Helt riktigt, men en ansvarskännande säljare borde berätta vad han känner till. Mäklaren borde också nämna detta. Han ska ju vara bådas ombud, men i praktiken företräder de ju säljaren i första hand.
Oavsett vem som gjort vad så känns det hela som en futtig sak. Kan väl antas att affären handlar om ett 7-siffrigt belopp och några tusenlappar för familjens och grannarnas säkerhet är egentligen inte så mycket att bråka om.
 
Vem har begärt brandtillsynen ? Är det någon granne, eller är det något som görs automatiskt nu ? Kolla med Räddningstjänsten först vem
som beställt, eller om det är något de gör automatiskt ? Börja där !
Är det ett krav från dem att brandskyddet ska finnas anser jag säljaren ska betala.
Bara för att jag råkar sälja mitt hus bör jag väl inte slippa betala.
Om säljaren vägrar gå halva vägen var då.
 
Jo, du betalar åtgärder som behövs när du ansvarar för huset, nästa ägare betalar när han äger det.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Det är (oftast) räddningstjänsten som på uppdrag av kommunen med stöd av LSO (Lag om skydd mot olyckor) som gör brandskyddskontrollerna/brandtillsynen.

Brandskyddskontrollerna är en kontroll för att se om fastighetsägare/nyttjanderättshavare mfl sköter SBA (Systematiskt BrandskyddsArbete) som är ålagt dom enligt lag.


https://www.jonkoping.se/naringsliv...t/brandtillsyn.4.74fef9ab15548f0b8002387.html

https://www.skelleftea.se/Dokument/Dokument/Bygga, bo och miljö/ccf1befb-4bed-44ab-96fc-bb810bc44df1.pdf

https://www.taby.se/naringsliv--foretagande/tillstand-regler-och-tillsyn/brandtillsyn/

https://www.strangnas.se/arbete-och-foretagande/tillstand-regler-och-tillsyn/verksamhetskontroller
 
Nu ska vi inte blanda in SBA och andra krav som ställs på organisationer och verksamheter när detta, vad jag förstod, gäller privatpersoner. Räddningstjänsten har med stöd av LSO uppmärksammat brister i brandskyddet, men det har ingenting med krav på SBA att göra.

TS, du har fått många kloka råd i #41, det är bara att följa dessa. Googla gärna på brandskydd i radhus, så hittar du fler och kanske till och med någon skrivelse från din lokala räddningstjänst.

edit; När det gäller ansvarsfrågan så hade jag personligen kanske frågat säljaren om en 50/50-deal, men ganska lätt accepterat ett nej. Att upptäcka att vinden saknar avskiljande konstruktion är lätt — bara att sticka upp huvudet i inspektionsluckan — så ”felet” ligger egentligen inte hos säljaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Även privata villor omfattas av SBA,

http://www.backdraftbrandskydd.se/utbildningar/sba.html
”Även den enskilde villaägaren behöver arbeta med SBA. I det fallet kan det handla om att regelbundet kontrollera sin brandvarnare eller se till att man har fungerande släckutrustning.”


https://www.umea.se/umeakommun/bygg...dsarbetesba.4.bbd1b101a585d7048000169777.html
Gäller alla fastigheter
Ett systematiskt brandskyddsarbete ska bedrivas för alla byggnader eller anläggningar om än i varierande omfattning. Hemma i villan eller i lägenheten kan det räcka med en brandvarnare och någon form av släckutrustning.”


Edit: Anläggningsskötare brandlarmssystem & släcksystem, håller nästan dagligen på med SBA. Är även villaägare, håller på med SBA hemma också.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Även privata villor omfattas av SBA,

[länk]
”Även den enskilde villaägaren behöver arbeta med SBA. I det fallet kan det handla om att regelbundet kontrollera sin brandvarnare eller se till att man har fungerande släckutrustning.”


[länk]
Gäller alla fastigheter
Ett systematiskt brandskyddsarbete ska bedrivas för alla byggnader eller anläggningar om än i varierande omfattning. Hemma i villan eller i lägenheten kan det räcka med en brandvarnare och någon form av släckutrustning.”


Edit: Anläggningsskötare brandlarmssystem & släcksystem, håller nästan dagligen på med SBA. Är även villaägare, håller på med SBA hemma också.
Jo, men räddningstjänsten brukar sällan knacka på hos en villaägare för att kontrollera att brandvarnaren fungerar och att handbrandsläckaren inte passerat bäst-före datum.

edit; jag håller med i sak, det jag protesterar mot är länkar till SBA, vilket bara kan förvirra en privatperson som redan fått en kravlista från rtj.
 
Ja det sker sällan att räddningstjänsten knackar på på villor, det beror bla på att dom inte har resurser till det, dom får helt enkelt prioritera där det gör mest nytta, det är bla brandtillsyn i radhuslängor.



Att som privatperson vända på sin egna pulverbrandsläckaren (hemma) 1-2ggr/år och höra att pulvret ”rinner” är en del av SBA’t som åligger alla som hyr/äger/lånar något bostad.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kan tillägga att brevet som jag låg i brevlådan i torsdags (dvs den 22 augusti) hade öppnats en gång tidigare och sedan tejpats med väldigt tejp. Säljaren säger att han aldrig kände till brevet men jag misstänker att han hade fått brevet, öppnat och läst igenom. Sedan tejpat igen det och skickat. Brevet skickades direkt efter skrivelsen vilket är den 1 augusti, säger ansvarig brandinspektör på räddningstjänsten.
Frågar säljaren om han kände till räddningstkänstens besök tidigare eller om de bara knackade på, så svarar han inte på det och hänvisar till mäklaren istället.
 
Till vem var brevet adresserad till?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Till vem var brevet adresserad till?
Till huset. Stod inget namn varken på mig eller säljaren
 
Är det poststämplat?
 
U ullak40 skrev:
Vem har begärt brandtillsynen ? Är det någon granne, eller är det något som görs automatiskt nu ? Kolla med Räddningstjänsten först vem
som beställt, eller om det är något de gör automatiskt ? Börja där !
Är det ett krav från dem att brandskyddet ska finnas anser jag säljaren ska betala.
Bara för att jag råkar sälja mitt hus bör jag väl inte slippa betala.
Om säljaren vägrar gå halva vägen var då.
En tillsyn kan inte "beställas", dock kan brister meddelas till räddningstjänsten som sen väljer att göra tillsyn. Sannolikt har detta gjorts på initiativ av räddningstjänsten då detta är väldigt aktuellt
 
Att tillsyna Systematiskt brandskyddsarbete (SBA) är inget som vanligtvis görs i enfamiljshus. Ibland i flerfamiljshus dock där man ser till hanteringen av trapphus och rökluckor.

I dessa fall är det enbart tekniskt brandskydd som räddningstjänsten är ute efter.

Vilken kommun är det du bor i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.