pacman42 pacman42 skrev:
Räkna med att mobilnätet är överlastat titt som tätt, spanska operatörerna bygger inte ut i takt med efterfrågan, det lönar sig inte. De verkar vara sena med 5G också (ingen större utbyggnad varken detta eller nsäta år enligt mina källor), så beroende på vilken livslängd du räknar med så kanske 4G är mer kostnadseffektivt.
Täckningskartorna för min by såg ganska bra ut för 5G faktiskt. Fast jag hittade något abonemang med begränsad surf på 5G, obegränsad på 4G!

/Höghus
 
pacman42 pacman42 skrev:
DynDNS hjälper inte för mobilt bredband, det ligger alltid bakom NAT (nästan) och ligger det inte bakom NAT så ligger det bakom en firewall som blockerar anslutningar utifrån.
Kan vara så, beroende på operatören.
Men då får du lösa det via molntjänsten, kostar inte många kronor.
Men ta det i beakning när du beställer routern, eftersom den modellen som har stöd för molntjänsten har ett speciellt beställningsnummer, och kostar en tusenlapp till.
Själv är jag inte så förtjust i att ha den kanalen öppen, så jag har plockat bort möjligheten till fjärradministration, men det är ju en smaksak.
 
B Bästerortarn skrev:
Om du inte har några avancerade behov så tycker jag att TP-Link MR600 räcker bra.

EDIT: fjärradministration är jag förresten osäker på om den har.
Fjärradministration och möjlighet till automatisk omstart verkar finnas. Båda klara fördelar.

/Höghus
 
Kollegan såg att jag satt och skrev och nämnde att han använder en ZTE MC801a som tydligen rullar på bra.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Kan vara så, beroende på operatören.
Men då får du lösa det via molntjänsten, kostar inte många kronor.
Men ta det i beakning när du beställer routern, eftersom den modellen som har stöd för molntjänsten har ett speciellt beställningsnummer, och kostar en tusenlapp till.
Själv är jag inte så förtjust i att ha den kanalen öppen, så jag har plockat bort möjligheten till fjärradministration, men det är ju en smaksak.
Man kan ju köra exempelvis TeamViewer från en WiFi-ansluten telefon i lägenheten eller från en Raspberry om man vill ha fjärradministration.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Täckningskartorna för min by såg ganska bra ut för 5G faktiskt. Fast jag hittade något abonemang med begränsad surf på 5G, obegränsad på 4G!

/Höghus
NSA (5G via 4G-Nätet) på 3,5GHz som det troligen handlar om varierar kraftigt i kvalitet. Jag hade inte litat på det. Mät, mät, mät innan du beställer.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan ju köra exempelvis TeamViewer från en WiFi-ansluten telefon i lägenheten eller från en Raspberry om man vill ha fjärradministration.
Ja, det finns ju lösningar, men allting kostar ju någon typ av pengar eller engagemang.
Och all teknik behöver underhållas, och generar felkällor.
Men om man absolut måste ha fjärradministration så kan TeamV vara ett alternativ.
Själv ser jag säkerhetsaspekten som viktigare, och nyttan av att fjärradministrera en router ifrågasätter jag.
Jag hade inte gått den vägen.
Men en Raspberry låter ju spontant som stabilare än en mobiltelefon?
Jag har ingen erfarenhet av någotdera, så det kan kanske någon annan tipsa om, vad som är att föredra i så fall?
Kan vara kul att veta.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]
Ca 1,5kkr för dyr…
Mikrotik verkar ha fler modeller, ska kolla på dom.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Ca 1,5kkr för dyr…
Mikrotik verkar ha fler modeller, ska kolla på dom.

/Höghus
De har en äldre model av samma som har 5G. Annars har de bara LTE
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan ju köra exempelvis TeamViewer från en WiFi-ansluten telefon i lägenheten eller från en Raspberry om man vill ha fjärradministration.
Börjar likna ett experiment jag gjorde.
En Windowsdator med webcam som startades med en smartplug/tellstick. Uppsatt att logga in automatiskt och starta Skype. Sedan satte jag autosvar på Skype, ringde upp och sedan hade jag tillgång till kameran och kunde kolla om någon var inom synhåll.

/Höghus
 
  • Haha
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, det finns ju lösningar, men allting kostar ju någon typ av pengar eller engagemang.
Och all teknik behöver underhållas, och generar felkällor.
Men om man absolut måste ha fjärradministration så kan TeamV vara ett alternativ.
Själv ser jag säkerhetsaspekten som viktigare, och nyttan av att fjärradministrera en router ifrågasätter jag.
Jag hade inte gått den vägen.
Men en Raspberry låter ju spontant som stabilare än en mobiltelefon?
Jag har ingen erfarenhet av någotdera, så det kan kanske någon annan tipsa om, vad som är att föredra i så fall?
Kan vara kul att veta.
Fjärradmin är väl inget absolut krav, mer bra-å-ha. Det kan vara bra att kunna starta om på distans och kolla om det dykt upp några okända enheter på nätverket.

/Höghus
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Mats-S
Höghus Höghus skrev:
Ca 1,5kkr för dyr…
5G routrar är i sin linda, så dom som finns är svin-dyra just nu.

Det finns routrar där man ansluter ett data-modem till en USB-port. Då kan du börja med ett 4G-modem nu, och när 5G blir moget och kommer ner i pris köper du ett sådant modem. Då behöver du inte köpa en ny router för att få 5G funktion.

Jag har själv en RT-AC86U (dongelmodellen) både hemma och på sommarstället, funkar kanonbra när flera personer tokstreamar mot samma router. Byter till ett 5G USB-modem när dom kommer ner i pris :)
 
Redigerat:
Höghus Höghus skrev:
Fjärradmin är väl inget absolut krav, mer bra-å-ha. Det kan vara bra att kunna starta om på distans och kolla om det dykt upp några okända enheter på nätverket.

/Höghus
En VPN tunnel klarar de flesta routrar att hosta
 
Mats-S Mats-S skrev:
5G routrar är i sin linda, så dom som finns är svin-dyra just nu.

Det finns routrar där man ansluter ett data-modem till en USB-port. Då kan du börja med ett 4G-modem nu, och när 5G blir moget och kommer ner i pris köper du ett sådant modem. Då behöver du inte köpa en ny router för att få 5G funktion.

Jag har själv en RT-AC86U (dongelmodellen) både hemma och på sommarstället, funkar kanonbra när flera personer tokstreamar mot samma router. Byter till ett 5G USB-modem när dom kommer ner i pris :)
Många mobiler går att använda som USB-modem....

Edit: så en hyfsad router utan 4G/5G och en gammal mobil (billigare 5G-mobil) fungerar ju rätt bra. Jag använder en krossad Motorola som modem på min backup...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.