör på nätet.

Trivs dock bra med telias bredband samt tv. Kan dock säga att ibland sjunker hastigheten utan ngn sm helst förklaring, Ilband så lågt som 1 mbit. detta kan vara i ngn dag för att sedan hastigt återgå till det "normala"
Ingen förklaring till detta verkar finnas,
Telias personal, överlag, har alltid varit trevliga och tillmötesgående.
Dock kan man ha åsikter om "snabb" service, t om utebliven sådan ibland.

Väntetiden när man ringer telia är katastrofal,
 
Sataya skrev:
Enligt telia själva så har det ingen betydelse om tv,n är på eller ej, du kan aldrig komma upp i 24 mbit, Digital tv.n tar alltid resterande mellan 12-24.

,

Hastigheten på surf + tv är inställd på max 14 mbit, tv tar 3-6 mbit, resten får du till surf. Vad du får för hastighet till surf beror mest på avståndet til telestationen.

Den nya tjänsten med 2 tv via adsl kräver 19 mbit vilket kräver kort avstånd till telestationen.

/ Kai
 
Tack för alla svar!
Jag ser att Telia har en brakslapp om att man inte kan använda sitt huslarm tillsammans med ADSL-modemet, men det gör jag ju f.n. med Glocalnet.
Har någon erfarenhet av detta eller är någon tillräckligt kunnig för att avfärda det som trams?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.