Höghus Höghus skrev:
Begränsar operatörerna tillgången till 5g/4g beroende på roamingavtal?

/Höghus
Inte ovanligt, men inte i EU, det skulle de få däng för. De måste leverera samma kvalitet för roamare som för sina egna användare om den ingår i roamarens villkor hemmavid. Nät-neutralitet eller Open Internet Regulations som det heter i EU!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte ovanligt, men inte i EU, det skulle de få däng för. De måste leverera samma kvalitet för roamare som för sina egna användare om den ingår i roamarens villkor hemmavid. Nät-neutralitet eller Open Internet Regulations som det heter i EU!
Men roamingavtalet säger väl att man ska få tillgång till nätet och inte att det specifikt måste vara 5g
Har man 4g så uppfylls väl kraven?
 
A A-Man_08 skrev:
Men roamingavtalet säger väl att man ska få tillgång till nätet och inte att det specifikt måste vara 5g
Har man 4g så uppfylls väl kraven?
Man har rätt till samma villkor i det besökta landet. Det finns domar på att man inte får begränsa tillgången på de tjänster som man har i hemlandet. Om de sedan är applicerbara på radioteknik kan vi inte veta förrän detta har prövats i EU-domstolen, men tolkningen av experter på området är att det gäller.

Detta är lite av ett bekymmer för utbyggnaden av ny teknik då det ofta är svårt att få till samma villkor vid roaming som utan roaming och därför så kommer nog nya 5G-finesser att ligga i avtal som är begränsade till att inte stödja roaming till en början.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Det behöver väl bara fungera i stugan?
En riktantenn kan vara värt att kolla upp.
Och hur ser det ut med avvecklingen av 3G där?
Här har det redan slutat att fungera.
Jo, det kommer ju att bli stationärt, men jag skulle helst vilja ha testat innan jag köper.
Liten by och jag ser antennerna så riktantenn lär inte behövas.
3g vill jag nog helst hålla mig ifrån.

/Höghus
 
A A-Man_08 skrev:
Är det svenska vimla du använder i spanien?
Ja, för att testa innan jag skriver kontrakt med spansk operatör. Och Universal/Bredband2

/Höghus
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte ovanligt, men inte i EU, det skulle de få däng för. De måste leverera samma kvalitet för roamare som för sina egna användare om den ingår i roamarens villkor hemmavid. Nät-neutralitet eller Open Internet Regulations som det heter i EU!
Hmmm... Empiriska fakta verkar visa motsatsen.
Vimla har förmodligen gått in för lägsta möjliga kostnad i förhandlingarna och får villkor därefter.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
3g vill jag nog helst hålla mig ifrån.
3g går samma öde till mötes i Spanien som i Sverige så vitt jag vet. "Alla" återanvänder de frekvenserna till annat när 5G introduceras.
 
Höghus Höghus skrev:
Hmmm... Empiriska fakta verkar visa motsatsen.
Vimla har förmodligen gått in för lägsta möjliga kostnad i förhandlingarna och får villkor därefter.

/Höghus
Vimla är Telenor och har Telenors villkor.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
3g går samma öde till mötes i Spanien som i Sverige så vitt jag vet. "Alla" återanvänder de frekvenserna till annat när 5G introduceras.
3G och 2G stängs ned i hela EU just nu (klart 2024). 3G skall vara nedstängt i Sverige vid detta årets slut.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Hmmm... Empiriska fakta verkar visa motsatsen.
Vimla har förmodligen gått in för lägsta möjliga kostnad i förhandlingarna och får villkor därefter.

/Höghus
Den 5G som finns i EU (NSA) för tillfället (med något undantag) är i praktiken rätt krånglig att begränsa för roamande användare då det är integrerat i 4G-nätet. 5G-loggan i telefonen styrs av mjukvara. Om man skall begränsa 5G för roamare så måste man göra det för alla roamande användare, vilket kan skapa problem åt det andra hållet (roaming används för use-case som inte är vanliga mobiltelefoner också, exempelvis lastbilar och bilar). Begränsning av roaming för 5G-användare skulle jag dessutom tro är en icke standardiserad funktion.
 
Förresten, vilken operatör roamar du in på när du är i Spanien? Det är ju avgörande för 5G eller inte. Din operatör i Sverige har ett avtal med en preferred roaming partner i Spanien och om denna inte har 5G där du befinner dig så får du 4G.

Intressant att notera är också att radioförhållanden i en mobiltelefon och i en annan mobiltelefon kan variera rätt mycket trots att de ligger bredvid varandra.

Hursomhelst, du måste verifiera att exempelvis Vodafone ger bra täckning med 5G med ett simkort från dem innan du testar med ett SIM-kort från exempelvis Telia som också använder Vodafones nät, annars kan du inte dra några slutsatser alls...
 
Höghus Höghus skrev:
Ja, för att testa innan jag skriver kontrakt med spansk operatör. Och Universal/Bredband2

/Höghus
Testa med spanska kontantkort istället.
 
Det blev ett Vodafone-abonnemang €24/månad. Obegränsat med data, begränsad till 10mbit/s.
Ca 25 underskrifter på papper för att få ett kontrakt! 😂
Vodafone har 5G-nät här i byn, men jag fick bättre prestanda på 4G så jag låste routern till det.
Det går bra att fjärradministrera routern via Nebula. Slå av och på wifi samt starta om är väl det jag kan tänkas behöva och det funkade utan att aktivera Pro-licensen.
En konstig sak jag observerat är att routern tappar internet någon minut emellanåt. Full täckning på 4G-nätet men inget internet. Sedan kommer det tillbaka efter en stund.
🙏 Tack för tips och hjälp!

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Det blev ett Vodafone-abonnemang €24/månad. Obegränsat med data, begränsad till 10mbit/s.
Ca 25 underskrifter på papper för att få ett kontrakt! 😂
Vodafone har 5G-nät här i byn, men jag fick bättre prestanda på 4G så jag låste routern till det.
Det går bra att fjärradministrera routern via Nebula. Slå av och på wifi samt starta om är väl det jag kan tänkas behöva och det funkade utan att aktivera Pro-licensen.
En konstig sak jag observerat är att routern tappar internet någon minut emellanåt. Full täckning på 4G-nätet men inget internet. Sedan kommer det tillbaka efter en stund.
🙏 Tack för tips och hjälp!

/Höghus
Vad är det för router, är de inbyggt modem?
 
A A-Man_08 skrev:
Vad är det för router, är de inbyggt modem?
Zyxel NR5101 mobil router för SIM-kort.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.