Tänk på att när man erbjuder 6-8 ner så brukar egentligen erbjudandet vara UPPTILL 6-8 Mb/s. Dvs beroende på var på linan du ligger så kan det också vara 2,5 eller 3 Mb/s.

Ingenstans i Stockholm eller Skåne, där jag har erfarenhet, oavsett om det varit ADSL, mobiltbredband eller fiber så har man kunnat leverera mer eller exakt det man lovat utan det har alltid legat under den s.k UPPTILL gränsen.
 
Anna1984 skrev:
Nu har jag kontaktat både Telia och BBB. BBB kunde bara erbjuda mobilt bredband och det är ju inget alternativ. Och Telia kunde som sagt erbjuda 6-8 Mbit ner och 0,8 upp. Man blir ju mörkrädd att det 2014 är så dåligt med utbud :(.

Kommer 6-8 Mbit ner och 0,8 upp att räcka för att kolla på tex swefilmer?
Välkommen till verkligheten.
Det finns ju anledningar till att TPB o co fortfarande frodas.
Men som har påpekats tidigare, vill du ha bra kvalitet på TV så skaffa satellit, det gäller oberoende om du har fiber eller inte.
För all annan internetanvändning förutom streaming räcker din bandbredd långt.
 
6-8 Mbit borde nätt och jämnt räcka till streaming av film. Men gör inget annat med nätet samtidigt och kör med så mycket buffring som möjligt.

Annars kan du ju läsa in dig på hur man gör med sickbeard och couchpotato, det går utmärkt med din bandbredd.
 
mycke_nu skrev:
MythTV låter bra.. (y)
Det är lite bökigt att sätta upp, men dess schemaläggning är underbar.

"Spela in det här programmet på vilken kanal som helst, men spela inte in dubbletter. Om det blir en krock så går det bra att spela in reprisen istället."

Eller (för barnprogram när barnen var mindre) "Spela in ett avsnitt av det här programmet varje dag, finns det fler än fem inspelade så radera det äldsta."
 
oceanis skrev:
Tänk på att när man erbjuder 6-8 ner så brukar egentligen erbjudandet vara UPPTILL 6-8 Mb/s. Dvs beroende på var på linan du ligger så kan det också vara 2,5 eller 3 Mb/s.

Ingenstans i Stockholm eller Skåne, där jag har erfarenhet, oavsett om det varit ADSL, mobiltbredband eller fiber så har man kunnat leverera mer eller exakt det man lovat utan det har alltid legat under den s.k UPPTILL gränsen.
6,965 Mbit/s ner 1,08 upp, Kronoberg
 
kysan skrev:
6,965 Mbit/s ner 1,08 upp, Kronoberg
Jo det finns naturligtvis ställen som det fungerar på. Det var liksom inte det som var poängen i inlägget utan att det finns inga garantier för att det blir så när man tecknar ett avtal. Utan det leverantören gör reklam för är att det kan bli UPPTILL detta. Men det kan också bli något helt annat som är lägre vilket man ska vara medveten om.
Som kund är man helt i händerna på leverantören som då har en support som har tusen ursäkter för att det bara tex är 3 Mb/s.

Så TS ska inte bli upprörd om hon bara får 3 eller 4 när avtalet väl är tecknat om hon väljer telia som omnämnts, för det är så verkligheten i bland är.
 
oceanis skrev:
Jo det finns naturligtvis ställen som det fungerar på. Det var liksom inte det som var poängen i inlägget utan att det finns inga garantier för att det blir så när man tecknar ett avtal. Utan det leverantören gör reklam för är att det kan bli UPPTILL detta. Men det kan också bli något helt annat som är lägre vilket man ska vara medveten om.
Som kund är man helt i händerna på leverantören som då har en support som har tusen ursäkter för att det bara tex är 3 Mb/s.

Så TS ska inte bli upprörd om hon bara får 3 eller 4 när avtalet väl är tecknat om hon väljer telia som omnämnts, för det är så verkligheten i bland är.
Menade så, jag har tur, som jag skrev innan, grannen i slutet på byn har mellan 2-3
 
Anna1984 skrev:
Man blir ju mörkrädd att det 2014 är så dåligt med utbud :(.
Ser man det historiskt så är inte 15år mycket utifrån att begreppet bredband kom runt -98 då man började kunna leverera annat än modemuppkoppling till privatpersoner som inte var relaterat till provverksamhet.
Och att bygga en ny infrastruktur tar sin tid i ett av europas största länder till ytan och dessutom glesbefolkat, så det kommer ta sin tid att kunna erbjuda merparten fiber till sina fastigheter.;)
Så man får pussla med markbunden TV, Internet via xDSL och mobil 4G, etc, på många platser.
 
Anna1984 skrev:
Man blir ju mörkrädd att det 2014 är så dåligt med utbud :(.
Ändå mer mörkrädd blir man när folk tackar nej till fiber år 2014..
 
mycke_nu skrev:
Ändå mer mörkrädd blir man när folk tackar nej till fiber år 2014..
Kan hålla med. Invånarna i ett samhälle i kommunen fick erbjudande i höstas/vintras om fiberanslutning, samhället delades in i fem områden, för att det skulle bli aktuellt för utbyggnad i varje område så var det tvunget att vara minst 50% intressenter i området, det blev två områden som fibern kommer att byggas i, men det var nästan på håret att det blev av.
 
Att det blir parabol till tv:n är helt klart. Jag vill ju inte använda min begränsade bandbredd till tv:n också. Och oavsett vad Telia levererar, är det, det enda alternativet jag har. BBB kunde bara leverera mobil bredband som sagt. Känns jäkligt tråkigt när jag surfar väldigt mycket och det mesta av det jag ser på tv:n är streamat från swefilmer.
Men antar att det bara är att bita i det sura äpplet då jag inte verkar ha några andra alternativ.
 
Anna1984 skrev:
verkar ha några andra alternativ.
Kollat in couchpotato än?

couch.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kollade lite snabbt. Verkar vara ett smidigt program, men jag vill gärna ha svensk text och när man laddar ner brukar det nästan alltid saknas.
 
undertexter.se
Annars brukar XBMC vara väldigt bra på att snabbt och automatiskt hitta texter till filmer.
 
Anna1984 skrev:
Kollade lite snabbt. Verkar vara ett smidigt program, men jag vill gärna ha svensk text och när man laddar ner brukar det nästan alltid saknas.
Då får du väl ladda ner den separat, engelsk text finns nästan alltid tillgänglig efter några timmar, svenska kan dröja några dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.